Glucose 8,3 wel goed?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mary12, 13 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi

Ik ben 31 weken en ben naar de huisarts geweest ivm veel plassen. Daar kwam uit dat ik wat suiker en ketonen in urine had. Vandaag voor de zekerheid twee keer prik in vinger gehad, s morgens nuchter twee uur later niet nuchter. Uitslag nuchter 4,7 uitslag niet nuchter 8,3 verhoogd dus want de max is 7,8. Huisarts zegt er niks over wat nu? Dit is toch wel zwangerschapsdiabetes en zo ja wat te doen?

2. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Dat is absoluut niet goed. Was dat na één uur? Je moet je VK bellen, en je laten doorverwijzen naar de diabetespoli, of voor een GTT (glucosetolerantietest).

Ik heb zelf ook zwangerschapsdiabetes (voor de tweede keer), je kan bij twijfel ook de diabetespoli rechtstreeks bellen. Of tegen de huisarts zeggen dat je NU een verwijzing voor de poli wil hebben. 8,3 is niet een beetje verhoogd, en je insulinebehoefte zal alleen maar stijgen, dus je moet gewoon vandaag nog actie ondernemen.

3. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    De vraag is dus hoe lang na je laatste maaltijd je geprikt bent. De 'richtlijn' is dat je 1,5 uur na de maaltijd onder de 7 moet zitten. Als het na 1 uur is geprikt, moet je inderdaad onder de 7,8 zitten.

Jouw post zegt eigenlijk niets over wanneer je gegeten had. Dat is zeer relevant.

4. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Bij mij was de waarde 8.5 en moest voortaan naar de gynaecoloog omdat deze verhoogde waarde toch zwangerschapsdiabetes is. Ik kreeg een dieet, hoef gelukkig dus niet te spuiten.
    Ik kreeg trouwens eerst een gtt test, dus nuchter een vinger prik, dan bloed uit je arm prikken, dan vies glucose drankje drinken en na 2 uur weer bloed uit je arm prikken. ( ook met 31 weken )
    Met 35 weken kreeg ik een ltt ( lunch test ) 1 x voor de lunch en na de lunch 2 x een vingerprik gehad. Ook verhoogd maar te doen met dieet:)

5. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb om ongeveer 9 uur gegeten en rond 10.50 geprikt zegt dat wat?

6. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    ik moest na mijn laatste hap precies een uur later komen, ik heb mijn waardes nog niet binnen dus neem aan dat ze goed waren (zal volgende keer eens vragen) maar ze waren erg precies over dat uur na de laatste hap, ik weet niet precies waarom..

7. Zhilla

Zhilla Actief lid

2 apr 2012
    303
    0
    16
    Ik werk fulltime
    Leeuwarden
    Ik moet me altijd twee uren na een maaltijd prikken. Hier in het ziekenhuis geven ze aan dat de grenswaarde 6.7 is. Ik had 6.8 en heb te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb.

8. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ja dat zegt zeker wat. Als jij om 9 uur eet, behoort je waarde om half 11 al onder de 7 (!) te zijn. Jij zat toen nog op 8,3 en dat is veel te hoog.

Wat ik al zei, je moet echt nú actie ondernemen. Je maakt duidelijk te weinig insuline aan, en daarom moet je onder begeleiding van een internist/diabetesverpleegkundige komen. Ze zullen wellicht eerst proberen of het met een dieet lukt, anders zal je insuline moeten spuiten. Dit moet niet onbehandeld blijven.

Wat ongelooflijk dom van je huisarts. Hij houdt waarschijnlijk de 'normale' diabeteswaarden aan, maar in je zwangerschap is dit alles veel strenger.

9. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Ieder zh werkt blijkbaar met een ander protocol. Die 8.3 is sowieso te hoog. Hier hanteren ze nuchter niet hoger dan 5.1 en na t eten 1,5 uur niet hoger dan 6.7

10. heyhallo

heyhallo Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.834
    0
    36
    Vrouw
    Limburg
    Hier zegt het ziekenhuis boven de 7.8 heb je zwangerschapsdiabetes.

vind het een beetje raar dat ieder ziekenhuis zijn eigen richtlijn hanteert. Waarom niet 1 protocol?

Die van mij was met de ogtt 7.9 dus volgens hun heb ik zw. diabetes. En volgens mijn prikwaardes niet. Die zijn keurig.

11. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi bedankt voor jullie reaktie ik schrik hier echt van.
    Ik heb min gynaecoloog gebeld wAnt ik word daar behandeld ook deze zei ligt verhoogd geen diabetes neem volgende keer maar bloeduitslagen mee. Hoe kan dit nou? Zoveel verschil kan hier toch niet tussen zitten. Nu weet ik echt niet wat ik moet doen. Ik plas er veel heb geen blaasontsteking en ben veel aangekomen? Maar zijn fit symptomen?

12. Brabantsmeisje

Brabantsmeisje Bekend lid

13 jul 2012
    923
    46
    28
    Vrouw
    honden gedragstherapeut
    Noord Brabant
    Je hebt precies dezelfde waardes als ik had en bij mij (aangezien ik hier vreselijk veel verschillende reacties lees) wordt dat gezien als een verstoorde glucose tolerantie. (Bij zw diabetes zouden je waarden boven de 11 moeten zijn)
    Ik heb inderdaad een dieet gekregen en moest daarna iedere week een dagcurve prikken in het ziekenhuis. (om 8u nuchter, 11u en half 3 nogmaals) Die waarden bleken allemaal goed dus het dieet doet bij mij zijn werk.

Wel zou ik even naar je verloskundige/gynaecoloog bellen, zij zullen je absoluut kunnen vertellen hoe hun hiermee handelen.

13. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb ik gedaan aan de telefoon word gezegd geen diabetes en volgende week bespreken maar niks over diëten of wat dan ook dus nu moet ik maar afwachten. Een week kan toch veel schelen?

14. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb geen verloskundige naar een gynaecoloog

15. Brabantsmeisje

Brabantsmeisje Bekend lid

13 jul 2012
    923
    46
    28
    Vrouw
    honden gedragstherapeut
    Noord Brabant
    Wat je zou kunnen doen is gewoon al letten op je inname van koolhydraten en suikers.
    Je zou ook nog even terug kunnen bellen en je ongerustheid uit kunnen spreken. Vragen of ze je wat duidelijkere antwoorden kunnen geven of wellicht je afspraak kunnen vervroegen.

16. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Nou já zeg... Die 8,3 is echt veel te hoog, volgens elk protocol. Heb je je huisarts al opnieuw gesproken? En de diabetespoli gebeld?

Toen ik de diabetespoli belde omdat mijn (thuisgeprikte) waardes te hoog werden (en toen waren ze nog lang niet zo veel te hoog), moest ik de volgende dag al komen.

17. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi ik heb de gynaecoloog assistente gesproken en de assistente van mijn internist, internist verwijst naar huisarts gynaecoloog assistent zegt geen diabetes volgende week bespreken. Ik kan toch niet zonder verwijzing naar een diabetis polis bellen? Of wel zie het ook niet staan op internet dat ze dat hebben in ons ziekenhuis. Voel me echt niet geholpen.

18. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mrs. Hair de waarde 8,3 is niet nuchter hè zou dat niet het verschil xijn?

19. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mrs. Hair de waarde 8,3 is niet nuchter hè zou dat niet het verschil xijn?

20. Zhilla

Zhilla Actief lid

2 apr 2012
    303
    0
    16
    Ik werk fulltime
    Leeuwarden
    De waarde niet nuchter zou niet boven de 6.7 mogen komen, volgens het ziekenhuis hier. Al zou hij iets hoger mogen zijn, maar 8.3 is echt te hoog. Ik ben juist door de gynaecoloog doorgestuurd naar de internist/diabetespoli.

Heel erg vreemd dat ze het bij jou niet te hoog vinden.

Deel Deze Pagina