Hallo allemaal, Na 8 weken zwangerschap, heeft de vk mijn vermoedens bevestigd....miskraam. In de week van mijn laatste menstruatie, heeft de ha geconstateerd dat ik een vitamine B12 tekort heb. Waarden van 118, waarbij tussen 300 - 500 normaal zou zijn volgens de ha. Nadat dit geconstateerd is, zijn we direct gestart met vitamine b12 injecties. Gedurende 10 weken wekelijks 1 injectie van 1000 mcg en na de 10 weken dezelfde injectie maar dan 1x per 2 maanden. Op het moment dat ik wist dat ik zwanger was, heb ik dit direct aangegeven bij de ha en gevraagd of de dosering of het aantal geplande injecties ook opgeschroefd moest worden. Volgens de ha was dit niet nodig en dus het oorspronkelijke plan doorgezet. Omdat een vitamine b12 tekort ook vruchtbaarheidsproblemen en miskramen kan veroorzaken, heb ik sterk het gevoel dat dit ook een belangrijke oorzaak is bij mijn miskraam. Volgens het originele plan zou ik deze week mijn laatste wekelijkse injectie krijgen. Zelf heb ik erg mijn twijfels of het een goed idee is, om daarna naar 2maandelijks over te stappen. Zeker gezien de lage waarden en deze miskraam. Iemand tips?
Ik heb zelf ook een groot b12 tekort (waarde ruim onder de 100). Heb eerst een boost gekregen door wekelijks injecties en ben toen ook terug gezet naar 1 keer per 2 maanden. In principe moet dit wel genoeg zijn. Maar als je een b12 tekort had tijdens het zwanger worden dan kan het wellicht wel een oorzaak van de miskraam zijn geweest. Nu je de kuur hebt doorlopen zou het op orde moeten zijn en kan dit, als je de onderhoudsdosis neemt, niet meer direct een oorzaak zijn. Dit is mij iig uitgelegd door een internist. Zelf heb ik ook een gezonde zwangerschap doorlopen met 1 injectie per 2 maanden.
Je kunt Solgar B12 1000mcg nuggets kopen. Daarmee hou je je B12 echt heel goed hoog. Voor zwangerschap is boven de 450 een goede waarde zelfs. Ik zou die dagelijks gaan nemen als je geen injecties meer krijgt en als je eenmaal op een goed niveau is wekelijks nemen. Je moet ze laten smelten in je mond dat is heel belangrijk want alleen je slijmvliezen kunnen B12 goed opnemen. En vergeet niet dat B11 (foliumzuur) heel belangrijk is voor de opname van B12 dus dat moet je ook zeker nemen. Sterkte meis. Ik heb 5 miskramen gehad. Nadat ik mijn B12 en D3 goed op niveau had gekregen raakte ik weer zwanger en ben dit nog steeds. Of het nou daardoor komt weet je toch nooit zeker, maar het is wel zo.
Bedankt voor jullie reacties en tips! Vanochtend bij de huisarts geweest. Hij denkt dat de miskraam niet aan het B12 tekort te wijten is. Omdat ik me hier niet zomaar bij neer kan leggen, heeft hij me doorverwezen om mijn bloed nogmaals te prikken. Mochten de waarden nu op niveau zijn, gaan we toch naar 2 maandelijkse injecties. Wanneer de waarden nog steeds aan de lage kant zijn ondanks de injecties, gaan we door met wekelijks. Dit stemt me al een stuk geruster. Ben benieuwd hoe het verder gaat. Eerst ook maar eens deze periode door... en hopen dat mijn cyclus snel weer op orde is.
Mij werd altijd verteld dat het geen zijn heeft om tijdens wekelijkse injecties het bloed te controleren op b12 omdat de waarden dan altijd hoog zullen zijn. (Door de injecties). Dat dit pas na een tijd realistisch gecontroleerd kan worden. Maar hoed, ik weet natuurlijk niet of dat klopt.
Hier vorig jaar ook twee miskramen gehad (jan en mei) en vlak voor ik voor de tweede Keer zwanger raakte bij de ha geweest met een laag b12 (was nog niet te laag volgens ha was Nl 162) uiteindelijk wilden zij er niks mee doen en toen raakte ik opnieuw zwanger, toen nog een keer bij ha geweest maar weer vond hij de waarde goed genoeg. Toen ik me vreselijk slecht voelde naar een vervanger geweest en die heeft me toen op injecties gezet. Helaas te laat (in mijn ogen) want het werd weer een miskraam. Ik ben na de kuur aan de b12 supplementen gegaan en heb op deze wijze het b12 gehalte op peil gehouden. In september opnieuw een positieve test (ook na een behandeling bij de osteopaat overigens ) en dit keer bleef het goed gaan. Heb pas nog een bloedtest gehad en daarbij stond mijn b12 nu op 875. Kan me dus werkelijk goed voorstellen dat het toentertijd niet goed zat (mede) door dat essentiële b12. Overigens kan b11 (foliumzuur) alleen goed zijn werk doen als er genoeg b12 in het lichaam is. B11 onttrekt b12 uit het bloed. Als je dus foliumzuur gaat slikken omdat je zwanger wilt worden zou ik zeker ook b12 supplementen blijven gebruiken. Tijdens je zwangerschap is je b12 behoefte ook groter dan normaal, zou toch overwegen aan de ha te vragen of je bij zwangerschap eens per maand mag ipv eens per 2 maanden.