Ik zit Masterchef te kijken en er kwamen net heerlijke curry's voorbij en een Arabisch ontbijt, mezze noemden ze het geloof ik? Dat ziet er allemaal zo heerlijk uit, krijg er honger van! Wie heeft heerlijke, Aziatische, Arabische, iig niet Nederlandse recepten om thuis te maken (en zonder een vermogen kwijt te zijn) of wie weet een goed kookboek? Zou zo graag zelf zo koken, maar heb geen idee waar ik moet beginnen.
Tajine kip: Hele kip in stukken snijden (of kipkarbonades/kippendijen etc) Ui + knoflook fruiten Kurkuma Ras el hanout (Marokkaanse kruiden) Peterselie Komijn Gember Koriander Saffraan Kruiden erbij Stukken kip erbij Om en om aanbakken Aardappel in vieren snijden en erbij doen Peen in de lengte snijden (niet te dik) erbij doen Paprika in de lengte erbij De groenten leg je mooi in de tajine, je gaat dus stapelen Als dat erin zit, doe ik meestal nog een keer al die kruiden er over heen op gevoel. Water erbij Deksel op de tajine Lekker lang laten pruttelen Half uur voor opdienen Diepvries doperwten erbij Olijven erbij Weer even verder pruttelen Lekker met Turks brood! Je kan echt eindeloos combineren. Groenten erbij doen wat je lekker vindt. Kruiden, vis, lams etc
Ik maak vaak tajine, hoef je niet perse in een tajine te maken als je een stoofpan hebt kan het daar ook bereid in worden. Favoriet is hier; - zoete aardappelen - peen -courgette -punt paprika -pruimen -vlees van kippendijen ( is veel malser dan kipfilet) -ras el hanout -rode ui -bouillonblokje (kip) Ik bak eerst de rode ui met vlees met ras el hanout, daarna doe ik de courgette, peen en puntpaprika bij. Dit bak ik een tijdje mee, daarna doe ik er wat gekookt water over en voeg het bouillonblokje toe en laat dit een tijdje sudderen. Na een half uur doe ik de zoete aardappelen en pruimen bij en laat dit nog een kwartier op staan. Wij eten het altijd met couscous
Kabsa is ook erg lekker Al Kabsa - traditionele Saoedische rijst en kip recept - Recepten van Allrecipes
Sudanese Aubergine Salade *Fotorecept* | WayMadi Dit is ook een favoriet bij ons dit eten we vaak met rijst en tam'amiya (falafel)
Op mijn weblog staan veel Turkse recepten als het goed is duidelijk uitgelegd, in ieder geval met stap-voor-stap foto's Mijn mixed kitchen
Soedanees Eten: Boosj *FotoRecept* | WayMadi Erg jammer dat de foto's niet te zien zijn. Dit is bij ons meer een lunch gerecht, als we het wel als avondeten bereiden voegen we vaak falafel aan toe.
Bedankt voor alle reacties!!! Kan ik morgen iig aan de slag ben benieuwd of het een beetje wil lukken!