Wie heeft ook haar woning op grond van een particulier staan? Wij dus wel. We wonen in de stad, waar erfpacht niet ongewoon is. Ons appartement staat op de grond van de universiteit en toen wij dit 3 jaar geleden kochten, zagen we daar echt geen kwaad in. Erfpacht is voor 50 jaar afgekocht, zat bij de prijs in, dus prima. De "waarde" van de woning zou theoretisch gezien jaarlijks moeten dalen (voor de afloop van de afgekochte erfpachtperiode), maar dat compenseert over het algemeen wel met de algehele waardestijging. En nu... doen banken dus moeilijk. Want particulier = onbetrouwbaar. Waarom de universiteit minder betrouwbaar is dan de gemeente is mij een raadsel. Bovendien geloof ik echt niet dat de universiteit over 47 jaar kwade bedoelingen heeft en de prijs flink omhoog zal schoeven. Makelaars hebben aan de bel getrokken bij de VVE, want veel biedingen lopen spaak doordat de financiering niet rond komt. Zo staan een aantal woning al heel erg lang te koop. Hierdoor drukt niet alleen de prijs vanwege het gedoe van de banken, maar ook vanwege het feit dat er inmiddels te veel woningen (lang) te koop staan. Er wordt wel wat verkocht, maar het gaat enorm lastig. Tsja, en nu gaan wij misschien deze zomer verhuizen vanwege het werk van mijn man en zullen we dus moeten verkopen. Lekkere timing. Zijn er nog meer mensen die met particuliere erfpacht aan het verkopen zijn? Ik ben benieuwd naar ervaringen, en wellicht ook naar tips.
Er was toevallig laatst een heel stuk over bij Radar (of Kassa, 1 van de 2). Zal 1 of 2 weken terug zijn geweest! Misschien dat even terugkijken via uitzendinggemist.nl? Gaven ze ook diverse tips en adviezen in!
Inderdaad, die uitzending van Radar, daar wilde ik je ook op wijzen. Veel succes, vervelend dat ze nu net zo moeilijk doen. Aan de andere kant doen banken nu OVERAL moeilijk over, dus misschien goed om het voor jezelf in perspectief te zien.
Oh wat vervelend, Yukl. Er was idd een onderwerp hierover bij Radar geweest. Het schijn nu echt onmogelijk te zijn om je huis te verkopen als er particuliere erfpacht in het spel is. Bijna geen enkele bank schijnt dan mee te werken en er worden tot dusver geen treffende maatregelen getroffen. Nederlandse Vereniging van Banken geeft aan er iets aan te willen doen, maar verwacht dat de overheid hier een voortouw in neemt, maar de overheid vindt weer dat de banken het lekker zelf moeten oplossen omdat ze de ellende zelf hebben veroorzaakt. Een verwijst naar de ander. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hopelijk is het snel opgelost, want dit is echt te belachelijk voor woorden. Want idd waarom is een universiteit minder betrouwbaar dan een overheid.
Wat vervelend voor je zeg! Heb er geen ervaring mee als eigenaar, wel hebben wij twee jaar terug al gehad dat we een huis niet konden kopen omdat de grond partculiere erfpacht was. Dus je krijgt er idd geen financiering voor. Zwaar kl*te voor jullie zeg!!!
Nou ja, je krijgt er wel financiering voor hoor Maar niet voor de volledige marktwaarde van de woning. Dus als de koper veel eigen geld in brengt, veel overwaarde heeft op een vorige woning of gewoon een hypotheekbedrag wil die ver beneden het max voor diens salaris zit, is het wel mogelijk. Maar ja, veel mensen kopen aan de top van hun kunnen Er zijn in ieder geval wel woningen verkocht in ons complex de laatste 2 jaar, maar het gaat gewoon veel lastiger dan normaal waardoor woningen veel langer dan gemiddeld te koop staan. En dan waarschijnlijk ook voor minder dan de waarde worden verkocht. De uitzending van radar heb ik van gehoord inderdaad. Al vind ik radar echt een rot programma, ik zal hem toch maar eens gaan kijken.