Ik ben geen dokter /assistent, maar paramedicus. Laatst medisch artikel gelezen over huidkanker, plekjes/moedervlekken. Bij geen jeuk, pijn, bloeden en onrustig oppervlakte zou ik mij niet zo druk maken. Ik combineer plekjes checken vaak met ander consult omdat ik mij veel te bezwaard voel om alleen daarvoor een afspraak te plannen
Maak je dan wel een dubbele afspraak? Want als dokter is het erg vervelend als je spreekuur uitloopt omdat er veel mensen met 'extra kleine vragen' komen. Kleine vragen blijken vaak groter dan je denkt en juist bij huidplekjes is het belangrijk om er veel over door te vragen en goed de tijd te nemen om ze goed te bekijken, eventueel met een dermatoscoop, en zo nodig een biopt te nemen voor weefselonderzoek. Dat is echt een reguliere afspraak waard. Als dat nog moet ná je afspraak voor hoofdpijn/menstruatieklachten/zere knie zijn de patiënten na jou op het spreekuur niet blij..
Ja, of naja ik geef het bij de assistente bij maken van de afspraak al aan waarvoor ik kom en dubbele hulpvraag heb dus die plant dan wel ruim in neem ik aan... Ben trouwens vaak na paar min alweer weg de huisarts en ik zijn wel goed team en ik bofkont met geen ingewikkelde medische problemen .
Mijn huisarts heeft gezegd dat ik altijd mag langskomen wanneer ik mij zorgen maak om een plekje of knobbeltje. Jij kan niet oordelen of iemand zich geen zorgen moet maken. Misschien zit er wel iets in de familie of wat dan ook. Een huisarts is er ook om je gerust te stellen. De mijne vraagt zelfs of ik gerust gesteld ben na zoiets. En nee, ik kom er bijna nooit. Ik zou van een doktersassistente toch echt wat meer inlevingsvermogen en begrip verwachten hoor.
Ik ben ook dokters assistente en als iemand bezorgd is dan laat ik ze altijd even komen, liever gerustgesteld als dat iemand er continue zorgen om heeft wat niet nodig is. Zitten we met een vol su dan zet ik ze bij ons en laat ik de dokter tussen twee patiënten meekijken, wij zijn ook gezegend met een huisarts in opleiding en bij hem kan ik juist dit soort vlekjes en plekjes plannen.
Jij weet toch niet wat de achterliggende reden is? Sorry ik vind dit best een vreemde reactie. In mijn zwangerschappen bv moest ik bij het kleinste krampje al bellen naar het ziekenhuis, omdat dat gevaarlijk kon zijn in mijn situatie. Maar bij een ander "zien ze je al aankomen" inderdaad. Ik denk niet dat het aan een assistente is om te beoordelen of iets overdreven is, helemaal omdat je haar voorgeschiedenis niet weet... Wie weet komt er wel vaak huidkanker voor in haar familie om maar iets te noemen.
Mijn huisarts zegt altijd ik zie je liever te vaak en dat ik je binnen 5 minuten weer naar huis kan sturen, dan dat ik je zie en je helaas moet melden dat je doorgestuurd moet worden. Gelukkig is de doktersassistente daarin ook niet zo moeilijk om voor mij een afspraak te maken. Zo heb ik weleens meerdere keren per week bij de huisarts gezeten en altijd behandeld alsof ik 1x in de maand kwam. Sommige dingen gaan niet over of worden erger, of verspreid zich.. Had ook altijd zoiets van ze zullen mij zien aan komen, maar helaas meegemaakt in de familie dat niet gaan nog grotere problemen met zich mee kan brengen dat ik liever nu te vaak ga en snel buiten sta. Mijn huisarts zei mij dan ook altijd van het is mijn werk om mensen beter te maken, medicijnen voor te schrijven maar ik word er ook voor betaald om mensen gerust te stellen. En vaak is op basis van uitleg over de klachten ook moeilijk een diagnose te stellen wanneer men het niet gezien heeft. Vaak wil ik dan overleggen met de assistente en die zegt dan 9 vd 10 keer kom maar langs bij de huisarts.
Maar waarom dan? Ik reageer hier als mens. Niet als doktersassistente. En tuurlijk zegt de huisarts dat je altijd mag komen met zoiets. Net zoals ik dat zeg aan de telefoon. Net zoals dat ik tegen een patiënt die de wachtkamer onder braakt zeg dat het niet erg is. Net zoals we patienten die letterlijk 2x per week komen zeggen dat het niet erg is. Hoe ik functioneer als doktersassistente heeft niets te maken met hoe ik er daadwerkelijk over denk. En dit geld voor de huisarts ook. Het komt geregeld voor dat de huisartsen klagen over patiënten die ergens voor komen. Maar dit zullen ze nooit tegen de patiënt zelf doen. Klantvriendelijkheid heet dat. Je klant/patiënt goed behandelen wil niet zeggen dat je er als mens geen andere mening over kunt hebben.
@Evanesco De vraag was toch of een doktersassistente ernaar kon kijken... niet of 'een mens' ernaar kon kijken. Dus ik denk dat het op de meesten wel overkomt dat je 'als doktersassistente' reageert.