Hoe doen jullie dat?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door raspberry, 13 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

even een vraagje aan alle moeders met kort slapende kindjes...
    Thirza slaapt hier vaak maar 3 kwartier na anderhalf tot 2 uur wakker te zijn geweest, maar ook nog wel korter. Ik voed na elk slaapje, maar dat betekent dat er vaak maar 2-2,5-3 uur tussen zit, terwijl ik ook al vaak hoor dat kindjes al om de 4 of 5 uur drinken rond deze leeftijd, (Thirza is overigens 2 weken te laat geboren, dus ze is feitelijk 4 maanden nu).
    Hoe doen jullie dat? Voeden na elk slaapje, of qua voeden meer een ritme van om de 3-4 uur aanhouden, en dat wat om de slaapjes heen/ertussendoor bouwen?
    Ben ff benieuwd, want zou het niet erg vinden als ik iets minder vaak aan de bak hoef, ;)
    Overigens: de fles die ze bij de gastouder en papa krijgt (afgekolfde melk) drinkt ze minder vaak van. Heb het idee dat ze op mijn werkdagen (ma-woe-do) gewoon minder drinkt, dan als ze bij mij is.

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Milan slaapt ook altijd erg kort, maar hij is wel langer wakker tussendoor dan Thirza. Ik voed Milan eigenlijk altijd gewoon op verzoek, en vaak wil hij inderdaad drinken als 'ie wakker wordt. Ik heb ook heel lang op 12 voedingen gezeten (en zelfs een tijdje op 14). Inmiddels zijn 't er nog ong. 8 (verschilt een beetje per dag), maar nu krijgt hij dus ook al bijvoeding. Het is natuurlijk wel zo dat ze tussendoor steeds langer wakker is, dus dan krijg je automatisch ook minder voedingen.
    Maar je kan natuurlijk ook kijken wat ze doet als je niet meteen na het wakker worden voedt.

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik voed ook op verzoek, gewoon als ik merk dat Linde honger heeft. Ik laat het niet afhangen van slaapjes of een bepaald ritme ofzo. Daardoor zit er soms vier uur tussen en soms twee uur. 's nachts ook weleens vijf uur maar dat is een uitzondering.

4. Finn

Finn Actief lid

10 jan 2009
    202
    0
    0
    gelderland
    Ik voed eigenlijk nooit na een slaapje.
    Eerst samen spelen, luier verschonen en dan zelf spelen. Dan is het ook afhankelijk wanneer de voeding er voor heeft plaats gevonden, maar meestal is hij 1,5 wakker dan voeden en daarna nog zelf even spelen.

5. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    Mijn dochter is jonger dan Thirza, maar heeft ook periodes dat ze langer wakker is en kort slaapt. Het zijn dan echt maar hazeslaapjes van een half uurtje. Ik voed ook op verzoek en het wisselt dus ook hoe vaak en wanneer ik voed. Nu is het even rommelig door het vele spugen, maar voorheen heeft ze dagen gehad dat ze om de 3,5/ 4 uur pas gevoed wilde worden (ze sliep dan veel), en ook dagen dat het iedere 1,5/2 uur raak was (idd deed ze dan meer hazeslaapjes). Ik probeer er niet echt ritme in aan te brengen en kijk wanneer zij er behoefte aan heeft, maar toen ze nog goed dronk lette ik er wel op dat de tijd tussen de voedingen niet te kort werd en probeerde ik het soms een beetje te 'rekken' als ze echt binnen 1,5 uur weer wilde drinken. Voor mezelf, maar ook omdat ik het idee had dat ze dan steeds minder dronk, met als gevolg dat de volgende voeding weer eerder kwam... Merk je ook dat ze tijdens de voedingen minder drinkt, maar dan vaker wil? Het is maar een idee hoor, maar misschien wil je dochter wel vaak aan de borst juist omdat ze op die andere dagen door anderen gevoed wordt? Beetje net als tijdens de 'sprongetjes' die ze maken: wil ze gewoon lekker bij mama zijn...

6. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Noah is 4,5 maand.
    Ik voed op verzoek, dat is om de 4 uur ongeveer (5voedingen, 07u, 11u, 3u, 7u, 23.30u flesje afgekolfde melk door manlief).
    Misschien kan je dochtertje meer drinken als ze iets wakkerder is? Dus dat je haar uit bedje haalt, even laat spelen of met haar samen speelt en luier wisselt? Misschien zelfs even baddert voor voeding?

Hoe zwaar is ze en hoeveel drinkt ze wanneer ze uit een flesje drinkt?

7. raspberry

Hoi,

ja, dat wakkerder worden en dan pas drinken heb ik ook geprobeerd, maar dat hielp eigenlijk niet om meer te gaan drinken.
    Ze heeft dus idd wel meer per voeding (en dus ook minder voedingen) gedronken, maar het is nu al een tijdlang zo vaak... Even tellen, de afgelopen weken zat ik vaak op 11 voedingen, de laatste 2 dagen zat ik op 8, maar vandaag lijkt ze weer meer te gaan pakken... (weer 2,5 ur ertussen).
    Ik kolf ongeveer 100-110 af nu, dat was dus eergisteren ineens wel even meer, (maar toen zat er dus wel even iets langer tussen de voeding), maar nu weer gewoon 100-110, terwijl ze dus eerder 140-150 dronk. Uit de fles drinkt ze wisselend en ze heeft de laatste twee weken ook steeds verhoging en wat ziekjes, (brullen ook sinds een week als ik haar bij de gastouder achterlaat).
    Dus ergens heb ik wel zoiets van: 't zal idd wel inhalen zijn van de niet-mama-dagen en ze is ook nog wat ziek, maar omdat ze ook 's nachts zich 2 keer meldt (en de afgelopen weken 3-4 keer), en ik nu twee dikke weken aan het werk ben, kun je me zo onderhand opvegen... Voel me letterlijk en figuurlijk leeggezogen, wat m'n productie natuurlijk niet ten goede komt :(

8. wia

wia Nieuw lid

7 mrt 2009
    1
    0
    0
    Ik probeer een balans te vinden in 3-4 uur en dan op verzoek. Het lig er gewoon een beetje aan hoe laat mijn zoontje (9 weken) de dag begint, dit is steeds rond 6.30 uur. Mijn zoontje deed ook van die hazeslaapjes sinds 2 weken baker ik hem in en nu slaap lekker lang door. Het spugen is hierdoor veel minder geworden omdat hij zo meer rust krijgt. Als hij 3 minuten in zijn puckababy (wel duur maar wat mij betreft zeker de moeite waard) ligt slaapt hij al, heel fijn en ligt lekker tevreden in zijn bedje.

9. raspberry

Inbakeren heb ik hier ook een tijdje gedaan, maar inmiddels is dat niet zo'n succes meer: ze wil bij haar duim kunnen, (fopspeen pakt ze gewoon pertinent niet), dus als ze ingebakerd ligt, is het drama...
    Overigens: vanohtend heeft ze, na anderhalf uur wakker te zijn geweest, 2,5 uur geslapen (OK, wel naast mij in bed, ;)), dus toen zat er 4 uur tussen de voedingen. Toen werd ze overigens wel hoofdschuddend en huilend wakker: HONGER! Maar ze kon gelijk aanhappen omdat ik lekker naast haar lag, ;)
    Toen heeft ze wel weer 2 uur later gegeten, maar inmiddels slaapt ze alweer een uur. Hoorde haar net wel wat proesten en pruttelen, maar inmiddels is het weer stil, dus het lijkt erop dat de dame voor het eerst in weken weer op eigen kracht door gaat slapen! :) YES!

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik voedde in het begin Eva ook telkens als ze wakker werd. Maar ze werd er erg onrustig van, want vaak had ze nog niet zo'n honger en dan ging ze onrustig drinken. Echt drama.
    Toen ben ik daar dus mee gestopt en ben gaan voeden als ze echt honger had (en ging jammeren), of als ze moe was en de laatste voeding meer dan zo'n 2 uur geleden was, dan voedde ik haar en ging ze naar bed.

11. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Zit ze trouwens niet in een sprongetje? Hoeveel weken is ze?
    Bij Noah merk je het gelijk als hij in een sprongetje zit. Aan mij vastklampen, meer jengelen dan anders, slechter of vaker drinken en soms zelfs nog een nachtvoeding..
    Als ik jou was zou ik het 'oei ik groei' boek er eens bijpakken. Als je die niet hebt, wil ik het wel ff voor je opzoeken.

12. raspberry

Haha, ja, had in een ander topic idd net vastgesteld dat we in een sprongetje zitten... ineens realiseerde ik het me.
    Het lijkt overigens wat tot rust te komen: er komt weer ietsje langer tussen de voedingen, :) Eraan toegeven lijkt trouwens ook veel goed te doen...
    De 19-wekensprong hebben we het trouwens over :( Een heftige dus hier.... Thirza is nu gecorrigeerd 18 weken.

13. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Het is helemaal niet ongewoon hoor, op die leeftijd. Je denkt dat ze een bepaald ritme te pakken hebben, en hop, ze draaien het weer om.
    Belangrijk is dat je goed op de hongersignalen let, en dat je altijd 2 borsten aanbiedt op die leeftijd. Ook borstcompressie geeft sneller wat vettere melk end aar zijn ze wat verzadigder op. En op die leeftijd duurt een voeding tenminste 15- 20 minuten anders zijn ze niet verzadigd.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Jingels, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Eva dronk alleen de eerste weken een kwartiertje, daarna werd het al snel 5 minuten en dan was ze ook echt klaar. Over het algemeen dronk ze ook maar 1 borst (ook de eerste weken). Als ik merkte dat ze verzadigd was bood ik de andere borst ook niet aan.
    En dat dan misschien een uitzondering zijn, maar vrouwen kunnen ook onzeker worden als hun kindje maar kort drinkt en maar 1 borst wil drinken...

15. Konijn

Konijn Niet meer actief

In het begin voedde ik na ieder slaapje (minimaal 10x op een dag, want ook veel korte slaapjes). Later (volgens mij met een maand of 3,4, maar weet het niet meer zeker) werd het zo dat ze niet altijd meteen wilde drinken als ze wakker was, maar soms gewoon eerst wat wilde knuffelen enzo.

Deel Deze Pagina