Iemand hier ervaring met een witte herder of border collie?

Discussie in 'De lounge' gestart door jopa1000, 26 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Prima !

2. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

bij ons op de club 3 toller fokkers, en helaas zijn tollers hier in het noorden best wel een hype waardoor ik geen fan ben van het ras, heel wat uitvallende honden(dit zijn met name de reuen)

gelukkig heeft 1 va de foksters wel hele sociale en lieve honden.

maar omdat ik dit ras zo populair is geworden, kijk goed naar de fokker, kijk hoe de honden zich gedragen. let goed op afwijkingen.

ps je man ziet denk ik alleen maar poedels voor zich zoals ze vroeger veel werden getrimd, tegenwoordig niet meer

zo zien die van mij er tegenwoordig uit (heb ook geshowt)
    https://lh3.googleusercontent.com/-xeZznAda8ho/TqA4UYHVNSI/AAAAAAAAB_U/jJ39HMgyn-U/s512/DSC_0763.JPG

weet je ik denk dat elk ras wel wat heeft, ik vind per de hollanse herder korthaar ook erg leuk(zijn vaak wel pittig)

3. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

wachtlijst is vaak het probleem, kan wel tot 3jr duren, wil je een goede hebben, die zijn kwa karakter ook heel lief(groot harig knuffelig en betrouwbaar)

als je fokkers wilt ontmoeten, zijn hondenshows iets om heen te gaan

Agenda Activiteiten

4. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    Heyhey,

Onze bordercollie ging niet naar een speciale traningsschool ofzo ma we hebben hem de standaard dingetjes geleerd, we hebben er eerlijk gezegt niet iets aan gedaan om hem spelletjes enzo te leren, hij vermaakte zichzelf altijd met een speelbal ofzo, onze hond was ook wel een beetje een pussy af en toe hahaha, hij was bang voor muizen en spinnen en vuurwerk en onweer haha, ma dat bregt natuurlijk ook hilarische momenten:p
    Kwa gezondheid hebben we eigenlijk nooit grote dingen meegemaakt, hij is 2maanden geleden ingeslapen, hij was opeens niet meer zindelijk, hoorde niet goed meer en had ook het idee dat hij niet goed meer zag, de dierenarts wist het ook niet 100% zeker wat hij had ma we dachten aan kanker, bijna alle kinderen waren uit huis waaronder ik, mijn zusje woonde nog bij mijn ouders, ma ze hebben het alle 3heel druk, plus zijn er nu een aantal kleinkinderen geboren die regelmatig op bezoek komen en is mssn heel lullig, ma de zorg werd te groot, de hele dag dweilen, opassen dat de kinderen er niet aan komen, we wisten niet of hij pijn had etc, dus hebben we hem in laten slapen, hij heeft een geweldige tijd met ons gehad en wij met hem en we wilde hem niet door een moeilijke tijd gaan slepen tot hij uiteindelijk zelf dood zou gaan aan zijn ziekte dus vandaar die keus. Hij vond het heerlijk om lekker te rennen ( water vond hij overigens niet zo lekker en bleef er ver van uit de buurt haha ) na een uur stevig wandelen en spelen was hij dan ook moe en was het genoeg. Ik weet natuurlijk niet of er veel verschil is tussen een echte border en een kruising terrier. ma ik vond het een geweldig dier!

xxx

5. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Een kruising kun je niet vergelijken met een echte BC.

6. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

wij hebben een witte herder en het is een super lief beest. wat ik zoal lees past hij perfect in jullie plaatje ( niet dat ik de mijne weg doe ;) het is een hond die graag bezig wil zijn en houd van wandelingen en rennen zijn beweging heeft hij echt nodig.
    het is zenuwachtige hond maar van schrikken heeft onze geen last. ze kunnen heel goed commodo's opvolgen en leren heel snel. het einge nadeel vindt ik aan de hond is de haren die hij los laat. nu valt het wel mee maar in de rui periode heb je gewoon een wolken vloer maar dat is ook weer te verhelpen met stofzuigen en kammen.

neem aan dat de hond in opleiding gaat voordat jullie het beestje krijgen of werkt dat anders? ik heb niet het hele topic gelezen vandaar. moeten jullie zelf een hond ergens vandaan halen? wij hebben de onze bij een fokker in nijverdal en die hebben ook een stamboom.

7. jopa1000

jopa1000 Niet meer actief

Prachtige poedel, ook aan m'n man laten zien maar helaas hij heeft er z'n eigen gedachten van. We moeten het natuurlijk wel eens zijn, anders had ik het wel geweten. M'n tante heeft altijd een poedel gehad en vond het zelf leuke hondjes! idd heel leergierig en intelligent!)

Over die populariteit van het ras, daar waarschuwde het KNGF ook al voor, dat we dan beter (gezien de vraag groter is dan het aanbod) voor een ander ras kunnen gaan, ze heeft ons al het advies gegeven om niet naar de Labradoodel te kijken, veel gezondheidsproblemen omdat de vraag groter is dan het aanbod.

Iig bedankt voor je tips! We zullen even kijken welke hondenshows in de buurt zitten.

Groetjes jopa

8. jopa1000

Wat moeilijk om een hond in te moeten laten slapen, klinkt dat hij wel een super tijd bij jullie heeft gehad! Grappig die kruising, nog nooit van gehoord. Goed van jullie dat jullie een keuze hebben gemaakt dat jullie hond het niet verdiende om pijn te lijden! Bedankt voor je info!

9. jopa1000

Bedankt voor je reactie, wij gaan zeker voor een stamboom en willen best de hoofdprijs betalen voor een pup / herplaatser die van een goed nest komt en waarvan de ouders gezond zijn.

De KNGF raden aan om een puppytest te doen (als we voor een pup gaan, dat gaan we waarschijnlijk dan wel laten doen, schakelen we iemand voor in) Alleen dan moeten de pups wel pas met 7 weken worden verkocht. Goede fokkers doen dit volgens het KNGF. Komt een hoop bij kijken.

Wat ik mij afvraag, hoe komt jouw hond zo zenuwachtig? Is dit iets wat bij het ras hoort? Hoe uit dit gedrag zich?

Ruien is niet leuk idd, maar goed hoort erbij. Zijn er ook witte herders met korte haren?

Oja, wij gaan zelf (met een trainer) de pup/hond opleiden / trainen. Het is geen officiele hulphond (dus die volledig getraind bij een gezin wordt geplaatst) wij kiezen zelf een hond en gaan hem met behulp van project van KNGF aanschaffen en trainen.

Bedankt voor je reactie!

Groetjes jopa

10. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    wij hebben borders en wil echt geen andere meer. ze zijn idd erg leergierig. onze doggies luisteren super. zijn ook erg lief met de kids.

met doorfokkers moet je altijd oppassen want helemaal voor een hulphond moet je natuurlijk een gezonde hebben maar ook als je de hoofdprijs betaald heb je nog geen garantie over de gezondheid. zo hadden mijn ouders ook een bc bij fokker weg en die bleek later HD te hebben. de tweede hond kregen ze toen wel voor de helft van de prijs maar toch je weet het niet van te voren.

qua epilepsie geef ze geen frontline tegen de vlooien das 1 van de redenen bij bc dat ze aanvallen krijgen. ook al staat er een o pde verpakking hihihi.

succes met je zoektocht!!

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ik heb een witte herder gehad (ze is inmiddels helaas overleden), en ik kan niet anders zeggen dan dat het heerlijke honden zijn. Slim, nieuwsgierig, leergierig, en net wat zachter van karakter dan andere herder-soorten. Met Border Collies heb ik geen ervaring.

12. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    @ mama suus: Ik denk dat jij doelt BCp het mdr1 gen defect.
    Daarbij moet je naar veel meer kijken dan ontvlooiingsmiddelen. Daar is een hele lijst voor.
    Het MRD1gen defect is niet de reden dat BC's epilepsie hebben, dit is een neurologische afwijking.

Ook bij de tollers moet je rekening houden met het feit dat de hond het MDR1gen defect kan hebben.

13. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
  14. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Nog even een aanvulling (ik lees nu pas de andere posts): je hebt ook kortharige witte herders. Die van mij was een beetje medium (langharige vader, kortharige moeder).

De opmerking over nervositeit herken ik ook wel. Niet nerveus in de zin van schrikachtig, of dat ze de hele dag nerveus om je heen drentelen, maar meer in de zin van iedereen bij elkaar houden (als we met een groepje mensen gingen wandelen en er bleef iemand een beetje achter, dan bleef ze maar heen en weer rennen om iedereen bij elkaar te houden). Ook miste ze ons echt als we op vakantie waren of zo, en was dan de hele week bij de oppas een beetje nerveus (steeds naar de deur lopen, af en toe zachtjes janken), of als we ergens anders waren, dan wilde za na een tijdje naar huis, dat soort dingetjes. Maar als je dat zo optypt klinkt het wat ernstiger of hinderlijker dan het was. Het was echt een superlief beest, leukste en liefste huisdier dat ik ooit heb gehad.

Qua gezondheid hebben witte herders minder snel heupproblemen die bij bijvoorbeeld Duitse herders nog wel eens voorkomen. Onze hond was kerngezond, pas in haar laatste jaar kreeg ze last van reuma, maar dat was echt van ouderdom, niet ras-gebonden of zo.

Succes met je keuze!

15. AHzondag

wij hebben een half lang stokhaar en je hebt lang stokhaar dat zijn de zwitserse witte herder is wat voller, je hebt canadese witte herder die zijn kort haar en vrij slank maar dat komt door hun vacht. je hebt ook geloof ik duitse witte herder maar daar weet ik niks van:) ( ik kan het fout hebben hoor maar dit is wat ik ervan weet)

de zenuwachtigheid uit zich bij ons vooral als er iets verplaatst is dan kan hij zijn draai niet vinden en loopt dan steeds heen en weer totdat hij er vreden mee heeft haha. we zijn nu aan het inpakken voor het verhuizen en hij is dus nu zijn eigen huis kwijt en is daar wat zenuwachtig door. verder valt het wel mee. het zit wel een beetje in het ras maar het is niet heel de dag door en de een heeft er meer last van dan de ander natuurlijk.

16. AHzondag

ik sluit me trouwens aan bij EDN.

17. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Mijn ouders hebben een Border Collie, geweldig beest! Ik heb geen ervaring met een (witte) herder. Maar als ik zelf ook een hond zou toevoegen aan ons gezin, zou ik toch weer voor een Border Collie gaan. Zo leuk met kinderen, die van ons was wel echt een mensenhond. Speelt niet met andere honden. En is heel serieus met haar 'werk' (vangbal :D) bezig.

18. Sonkal

Sonkal Actief lid

24 mei 2011
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Zijn de border en de witte herder de rassen waar jullie uit moeten kiezen of zijn dat er twee welke jullie graag willen??
    Je noemt twee rassen namelijk die allebij veel aandacht nodig hebben. Beide hebben ze veel lichaamsbeweging nodig ( 1 keer in de week uurtje flyballen of hardlopen is niet voldoende) en beide moet je geestelijk bezig houden!
    Heb je nog naar andere geschikte rassen gekeken?

Ik zou zeker even verder kijken. En persoonlijk zou ik voor hulphunp niet voor zo'n ras kiezen, maar dat is persoonlijk! Ook omdat , als ik het goed begrijp, de hond uiteindelijk hulp hond voor je dochter wordt...en dus dat prio 1 moet zijn en ik denk niet het flybal of behendiheid of harlopen wat jullie er zelf mee willen doen!

ik zou een iets rustigere ras nemen. Succes en wel een ontzettend mooi iets!!

19. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    dat bedoel ik dan idd hihihi weet het alleen van jaaaaren geleden toen mijn ma nog bij de bcclub was. en dit is iets wat ik altijd onthouden heb. er komt hier dus ook ech gen frontline in huis..... verder heb ik dus geen idee wat allemaal nog meer niet kan. en of de onze het hebben of niet.. neem het risico niet om het uit te testen.....

20. jopa1000

Bedankt voor je reactie, wij gaan zelf uitkiezen (en kopen). Onze dochter is autistisch en zeer passief en moet in alles uitgedaagd worden. KNGF heeft zelf aangegeven dat een actievere hond beter bij haar en bij ons past. Het wordt geen echte officiƫle hulphond maar een hond die haar uit haar "vaste gedrag" trekt. Dus van passief naar actief.

Wij wonen buitenaf met flink veel ruimte en willen minimaal 2x per dag (ik ben hele dag thuis) een flinke wandeling maken. Daarnaast gewoon uitlaten (iets korter) Manlief wil de hond meenemen met hardlopen. Daarnaast 1x pw trainen om de juiste knopjes erop te zetten die voor onze dochter noodzakelijk is. Ook wil ik behendigheidstraining gaan doen (dus naast het wandelen / trainen)

Wij zijn er sowieso over uit dat de hond actief/enthousiast en leergierig moet zijn. Onze dochter is al zeer passief (zeer lastig om tot bewegen te brengen / dingen te gaan doen) en een hond is juist het middel om haar te laten bewegen / mee te laten lopen / te laten sporten / te laten leren om te communiceren met de hond en samen te werken.

Hoop dat ik je iets meer info heb gegeven, ik bedank je voor je reactie, fijn dat je mee hebt gedacht!

Groetjes jopa

Deel Deze Pagina