ja idd, mijn man is ook autistisch ( heeft Asperger ) ja echt balen die wachtlijsten. Maar waar is dat niet he...... Als je naar fokkers gaat met je dochter dan misschien aan de fokker vantevoren vragen om maar 1 hond eerst rond te laten lopen als je daar aan komt. Dan is het niet meteen een heel roedel honden dat op dr af komt stormen. Meeste fokkers hebben namelijk meerdere honden rondlopen en dat kunnen er soms behoorlijk veel zijn!
Verschilt per border collie. Één van mijn honden is onzeker en zenuwachtig Één van mijn honden wil aldoor werken en let alleen op ons, andere honden boeit hem niet echt Één van mijn honden is een allemansvriendje, stapelgek met kinderen, vindt iedereen leuk en kan zich heel goed aan de persoon aanpassen. Voorzichtig met kleine kinderen en dol op knuffelen, spelen met volwassen mensen em ravotten met een trektouw, en met angstige mensen heel zacht. Ze wil graag voor je werken, maar kan ook heel rustig zijn als je niet wilt. De laatste die ik heb beschreven is echt mijn ideale border collie/hond
Tuurlijk, dat verschilt per hond! Onze Aussie heeft ook eigenschappen die ze juist niet zou moeten hebben als je naar de rasstandaard kijkt (ze is helemaal niet terughoudend naar vreemden) Gemiddeld gezien bedoel ik meer. Als we BC's tegenkomen dan gebeurt het echt bijna nooit dat ze even komen snuffelen, of interesse hebben in iets anders dan de bal of stok Leuk om te zien, maar niet geschikt voor ons. Maar we hadden evengoed een BC kunnen treffen die gek zou zijn op andere honden, en de bal ook zou kunnen laten liggen
Top die voorbereiding ! Heel goed dat jullie verder kijken dan fokkers en shows, daar krijg je soms toch een ander beeld van het ras dan dat je ze gewoon als huishond in eigen omgeving ziet. Ik stuur je gauw een berichtje !
Beide honden zijn herdershonden, werkhonden. Het grote verschil is dat herders standvastiger zijn, borders zijn veel nerveuzer en hebben niet alleen een strakke hand, maar ook een zachte opvoeding nodig. Herders zijn veel harder voor zichzelf, die kan je ook trainen tot beveiligings- en politiehond, daar is een border niet geschikt voor. Goede waakhonden ook, goed voor het gezin. Borders zijn ook goed voor het gezin, maar ik ken borders die nerveus worden van kleine kinderen. Als je niet genoeg met ze doet (schapendrijven, agility, flyball) kunnen ze zich gaan vervelen en gaan staartjagen, autolichten jagen, flankbijten etc. Een herder heeft een baas nodig die sterk in zijn schoenen staat, borders zijn wat zachter vind ik, maar ze hebben allebei hun voor- en nadelen. Dat genoemde hoge percentage epilepsie onder borders klopt absoluut niet. Voor het doel waar jullie naar op zoek zijn, zeg ik: witte herder.
Dank jullie wel allemaal. Dit geeft een goede indruk. We gaan kijken naar verschillende honden! We gaan echt goed voorbereiden hoor, een hond neem je voor het leven! Bedankt voor jullie reacties! Groetjes jopa