Ik lees dit zo vaak. Maar ik snap nog steeds niet waarom oma's/opa's zich niet aan de regels van de ouders kunnen houden? Waarom zou alles maar mogen bij de oma's/opa's? Ben ik nu de enige die dit zo raar vind? Zelfs als kinderen de hele dag snoep krijgen, uren achter de tv zitten, de hele dag achter de pc mogen zitten, enz,.. dan nog zeggen mensen dat je niet moet zeuren en dat ze verwend mogen worden door oma's en opa's. Is dit in jullie ogen ook verwennen? Uitstapje maken, volop aandacht geven, enz zie ik meer als verwennen. Wat vinden jullie?
Als Quinten naar opa en oma gaat dan bemoei ik me er niet mee wat ze doen en wanneer ze het doen en wat hijmkrijgt, hun huis en hun regels etuurlijk zal hij daar best meer mogen als thuis maarja dat geeft niks voor een keer dat verschil zien ze echt wel en weet ook zeker dat mijn ouders wel bepaalde regels hebben die wij thuismook hebben maar geef echt geen regels mee van hij mag dit niet of dat niet dat beslissen ze maar lekker zelf. Maar als je kind structureel een paar dagen per week bij opa en oma zit wordt het natuurlijk anders en moet je samen duidelijke afspraken maken maar ik vind dan ook dat je ze uit de opa en oma "rol" haalt.
Hier gaat t ook zo., ik ben te streng volgens mijn moeder en als ik haar bijvoorbeeld in de strafhoek zet dan gat m'n moeder lachen en zeggen, oh wat zielig! Kom maar lekker bij oma! Ze vind nooit iets ernstig genoeg wat m'n dochter doet... Ik heb er vaak ruzie om gehad maar heb me er nu bij neergelegd... Veeeel snoep. Krijgt gewoon brood en danoontjes als ze d'r middag niet lekker vind.. Vroeger deed ze altijd suiker door de pap!! Waar ik echt tegen was, maar ze zegt dat smaakt toch veel lekkerder! Het zelfde met suiker over de aardbeien terwijl m'n dochtertje gewoon bijna nooit suiker kreeg,..
Hmm hier wordt bij oma en opa ook druk verwend... En dat vind ik ook niet zo heel erg. Tot op zekere hoogte dus. Toen wij vonden dat dreumesen nog geen suiker hoeven te eten hebben we oma ook vriendelijk verzocht de komende jaren geen lange vingers meer te kopen En die heeft vanaf toen ook altijd netjes opgelet als ze koekjes kocht. Ze krijgt bij oma regelmatig fristi en thuis niet. Maar dus wel de suikervrije versie want dat willen wij graag. Z kun je als oma best verwennen... Zonder de grenzen van thuis echt enorm te overschrijden. Ze kijkt daar ook meer tv dan thuis.. Maar na 1x bambi kijken gaat hij wel gewoon uit. Er wordt dus niet heel de dag voor de tv gehangen. Beetje verwennen mag best... Compleet verpesten is heel wat anders. Dus geen snoep tot ze kotsend bij ons in de auto zit, niet halve dag voor de tv hangen en ook niet enkel fristi als we daar de hele dag zijn. Een ijsje mag best.. Maar een dame blanche doen we niet aan. Etc.. Het is een lastige denk ik. Voordeel hier is dat opa en oma zo'n 4 jaar lang 1 dag per week hebben opgepast en dan gaat het "oma's horen te verwennen ipv op te voeden" niet echt meer op. Nu passen ze op woensdagmiddag op... E na de eerste maand hadden ze 3x bij de Hema gegeten. Dat vonden wij ietwat overdreven.. Dus nu eten ze lekker boterhammetjes thuis. Daarna dansles en daarna heeft oma gek genoeg altijd wel iets van koek of een boterham met jam ofzo in d'r tas. En zo vinden we toch steeds weer een middenweg die voor iedereen acceptabel is en leuk blijft.
je hebt zeker mijn topic gelezen haha. Verwennen noem ik inderdaad lief ermee spelen, ergens naatoe gaan, een keer een kadootje mag ook en ook wel eens iets lekkers geven natuurlijk. En verder als ze bij opa en oma b.v wel aan de tv mogen komen wat hier niet mag moeten hun zelf weten. Maar verder noem ik de volgende dingen NIET verwennen maar dus NIET aan de regels houden: Te veel snoep geven Te lang oplaten terwijl de kindjes moe zijn En overal mee bemoeien en dingen anders doen dan dat wij ouders gevraagd hebben. En telkens mij in de rede vallen en corrigeren waar de kinderen bij zijn met als gevolg dat zoonlief alleen nog maar over schoonma praat en daar steeds naartoe wil.
Mja dat zou mij dus ook mateloos irriteren Dat heeft ook niks meer te maken met verwennen vind ik persoonlijk
wij gaan opvoeden, oma en opa zullen meehelpen of raad geven maar als ons kleintje daar is mag hij best verwend worden vind ik, daar dienen oma's en opa's voor als kind vond je het zelf toch ook geweldig dat je bij je oma en opa een uurtje langer mocht opblijven en wat chocola, cola en frieten kreeg?
Mijn band met mijn schoonouders is niet zo geweldig, maar al verbeterd met hoe het was. Nadat de bom een keer gebarsten is luisteren ze nu wel veel beter naar ons. Ik vind cheesedippers tijdens het avondeten not done, ook niet voor een keertje. En 's morgens als tussendoortje een koek, fruit én rozijnen is naar mijn mening ook te veel. Ze passen graag op en doen dat ook regelmatig. Daarom vind ik het wel belangrijk dat ze zich 'verantwoord' gedragen, en niet met van die onzin aankomen. Een extraatje bij opa/oma mag, maar het moet wel normaal blijven. Ze zijn toch zelf ook ouders geweest?!
Met jou eens, zeker in ons eigen huis, zijn ze zonder mij bij opa en oma, gelden hun regels, bevallen die mij niet, breng ik ze minder daar
Ook ik ben te streng volgens mijn schoonouders. Nou jammer dan, dat waren zij vroeger ook wel bij hun eigen kinderen, maar nu mag alles onder het mom "bij opa en oma". Ik heb er niks op tegen dat ze wat meer mogen, of wat meer lekkers krijgen, maar als ik er niets van zou zeggen worden mijn kinderen moddervet Rozijntjes mogen best, maar met chocolade erop echt grote onzin, het heeft geen meerwaarde voor een peuter van 2. Zelfde als koekjes, geef ze gewoon een crackertje, net zo lekker en stukken gezonder als al dat suiker, die overigens ook nog wel in de cracker zit. Sinas ??? wat dacht je van water of wat aangelengde diksap? Zelfde als met speelgoed. Alles wat wij hier kopen voor de kinderen, koopt opa en oma voor bij hun thuis...... Ik heb al een aantal keren gezegd dat het grote onzin is om alles te kopieren en dat het voor kinderen juist leuk is dat er bij opa en oma ander speelgoed is. En ze kopen veel, heeeeeeel veel, op het absurde af :x Hier dus een opa en oma die heel erg veel van hun kleinkinderen houden en het ook vast wel goed bedoelen, maar totaal geen benul hebben van voeding en opvoeding (want er speelt nog veeeeeel meer maar dat zal ik jullie besparen)
@denise: als ik manlief moet geloven was zijn moeder best streng vroeger. Dat vind ik nu moeilijk te geloven als ik haar met mijn dochter in de weer zie Maar ook gewoon kleine dingetjes als praten met je mond vol... Ik weet zeker dat ik vroeger geleerd heb met m'n mond dicht te eten en niet te praten met m'n mond vol. En manlief net zo goed. Toch doen beide oma's het regelmatig. En verwachten ook niets op dat gebied van dochterlief. Sterker nog... Als je zit te smakken is dat vast omdat het heel lekker is... Nou sorry.. Maar eten doe je, ook als het lekker is, gewoon met je mond dicht. En je hele gezicht vol eten smeren mag dan wel zijn omdat je het zo lekker vind dat je het zo snel mogelijk binnen wil werken. Maar wederom.. Ook als het lekker is kun je normaal eten en wil ik geen berg eten op trui, stoel en grond vinden tegen de tijd dat ze klaar is. Wat dat betreft ben ik (en manlief nog erger) een stuk strenger dan de oma's op dit moment. Maar wij hebben dat toch ook ooit van iemand geleerd zou je denken
hadden mijn kinderen maar een opa en een oma die ze lekker kan verwennen... lekker naar buiten zoals een speeltuin, kinderboerderij of lekker gaan wandelen... overspoelt worden door kado's en het een feest is als de kleinkinderen op bezoek komen maar helaas is dat bij ons niet zo... mijn schoonzus vlucht zodra ze weet als mijn kinderen op bezoek komen (ze woont tijdelijk bij haar ouders) bij mijn schoonouders, ze mogen niets, als ze te veel geluid maken dan wordt ik gebelt of ik ze kan ophalen... ze hebben nog nooit op eigen houtje hun klein kinderen van school gehaald of van huis opgehaald om is lekker naar buiten te gaan of wat dan ook... nee ik wens mijn kinderen een opa en een oma die ze verwennen wij voor de opvoeding zijn
Ja klopt, maar ons meisje is savonds helemaal over haar toeren en niet in slaap te krijgen als ze te weinig heeft geslapen bij opa en oma. Ook hebben ze daar de hele dag de tv/muziek aan terwijl de oudste erg prikkelgevoelig is. Als ik daar wat van zeg kijkt schoonma me aan alsof ik het zijkwijf ben. Cola aan een 2/3 jarige vind ik gewoon not done! En te veel snoep ook niet. Dat is leuk als ze wat ouder zijn maar nu nog niet.
Haha... Ik heb net ook in het andere topic gereageerd. Maar ik ben van mening dat de opvoeding, waar het kind ook is, zoveel mogelijk gelijk moet zijn... Anders is het voor het kind verwarrend of zit je als ouders na een dag oppassen altijd met de gebakken peren ( door weinig slapen, veel suiker, geen structuur etc. ). Mijn ouders en schoonouders roepen al heel de tijd, als hij er straks is, dan gaan we hem echt zo verwennen!!! Ik zie ze dan altijd helemaal glunderen. Nu zal het niet veel voorkomen dat ze ook daadwerkelijk gaan oppassen, maar als dan geef ik ze dus wel mooi een oppasboekje mee met het schema van de kleine, met het vriendelijke verzoek daar qua voeding en slapen niet teveel van af te wijken. Een soepstengel met smeerkaas extra zal geen probleem zijn, maar dat eindeloze vertroetel vind ik niks... En het allerergste vind ik wel dat als jij je kind terecht wijst, er een oma vanuit de kamer roept:'Ach... wat zielig, kom maar bij oma!'. Zielig? Tsss.... En kom maar bij oma? No way.
Ik vind dat opa's en oma's hun kleinkind(eren) best een beetje mag verwennen. Verder sluit ik me aan bij TS. Een half uurtje/uurtje langer opblijven. Mits het kind nog niet moe is moet kunnen. Een extra koekje oid ook. Het moet alleen niet de spui gaten uitlopen en behoren ze zich aan de regels van de ouders te houden. Hier is het logeren bij opa's en oma's niet van toepassing. Ik vind het onnodig om hem nu al ergens te laten slapen. Tenzij het echt noodzakelijk is. Als hij straks ouder is en er zelf om vraagt, geen probleem. Maar nu nog niet.
Tja verwennen zullen ze heus wel doen. Sinterklaas is voor ons als ouders bijvoorbeeld ook altijd een bedenkelijke bedoening. 2x gescheiden ouders.. Dus met wat mazzel/pech krijgt ze van 4 opa/oma's sinterklaaskadootjes. (Pech voor de kasten want die zitten echt wel vol, mazzel voor dochterlief natuurlijk.. Kadootjes zijn altijd leuk om te krijgen en om te geven) En dan natuurlijk niet 1 kadootje maar een hele stapel want zo hoort dat Snap het wel.. En ik zou er ook nooit wat van zeggen. Maar als we dan zelf Sinterklaas-shoppen zit er wel in mijn achterhoofd dat ze al zoooo veel krijgt. En dat ik dus niet nog meer van hetzelfde wil.... Ons huis is op een gegeven moment ook vol zegmaar Maar goed... Dit jaar ben ik met m'n moeder wezen winkelen en hebben we samen 2 spelletjes en een stapel knutselspullen uitgezocht. (Extra leuk omdat ik echt al jaren niet had gewinkeld MET mijn moeder maar ZONDER kind) En mijn vader vroeg een verlanglijstje.. Dus daar hebben we de smartgame gevraagd die ze supergraag wil hebben. En ongetwijfeld stoppen die er ook nog wat knutselthingies of playmobil bij. Is het ineens ook voor ons weer een beetje te behappen En kunnen we gewoon kopen waarvan we denken dat het leuk is en gewaardeerd wordt zonder bang te zijn dat ze datgene dan ineens 3x heeft.
Dit soort dingen hebben wij vooral met oma. Ze heeft totaal geen tafelmanieren, eet dingen met haar handen en zet rustig een bord aan haar mond :x Eet en praat met volle mond en smakt. Bovendien praat ze altijd door je heen, ben je wat aan het vertellen gaat zij dwars er doorheen met haar verhaal beginnen. Echt een onbehouden boerentrien, sorry. Ze is echt heel lief, maar heeft manieren......... Waar mijn man en zijn broer beschaving is bijgebracht weet ik echt niet hoor, niet bij hun thuis, volgens mij. Het kllinkt erg onaardig maar soms wordt ik er wanhopig van als ik het zie en zeg ik er wat van, belachelijk dat ik het gevoel heb om oma op te moeten voeden.....
hebben wij soms dezelfde moeder ik heb er ook al zoveel woorden over gehad, inmiddels zijn ze allebei mijn kids wat ouder. Dus qua eten en drinken ben ik zelf wat makkelijker geworden, maar nu komt het opvoedkundige stukje meer en meer om de hoek kijken mijn moeder is het wel met me eens, dat ze soms aangepakt moeten worden...maar mijn vader is echt een WATJE Vind alles zielig wat ik doe, en bemoeit zich echt met alles. Maar vroeger was hij voor mij ook zo, ik was echt een papa's kind Dus Opa is wel heeeel lief. Maar makkelijk is het niet altijd, en dan druk ik me nog zachtjes uit!