Ons energiecontract loopt na de winter af en ben me beetje aan het oriënteren. Hebben jullie vast contract? Wat zijn jullie tarieven? En welke maand hebben jullie iidee dat je beste vast kan gaan zetten. Nu of even de winter afwachten? Ik vind maar lasig
Die van ons (3 jaar) liep in november af...ik heb me er maanden in verdiept...maar heb er uiteindelijk voor gekozen variabel door te laten lopen...was goedkoper dan een contract....nog nooit gehad...maar gaat tot nu toe prima, hij geeft zelfs aan dat we ons termijn bedrag nog kunnen verlagen...
Dit is zo afhankelijk van veel factoren. Heb je zonnepanelen, heb je gas. Ik kijk altijd op gaslicht.com en vul daar alle gegevens in, dan heb je een voorstel en dat hou ik een periode in de gaten. Dat zou ik als ik jou was ook gaan doen. Dus nu wekelijks even kijken en dan besluiten als je contract af loopt. Ik had variabel, maar de nieuwe teruglevertarieven werden ineens fors verlaagt, toen zijn we overgegaan naar een ander.
Wij hebben nu een dynamisch contract en ik ben er tevreden over. De gemiddelde tarieven liggen hierbij lager dan met een vast contract. Hebben het nu wel pas 2 maanden. Vergelijk met ons gemiddelde uurtarief stroom en dagprijs gas over een maand genomen ligt lager dan wanneer wij een vast contract zouden afsluiten
Wij zaten vorig jaar voor toptarief bij Eneco dus toen overgestapt naar dynamisch van anwb en dat bevalt echt super goed! Heeft ons al heel wat geld bespaard.
Ik zit al een jaar dynamisch bij de anwb en blijf hier ook. Heeft me al veel geld bespaard. ik ga niet meer voor vast.
Ik lees even mee Ons vast contract loopt in Juni af Nu al een nieuw voorstel gekregen voor een jaar vast €0,39, cent voor stroom €1,43 m3 Ik wacht nog wel even
Hier loopt hij over een paar weken af na jaren voor een laag tarief. Hoe we het doen, duurder wordt het toch. We stappen over en hebben het nu maar voor een jaar vast gezet. Wel wat tijd gestoken in vergelijken, wat bij onze situatie past, kan bij een ander onvoordelig zijn.
Als je zonnepanelen hebt kijk even welke omvormer je hebt hangen. In de solaredge zit kennelijk ook een functie tegenwoordig dat je hem gecontroleerd uit kan laten schakelen als de tarieven negatief zijn (met evt rekening houdende met bijkomende kosten/opslag %). Tijdje geleden heb ik een videolink gepost bij ik geloof de random vragen. Dan is zonnepanelen en dynamisch contract allicht weer een hindernis minder. (Of een punt wat je mee kan nemen met het uitzoeken van je nieuwe installatie).
Hier ook dynamisch bij ANWB. Bevalt supergoed! Ik kijk wel eens naar vaste contracten, maar ben niet van plan over te stappen naar iets anders.
Is dat ook de moeite waard als je in een appartement woont zonder zonnepanelen en alle ‘moderne’ snufjes’
zeker juist. Want wij hebben ook Geen zonnepanelen. Met zonnepanelen is anwb juist wat minder interessant omdat je ook negatieve energieprijzen kan hebben en dan dus als het ware “betaald” (kort door de bocht) voor wat je terug wil leveren. wij hebben geen zonnepanelen.
Ja dat idee heb ik ook. Voor ons zonder gas en meer opwekken dan verbruiken is dynamisch niet interessant.
Wij zitten sinds kort bij ANWB voor gas en voor elektra een jaarcontract bij Greenchoice voor €0,32. In verband met onze zonnepanelen is dat dit jaar in ieder geval nog het meest gunstige.
Voor de mensen met dynamisch contract; Wat voor kosten heb je bijv afgelopen maand gemaakt met hoeveel gas en elektriciteit? Omdat het per dag verschilt kan ik contracten niet vergelijken maar dan heb ik beetje een beeld ervan wat je dan kwijt kunt zijn. (Geen zonnepanelen)
Dit is onzin. De uren die vorig jaar zo negatief waren dat mensen moesten betalen waren te verwaarlozen. Onder de 10 uur. Voor terugbetalen moeten de prijzen onder de -17 cent komen. Enkele keer voorgekomen. En dan nog is het centenwerk (tenzij je flink veel panelen hebt met flink overschot). in gevallen van ver negatief kan je de panelen uitzetten of grote verbruikers aanzetten. Echt, er gaan de meest wilde verhalen rond die 9 van de 10x niet kloppen. Ik heb zonnepanelen en ben goedkoop uit bij de anwb en goede terugleververgoeding. Alleen wanneer je veel meer opwekt dan verbruikt is dynamisch meestal niet geschikt.
Ok, ik heb me er niet in verdiept want ik heb geen zonnepanelen. Maar van wat ik las op de groep is het dan “wellicht minder gunstig” dan een andere leverancier dus dan loont vergelijken waarschijnlijk
Anwb deelt het dagtarief transparant: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven Kosten van een persoon kunnen heel anders zijn gezien het verbruik natuurlijk ook wisselt per persoon/huishouden.