Aioli

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Moppiepoppie, 18 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Ben echt zo'n sukkel; gaan we gister tapas eten en ik wéét over dat je geen rauwe eieren mag, maar toch zonder erbij na te denken vrolijk aioli zitten eten. Wat een sukkel ben ik, whaaaa! En ook nog iets van zure ansjovisjes gegeten, terwijl ik later dacht: misschien is het wel rauw. Ik word echt gek van dat getwijfel van mag dit wel en mag dit niet. Zucht. Nou ja, die aioli was in ieder geval sowieso slecht, dat weet ik wel. Rauwe ei zit erin, dusss. Hoe erg is het eigenlijk als je één keer je boekje te buiten gaat (per ongeluk)?

2. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik ken het.
    Had van de week salami op zonder er bij na te denken, en had een nieuwe vork gepakt omdat aan die ouwe vork rauw vlees zat. Ben ik klaar met eten, zie ik dat ik de verkeerde vork gebruikt heb.

Dom dom dom
    Maar goed in kleine hoeveelheden moet het volgens mij niet zo heel veel kwaad kunnen.
    Mijn moeder ad vroeger ook van alles en ik ben ook aardig opgedroogd hoor haha.

3. Moppiepoppie

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Thanx! Dat stelt me in ieder geval een beetje gerust! Mijn moeder vindt de huidige 'regeltjes' ook 'BS', zoals ze het zelf zegt, haha. Maar ja, het is zo erg als jij zelf iets te verwijten valt achteraf terwijl je dat kindje zo graag wil... Ik ga iig niet zo snel meer uit eten. Je weet toch niet of ze zelf wel hun handen wassen enzo, haha.

4. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    haha ja idd. Ik ben sowieso al geen voorstander van uit eten gaan omdat ik liever zelf mijn eten maak en dus precies weet wat er in gaat.

Wokken vind ik altijd wel leuk, kan je zelf opscheppen en wordt voor je ogen gebakken ( ontsmet) haha

5. Moppiepoppie

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Da's best een goed idee eigenlijk. Nog goeie tips voor in Zuid-Holland?

6. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Grote kans dat de ailoli niet met (verse) eierdooier gemaakt is. Dit levert namelijk te veel risico op voor restaurants. Dus ze kopen het kant en klaar in, of maken het met mayonaise (zonder rauwe eierdooier) óf ze gebruiken gepasteuriseerde eierdooier uit een pak. Ik zou me er geen zorgen over maken. Bovendien is de kans erg klein dat er iets mis gaat mochten het rauwe eierdooiers zijn.

Ansjovis zal ook geen probleem zijn. Vis die gezout en/of gezuurd is, is niet meer rauw. Listeria kan op dit soort vis niet goed groeien. Zeker ansjovis is zo gezouten dat de kans op listeria nihiel is.

7. Moppiepoppie

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Wauw, dat klinkt inderdaad wel aannemelijk. Mijn opluchting groeit met de minuut! Wat lief van jullie dat jullie me geruststellen!

8. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Weet niet waar je ergens in zuid-holland woont,maar wij wokken meestal bij een mooi groot wokrestaurant in Boskoop

Verder hebben veel chinese restaurants ook een vaste wok avond

9. Moppiepoppie

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Woon in Den Haag. Maar zijn omringt door Aziatische restaurants, dus moet toch geen probleem zijn, met die wokavonden :)

10. Niet meer actief

Ik heb in het begin ook paar keer zalm uit verpakking gegeten, terwijl dat niet mocht.
    Wist ik in het begin nog helemaal niet, kwam er pas achter toen ik het las in een tijdschrift voor jonge ouders.
    Schrok er wel van, en had me vk gebeld, maar een paar keer was niet erg zei ze, kon geen kwaad.
    Moest er wel op letten, dat ik verse zalm van de markt kocht en niet meer in de supermarkt.

11. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Wokken zou ik juist niet zo snel doen. Dat rauwe vlee sligt daar maar de hele avond te liggen in open koelvitrines.... Ik werd tijdens mijn zwangerschap mee uit eten genomen naar een wokrestaurant en heb het eten teruggebracht naar de wok om het wat beter door te laten bakken. Wilde geen risico nemen!
    Als je gaat let er dan sowieso goed op dat je een nieuw bord krijgt als je eten gebakken is! En het dus were meekrijgt op het bord waarop je het aangeleverd hebt.....

12. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Mmm nou als je een beetje een goed wokrestaurant hebt dan doen ze dat allemaal wel. Want zij zitten ook niet op mensen met voedelvergiftiging te wachten denk ik ;)
    Bovendien bij wokken wordt het voedsel op zulke hoge temperaturen verhit dat je daar geen risisco's bij loopt hoor ;) :)
    Dusseh..."niet mokken en lekker wokken" :) ;)

13. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Mayonaise is toch ook van rauwe eieren gemaakt? Of niet....?

14. Moppiepoppie

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Ja, maar dat mag weer wel geloof ik, omdat dat eigeel gepasteuriseerd is ofzo...

Deel Deze Pagina