Ok een redelijk intieme vraag.. Is er iemand die mij kan vertellen of gynaecomastie invloed kan hebben op de vruchtbaarheid van de man? Verdere info: -In puberteit ontstaan en permanent gebleven -Echt klierweefsel, geen vet -Geen medicatiegebruik die dat kunnen veroorzaken
Ik heb er geen ervaring mee, heb zelfs moeten googlen wat het was. Maar ik kan me je vraag wel voorstellen. Is het niet een mogelijkheid zijn hormoonwaardes te laten testen? Wellicht geeft dat een antwoord?
Kan dat zo getest worden dan? Hij is er nooit mee naar de huisarts geweest. Heeft nooit gevraagd naar info om het te laten verhelpen omdat hij van mening was dat dat niet vergoed zou worden, maar volgens mij kan dit soms wel. Ik lees her en der wel iets dat het een gevolg kan zijn van verminderde werking van de zaadballen, maar niet overal en niet erg duidelijk. Ik denk zelf in zijn geval dat het haast een teveel aan vrouwelijke hormonen moet zijn en wellicht met alle problemen van dien? Maar weet het zelf ook niet zeker natuurlijk. Hij is volgens mij vrij onzeker om hiermee naar de huisarts te gaan.
gynaecomastie zelf kan geen vruchtbaarheidsproblemen veroorzaken, maar wel een teken zijn van een hormonale verstoring die ook invloed kan hebben op de "prestaties" en het sperma. Sowieso is het wel goed om eens naar te laten kijken, want de hormonale verstoringen kunnen uitgebreider zijn en nog meer terreinen beïnvloeden.
Ligt aan de oorzaak... Herken je je partner in Klinefelter? Dat is een syndroom met soms gynaecomastie o.a. als kenmerk. Zijn lange mannen o.a. Mensen met Klinefelter zijn onvruchtbaar. Is zeldzaam hoor! Het is goedkoper en makkelijk dan gewoon het zaad te testen. Maar in principe lijkt me dat het geen invloed heeft.
Volledig, maar hij is ook een autist, wat veel dingen ook kan verklaren. Hij is niet heel lang (wel lange benen en armen) ong 1.80, maar heeft wel weinig spiervorming en spierkracht. Hij is zijn hele leven al snel moe en valt savonds dan ook altijd in slaap. Mindere baardgroei weet ik eigenlijk niet. Hij hoeft zich niet vaak te scheren, maar heeft wel verder een normale baardgroei denk ik. Hij is lomp en houterig qua motoriek en was ook erg laat hiermee als kind. Maar dat kan ook door het autisme komen.
Ik lees trouwens dat Klinefelter helemaal niet zeldzaam is maar de meest voorkomende chromosoom afwijking, alleen wordt het niet vaak gediagnoseerd. En even een vraag aan iedereen die dit leest. Ik kom terecht over een pagina over Klinefelter en pdd-nos. Maar zo dyslect als ik ben kan ik er niet echt wijs uit worden. Ik kan niet ontdekken of er een verband is ofzo. PDD-NOS Mocht iemand anders het wel snappen dan hoor ik het graag.
Hoe meer ik over Klinefelter lees hoe meer overeenkomsten er zijn. Heb het aan hem laten lezen, maar hij kan niet zeggen wat hij er over denkt.. Daar zal ik hem wat langer de tijd voor moeten geven.