De controles zijn wel minimaal. Ik heb alle weekenden met mooi weer dit jaar al gevaren op het markermeer, en de gouwzee maar nog geen 1x waterpolitie gezien. Wat ik een beetje begrepen heb op facebookgroepen voor watersport is dat deze politie aardig is weg bezuinigt de afgelopen jaren.
Hier controleren ze juist meer dan andere jaren. Al is onze ervaring wel dat ze ons meestal voorbij varen. Ze zijn meer op zoek naar de wat jongere jongens die als een malle het meer over gaan. Wij varen meestal vrij langzaam richting de plek waar we heen willen. Kunnen daar zo een uur over doen, terwijl je er in een half uur kan zijn. Ik vind sommige levensgevaarlijk, dus er mag van mij flink gecontroleerd worden. Een boot die voor ons in de sluis lag, ging er met flinke snelheid uit. Haalde 1 boot in, terwijl er een joekel van een boot/klein jacht ons tegemoet kwam. Hij paste er prima tussendoor, maar door de plotselinge golven stonden onze kinderen te gillen van schrik. En mijn man is ervaren genoeg, maar die kreeg de boot nauwelijks onder controle. De twee boten achter ons botsten met de punt tegen elkaar aan. Mijn man was woest. En dit soort dingen zien we echt heel vaak op het water.
Dat is inderdaad asociaal vaargedrag. Dat mogen ze wat mij betreft (net als op de weg) hoog beboeten. Ik ben zelf opgegroeid met waterscooters, mijn vader en ooms hadden er allen 1. En daardoor heb ik wel de ervaring en kennis om alles behalve asociaal ermee om te gaan. Elk weekend gingen we met mooi weee gezellig naar een strandje aan het Markermeer varen, achter de banaan en ook veel zwemmen. Die herinneringen zijn mij goud waard, vind het daarom nu zo leuk dat ik nu via mijn kinderen dat stukje jeugd herbeleef.
Wat ik dus jammer vind is dat door dit soort gedrag het hele vaarbewijs ter discussie staat. Het is een mooie toegankelijke sport waarin ontzettend veel bedrijven zijn. Zowel voor de verkoop en onderhoud als verhuur, nieuwbouw etc. Mochten ze het vaarbewijs gaan verplichten voor alle boten kunnen een hele hoop daarvan hun deuren sluiten. Deze asociale gedragingen zullen ook met het vaarbewijs blijven, net zoals je zulke idioten op de weg hebt rondrijden. Die hebben net zo goed een rijbewijs maar doen het toch niet bepaald zoals hen geleerd is. Dat er een basiskennis moet zijn op het water is logisch maar daar zijn nu ook al hele goede tools voor zoals vanuit de stichting veilig varen doe je samen. Dat deze acties aangepakt moeten worden ben ik het volkomen mee eens! Alleen alles wordt wegbezuinigd. De waterpolitie is hier overgedragen aan de ‘normale’ politie die helaas te weinig kennis hebben en ook geen eigen boot meer.
In onze omgeving zijn ze de afgelopen jaren juist meer gaan controleren, mede vanwege klachten van overlast. Wij hebben hier veel last van jongeren (denk 12-14 jaar!!) die zonder enige vorm van ouderlijk toezicht gaan varen. En met een zodiak met 5 pk erachter voldoe je al aan de definitie van een snelle motorboot (en dus vaarbewijs-plichtig). En zoals eerder gezegd; mensen op waterscooters die op hoge snelheid dwars tussen de zwemmende mensen door gaan. Let wel; we zijn niet heilig hoor. Wij varen ook wel eens (illegaal) te hard. Maar dan wel als het erg rustig is op het water, op daarvoor aangewezen locaties, met daarbij alle voorzorgsmaatregelen zoals reddingsvesten etc. We hebben alleen geen snelvaarvergunning, vandaar illegaal. We zouden overigens best willen overwegen om een snelvaarvergunning te halen, maar de kosten hiervan zijn in onze omgeving belachelijk hoog in relatie tot de hoogtes van boetes en het gebruik.
Maar bij een groot vaarbewijs komt meer kijken dus voor mij is dit wel de mini (en ook daarbij leer je nutteloze dingen)
Wat ik begreep tijdens de cursus voor het klein vaarbewijs gaat vanaf 2019 of 2020 ook veel veranderen en komt er een stuk verplichte praktijk in het examen.
Helaas. Had me hoop ergernissen en hartverzakkingen gescheeld. 1x een zeiljacht tegen de kop gehad, die sloeg om. Gelukkig zagen we heel snel de 2 personen weer boven water. Na melding is er niks mee gedaan gezien er amper schade was (alleen wat verfschade bij ons) en ds personen niet gewond leken. Wij waren nr5 al die week op dat stukje
Ik vind dat vaarbewijs goed. Je gaat (als het goed is) ook niet auto rijden zonder rijbewijs. Waarom dan wel varen zonder vaarbewijs? Misschien wel meer opsplitsen in moter/zeiljacht net als auto/moter maar afschaffen zeker niet, eerder verscherpen