verjaardag cadeau's

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Chocolat, 7 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Mijn zoontje is binnenkort jarig er is (bijna) maar 1 ding waar hij mee speelt en dat zijn tractors en alles wat daar bij hoort.

Nu hebben mijn schoonouders voor €50,- aan tractors enz. gekocht en daar baal ik enerzijds van. Ik had liever dat ze 1 á 2 dingen hadden gekocht en de rest geld, zodat ook de andere familie de kans krijgt om die bepaalde dingen te kopen. Het is natuurlijk niet zo dat na 1 á 2 verjaardagen de hele farm compleet moet zijn hij wordt tenslotte nog maar 3 jaar en de spullen die zij kopen zijn allemaal voor de oudere kinderen (siku merk) en met deze leeftijd zijn ze natuurlijk niet super voorzichtig.

Maar kan ik het maken om te vragen of ze in het vervolg minder veel cadeaus en dat compenseren met geld?

(zij houden overigens wat betreft zoontje geen rekening met zijn leeftijd, zij kopen wat zij leuk vinden en ik heb echt zo iets van ik laat het geen jaren op de plank/in de kast staan tot dat hij die leeftijd heeft)

2. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb wel een heel uitgesproken mening over cadeaus die misschien niet iedereen deelt.. maar ik vind een cadeau een cadeau. Je krijgt het. Ik heb een hekel aan gezeur daarover. Mensen mogen zelf weten wat ze kopen. Als ze mij vragen wat ik of mijn dochter zou willen geef ik wel een verlanglijstje.

Zo hebben mijn ouders voor elk (klein) kind hetzelfde budget. Mijn broer is daar heel erg mee bezig en zoekt ook cadeaus uit tot dat bedrag en als dat niet lukt vraagt hij er geld of een bon bij. Ik vind het leuker als mijn ouders gewoon een cadeau kopen, en als dat 10 euro onder het budget ligt moeten ze dat lekker in hun zak houden. Het gaat toch om het idee? En wat voor besef heeft je kind op die leeftijd nou van waarde. Mijn neefje was net zo blij met zijn kleine legodoosje als zijn loopfiets.

Ik vind het een beetje zeuren.. maar nogmaals, ik weet dat niet iedereen er zo over denkt dus. Als je er mee zit zou ik het aan kaarten bij je schoonouders.

3. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik zou ze niet vragen om één ding te kopen en voor de rest geld. Ik zou wel vragen om iets degelijks te kopen. Voor een mooie, wat grotere, stevige tractor met kiepwagen zit je al snel een heel eind aan het budget. Je zoon krijgt dan minder cadeaus maar hij zal er langer plezier van hebben. Ik vind zelf 50 euro voor een kind van drie ook erg veel maar dat is ieder voor zich.

4. Chocolat

Ze kopen het allemaal van het merk Siku. Het bedrag bemoei ik mij niet mee, bij de oudere kleinkinderen (nu 20-30jr) kochten ze vroeger tussendoor kleding en bij ons niet en dat willen ze zo compenseren.

Het gaat mij erom dat zij bijna het hele arsenaal aan tractors enz. kopen en de andere familie het nakijken heeft.
    Ik weet dat mijn vader en broers het ook leuk vinden om deze dingen te geven.
    Met de volgende verjaardag hou ik een lijstje aan en desnoods geef ik die eerst aan mijn ouders, gewoon omdat so altijd qua cadeaus op de 1e rang zitten.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij zorgen er altijd wel voor dat de grotere / leukste cadeaus een beetje 'eerlijk' verdeeld worden. En geven ook aan dat het allemaal niet te gek moet zijn omdat ze van meerdere mensen cadeaus krijgen en het dan alles bij elkaar gewoon al veel is. En dat onze kastruimte niet oneindig is. En kinderen sowieso 'slechter' kunnen spelen, als er te veel speelgoed ligt. (Merken wij echt heel duidelijk!)

Als ze per sé een bepaald bedrag uit willen geven, dat ze dan ook wat geld achter de hand mogen houden om de kids op een ander moment van het jaar nog eens te verwennen met een cadeautje, zodat ze niet alles in 1 keer krijgen of ook eens buitenspeelgoed krijgen. Of een leuk uitje met ze te doen. Of wat extra speelgoed in het eigen huis van de grootouders etc. En dat ze anders, als ze echt niet weten hoe ze hun geld kwijt moeten raken, ook nog kunnen storten op de spaarrekening.

Gelukkig houden de mensen in onze familie daar (inmiddels) ook wel rekening mee.

6. Sugartje

Sugartje Niet meer actief

Ik zou het heel ondankbaar over vinden komen om dat te doen,
    Je kunt kijken of je misschien iets in een andere richting cadeau kunt geven of toch gewoon een ander trekkertje?

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou ze een beetje proberen te sturen naar een cadeau als een uitstapje ofzo... iets niet tastbaars maar wel érg leuk voor je kindje om te doen.

8. p1982

p1982 Niet meer actief

schoonouders hebben ook een vast bedrag per klein kind en we mogen zeggen wat we willlen maar als het niet tot het bedrag komt dan doen ze geen geld of kadobon

en we mogen ook niet bijleggen het verschil als we er overheen gaan

best lastig want dan krijgen we regelmatig troep

9. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Je kunt toch vragen of ze in het vervolg maar één of twee dingen kopen, ongeacht de prijs.
    Ik snap niet in waarom het gecompenseerd moet worden met geld.
    Klinkt nogal hebberig!

10. p1982

p1982 Niet meer actief

nou ze hebben een bedrag en moeten 2 kado's minimaal zijn
    vorige verjaardag kwamen we er 3 euro overheen maar werd niet goed gekeurd en mochten het bedrag niet bijleggen. dochter wilde het heel graag

11. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Mijn bericht had betrekking op TO.
    Zij heeft er een probleem mee dat schoonouders zoveel kado's kopen en wil slechts 1 of 2 en dan aangevuld met geld.
    In haar geval zou ikmtegen schoonouders zeggen dat ze bijv. maximaal twee kado's mogen geven. Het is dan aan hen om te besluiten of ze duurdere kado's geven, of de geplande kado's aangevuld met geld of alleen de geplande kado's zonder aanvulling.

Vragen om het geld vind ik hebberig.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als ik in mijn familie kijk, is dat compenseren met geld meer voor de gever dan voor de krijger. Hier is het zo dat iedereen een beetje vaste bedragen in zijn hoofd heeft, zodat ze zeker zijn dat iedereen elke keer ongeveer voor hetzelfde bedrag krijgt. En dus niet het ene kleinkind duurdere cadeaus krijgt dan de andere. Op zich ook wel eerlijk, natuurlijk. Kun je achteraf nooit gezeur krijgen.
    Wij maken voor onze kids een lijstje (bij de oudste inmiddels met hem samen). Als de grootouders daar iets van kopen en ze zitten niet aan 'hun' bedrag, kan het mij niet schelen. Kind krijgt cadeau = blij. Kan mij niet schelen wat er op het bonnetje staat. Maar de grootouders vinden dat zelf wel belangrijk. Dus willen zij ZELF compenseren. Voorheen deden ze dit in de vorm van extra cadeaus. En mijn schoonouders hadden er een handje van dat het speelgoed vooral GROOT moet zijn.

Gevolg: kind krijgt van iedereen meerdere cadeaus. Heeft een enorme berg speelgoed. Overziet het niet meer, want weet domweg niet meer wat hij allemaal heeft, en speelt maar met een kwart. Die andere driekwart mag ik van de mensen hier natuurlijk niet naar de kringloper doen. Want tja, dat is ondankbaar. Dus ik kan weer gaan investeren in extra kasten en bakken om speelgoed in te stoppen waar niet of nauwelijks meer gespeeld wordt.

Daar hebben wij voor bedankt. Dus vandaar ons verzoek: als je dan wilt compenseren -wat voor ons echt niet hoeft!!!- Bewaar dat geld dan om op een ander moment van het jaar eens iets te kopen wat ze op dat moment leuk vinden. (Bijv. buitenspeelgoed in het seizoen) Of neem ze mee op een uitje. Of koop wat extra speelgoed voor als ze bij jullie thuis zijn. Of als je het anders echt niet weet, geeft geld wat wij meestal deels op een spaarrekening zetten en deels in de portemonnee van ons kind doen, zodat we een keer spontaan naar een speelgoedwinkel kunnen.

Ik vind daar allemaal niks hebberigs aan. Ons kind is echt blijer met 4x per jaar een cadeautje (steeds iets wat op dat moment nieuw en interessant is) dan alles in 1 keer tegelijk. Vaak zijn dat toch maar 1 of 2 dingen het leukst.
    En ook wat betreft opvoeding, denk ik dat ons kind meer leert over dankbaarheid als hij gedurende het jaar eens wat krijgt en het niet altijd allemaal in 1 keer komt en dan maar zo duur en groot mogelijk moet zijn 'omdat x-bedrag opgemaakt moet worden'.

13. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Persoonlijk zou ik mij er niet druk om maken.. Dan denkt de rest maar wat harder na;)
    Of je vraagt gericht dingetjes.. Mijn schoonouders bellen altijd om te overleggen, mijn moeder koopt wat ze wil.. Ik vind beide prima. ' t gaat om kado's die met liefde worden gekocht.. En dat 2e is het belangrijkst

14. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik koop meestal zelf de kado's. En ik geef ze aan de deur aan de gever.(meestal familie) Zo is het altijd goed! De gever geeft me dan tussendoor het geld hiervoor.

15. Chocolat

#15 Chocolat, 8 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mrt 2015
    Het gaat mij niet om het geld zij willen zelf een ?? bedrag geven maar dan komen er zoals nu 4 cadeaus. Het kind stikt straks in het speel goed, wij hebben ook al cadeaus en als de rest van de familie ook cadeaus geeft dan heeft hij zo al 15/20 cadeaus vind dat iets te veel van het goede.

Met de jaarmarkt krijgen de kinderen meestal geld om wat te kopen.

Het is zo dat mijn schoonouders geen benul lijken te hebben qua geld en leeftijdsgerichte cadeaus, mijn sv wilde zelfs een bestuurbare vrachtwagen kopen van ruim €60,- terwijl het kind net 3 jaar wordt.
    Ik vind dat gewoon niet nodig dan heb ik dus liever dat ze de spaarrekening wat aanvullen en dat het kind niet stikt in het speelgoed.

16. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    ruilen bij dubbele cadeaus vind ik oké. Maar daar houdt het bij mij ook echt op, voor wat ik accepteer aan 'gebemoei' met wat voor cadeaus ik geef. Ik vind het zelf ondankbaar overkomen.

17. Chocolat

Ze mogen zelf weten wat ze geven maar als ze vragen wat het kind wil geef ik wel suggesties en mijn man gaat sowieso altijd al met zijn ouders op stap dat willen ze zelf.

18. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Als je man meegaat en je al suggesties geeft snap ik het probleem niet zo...
    dan geef je de volgende keer toch een beperkt lijstje.. en dan kan je man toch aangeven hoe of wat? Waar gaat hij anders voor mee??

19. Chocolat

Mijn man durft het niet te zeggen en als hij wel wat zegt praten ze er over heen. Zij zijn nogal snel op de tenen getrapt, maar ik ga het toch aangeven dat ze maar minder cadeaus moeten geven, vooral als het alleen speelgoed is en als ze nou eens wat educatief speelgoed geven.

Nu krijgt hij 1 tractor en 3 aanhangers. Straks heeft hij 2 tractors en 6 aanhangers en nog wat voor aan de tractor en hij is dan nog maar 3. wat zouden wij volgend jaar moeten geven qua tractors/boerderijartikelen en de andere opa en oma en familie zijn er ook nog.

Ik wil ook geen trammelant met ze maar ik ga het na de verjaardag toch heel voorzichtig aankaarten dat het qua cadeaus wel minder mag, omdat de andere familie anders niks te geven heeft.
    Misschien dat ik zeg: mijn vader vond het wel jammer dat ... dit allemaal had gekregen hij had ook graag iets willen geven voor de boerderij. Misschien dat jullie in het vervolg minder cadeaus willen geven zodat de andere familie ook wat te geven heeft.

Ik vind het ook wel wat gek staan dat ik alle cadeaus koop en dan bij de deur de visite een cadeau in de handen geef om te geven aan de jarige.

Deel Deze Pagina