Ik ben even radeloos, dus ik hoop echt dat jullie de gouden tip hebben. Mijn zoontje kan al een jaar plassen op de wc. Poepen echter is een ander verhaal. Als ik zie dat ie op het punt staat om te gaan poepen, zet ik hem snel op de wc. Dan doet ie vervolgens niets. Ja huilen en de aandacht op iets anders vestigen, zoals de wc rol pakken enzo. Ik heb al zoveel geprobeerd. Een wcpapiertje in het toilet leggen, zodat z'n drolletje daar op landt, liedjes gezongen, verhaaltjes gelezen, een wc papiertje tussen z'n billen gedaan en gezegd dat ie dat weg moest duwen. Datzelfde heb ik ook eens met m'n vinger gedaan. Uiteraard met een wc papiertje ervoor. Er staan beloningen boven z'n hoofd, en hij weet ook wat het is. Maar op een of andere manier lijkt hij het eng te vinden. Potje is hetzelfde verhaal, dus daar zet ik hem liever niet op, omdat ie daar elke keer vanaf komt. Hebben jullie nog enig idee wat ik kan doen? Ik merk aan mezelf dat ik er hartstikke gefrustreerd van raak. Zeker omdat het dan zoveel tijd kost en er wordt niks bereikt/geen vooruitgang geboekt. Je zou denken: laat het los! Maar dat kan ik echt niet. Ik weet gewoon dat hij het kan en dat ie er waarschijnlijk na een paar keer vanaf is en het geen probleem meer is. Dus alle advies is welkom!!!
Ja heb ik ook weleens gedaan ja, maar dat maakte ook geen verschil. Het enige wat ie dab probeerde was elke keer van de wc af komen, dus die heb ik op een gegeven moment maar weer weggehaald.
Hier heeft oudste dochter echt veel poepproblemen gehad. Soms dagen tot een week ophouden, niet meer opwillen staan omdat ze haar ontlasting tegen aan het houden is. Tja... Wij zijn zeker wel een half jaar aan het zoeken geweest naar een oplossing. Uiteindelijk was het allemaal totaal negeren de beste oplossing. Gezegd dat zij baas is over haar eigen poep en dat ze zelf mag weten wanneer ze wil poepen. Heeeeeeel moeilijk, want we vonden het zo sneu voor haar als ze weer eens aan het draaien was en het overduidelijk dwars zat. Uiteindelijk ging ze dan wel poepen maar vond ze dat wel heel spannend. Het ging een tijdje goed, ze zei dat ze moest en ging dan ook gewoon. Toen was er weer een beetje een terugslag. Nu vragen we aan haar of we bij haar moeten blijven als ze poept, en als ze ja zegt gaan we mee. We gaan dan allemaal grapjes maken, gekke bekken trekken in de wc rol houder (spiegeltje), vragen we haar of ze grote poepjes wil laten of kleine (zodat de ontlasting komt) en dan gaan we giechelen enzo....alles om haar maar te laten ontspannen zodat ze relaxed haar ontlasting kan laten gaan. Heel vaak gaat ze gewoon alleen, maar soms vindt ze het toch nog spannend, of heeft ze misschien op dat moment wat extra aandacht nodig. En ach...een beetje dollen op het toilet vind ik niet erg. Veeeeeeel beter dan de paniek, het gedraai, gehuil en algehele misere... De afgelopen maand heeft ze buitenshuis op openbare toiletten en bij familie ook haar ontlasting laten gaan en dat was echt een mijlpaal. Ze deed het nooit ergens anders dan thuis....als ze het deed. Sterkte hoor!
Ik denk dat jouw dochter al wel een stuk ouder is al mijn zoontje, als ik het zo hoor. Mijn zoontje is in juni twee geworden. En aangezien hij al een jaar op de wc plast, vond ik het nu toch weleens tijd worden voor de volgende stap. Hij is het er alleen niet mee eens en doet het nog gewoon in z'n luier. Jouw dochter loopt waarschijnlijk sowieso al helemaal zonder luier, of niet?
Hij is nog vrij jong om zijn poep bewust op te houden denk ik. Mijn dochter is 2 jaar en 4 maanden en nu sinds vorige week vrijdag zonder pamper. Maar op de wc wil ze ook niet, ze doet alles op haar potje. Poepen op het potje gaat ook goed tot nu, maar ze wil wel even privacy. Bij het plassen moet ik erbij blijven zitten, poepen gaat veel soepeler als ik even met iets anders bezig ben (zij zit dan in de kamer op haar potje). Misschien toch voor het poepen het potje proberen? Voor veel kinderen is poepen op de wc een grote stap.
Heb het al geprobeerd, maar dan rent ie er af. Hij weigert gewoon, omdat hij het eng vindt. Ik geloof dat ik alles inmiddels wel geprobeerd heb, pffff....
Niet gefrustreerd worden in ieder geval. Voor veel kinderen is poepen buiten de pamper een heel grote stap. Hij is nog hartstikke jong en er is tijd genoeg. Ik zou hem even een luier geven zodra je ziet dat hij moet, en alleen voor dat doel. Misschien wil hij wel met pamper op het potje zitten? Dat hij toch het poepen met het potje gaat associeren?
He ja..sorry, haalde denk ik twee topics door elkaar want dacht dat je zoontje 3,5 jaar oud was Oudste is 3,5 en ja loopt zonder luier rond.. Dan is het voor je zoontje nog heel anders natuurlijk. Ik weet ook niet...misschien toch proberen los te laten en een half jaartje wachten?
Heb je een wc verkleiner op de bril liggen? Misschien is hij bang dat ie in de pot valt.. En laat je hem alleen met poepen of blijf je bij hem? Als je bij hem blijft voelt hij zich misschien onder druk staan en zit hij liever alleen op de wc met de deur misschien op een kiertje, en geef hem anders een boekje als hij naar de wc gaat en lekker lang laten zitten en niet vragen of hij al klaar is, hij roept je vanzelf wel en anders afentoe gaan kijken Hoop dat het snel beter gaat het poepen op de wc
Ik heb een supercoole Cars wc brilverkleiner gekocht 😄. Maar het helpt niets. Ik denk dat ik het gewoon even laat gaan. Frustratie is nooit goed. Ik vind het wel moeilijk. Maar ja, loslaten loslaten loslaten haha...
Ik zou niet pushen. Zoon was hier ook bang (hij is net 3). En van de 1 op de andere dag poepte hij op het potje en nu gaat hij uit zichzelf op de wc zitten. Binnen een week is hij ineens dag/nacht en poepzindelijk geworden. Terwijl hij ook vanaf anderhalf al op de wc plaste thuis. Geduld dus. Geduld.