@fairylaughs ja meid je hebt gelijk maar hier heb ik al mijn ratten gekocht omdat ik ze zo zielig vindt en ze doen t goed,maar inderdaad wat een gore zaak is dat
Ratjes zijn héél leuke huisdieren, heb er ook gehad. Toch heb ik besloten dat ik nooit geen ratjes meer neem. Zoals anderen ook al zeiden... ze worden vaak ziek als ze wat ouder zijn. Dat vond ik heel zielig en jammer. Ze zijn heel gevoelig voor kanker.
Hier ook groot fan van ratjes! Heb er 8 gehad, maar door tijdgebrek geen nieuwe meer gehad. Nooit slechte ervaringen gehad. Enkel 1 ratje die zo vals was als het maar kon, wel hand tam, maar kon absoluut niet met andere in de kooi, zelfs niet na castratie. Maar dit was een uitzondering. Hier trouwens 4 van de 8 ratten gehad die boven de 3 zijn geworden! Allen tussen de 3 en 3½ jaar oud. Als het kon had ik zo weer nieuwe ratjes genomen, mis het echt, maar tijd gebrek en het belangrijkste, een zoontje met astma houden mij echt tegen.
Gaaf zeg.. door dit topic ben ik een klein beetje fan geworden van ratjes (Sinds gister al constant rattensites en youtube filmpjes aant kijken).. Wie weet als ik een eigen huisje heb.. tegen die tijd heb ik me wel goed ingelezen denk ik..
Pff, door dit topic heb ik er ook weer zin in, verdorie. Maar ja, het plan was om er even mee te stoppen nu, mijn oude dame zit ietsjes eerder alleen dan gepland. Ik had drie dames van ongeveer dezelfde leeftijd, half jaar daarna twee jonkies erbij, zodat de leeftijden wat gespreid waren, en ze dus niet allemaal tegelijk zouden sterven. Nu, dat plan is mooi misgelopen; de jonkies zijn eerst gegaan, hebben de anderhalf net wel en net niet gehaald (uit een oeps nestje van de dierenwinkel, doe ik dus nooit meer, half dat nest is al dood). Daarna is een van de oudere gestorven aan complicaties bij een oogwonde (ze was de twee ver voorbij dus te oud voor operatie, oog is beginnen zwellen langs binnen, drukte op de hersenen, medicatie sloeg niet aan). Haar zusje is een dikke maand later gewoon niet meer wakker geworden, zomaar uit het niets. Weggetreurd denk ik. Wie blijft er nu over? ... de oudste van de vijf. Ze is nu de twee en half gepasseerd. Ze heeft opnieuw een melkklier tumor, maar na twee operaties en één sterilisatie is ze nu echt wel te oud om weer onder het mes te gaan. Momenteel struint ze nog vrolijk door de kooi. Manlief heeft wel gezegd dat we er gerust weer twee jonkies bij kunnen nemen, maar het plan was dus om er eventjes mee te stoppen, baby komt er ook aan... ik zag en zie mijn dames graag, maar alles bij elkaar zijn de dierenartskosten toch tot boven de 900 euro opgelopen over twee jaar. Niet dat ik het er niet voor over had hoor, maar ik wil het geld wel hebben als ik het nodig heb, ik ga geen huisdieren in huis halen als ik niet zeker ben dat ik er ook voor kan zorgen. Dus ja, misschien over een drietal jaar weer, we zien wel
ja vroeger dat ik 16 was als ik eraan terug denk vond ik ze altijd erg stinken ook heb ik slapeloze nachten gehad omdat ze snachts weer eens wakker waren
Wat raar, de mijne stonken echt nooit Of ja, één keer, toen we nét verhuisd waren en ze op waren van de stress Maar als je elke week de kooi kuist hoeven ze voor de rest heus niet te stinken. En ja, het zijn nachtdieren natuurlijk
maakte ze 1 keer in de week schoon soms 2 keer omdat ze ook op mijn slaapkamer stonden.. maar ik had gewoon stinkies denk ik
Had je houten planken in de kooi mischien? Of plasten ze op het plastiek? Hier had ik in het begin plastieken plateaus, maar de luierikken wilden niet helemaal naar beneden klimmen voor naar het toilet te gaan, dus stonk het af en toe wel eens Alles toen vervangen door stoffen hangmatten, probleem opgelost
een mannetje rat van mij kon ook zo enorm ruiken, geen urine lucht o.id. maar gewoon een andere geur... Mijn vrouwtjes hadden dit niet alleen de mannetjes.
ik had zon toilet erin.. daar deden ze hun behoefte op.. maar net wat annetske zegt het was niet altijd ontlasting lucht.. meer ratlucht zelf ahhahah
wij hebben 3 ratjes. 3 zusjes zijn het. En ze heten ( heel toepasselijk ) K3. Alleen de namen individueel zijn anders. Ze heten Kristel, Knabbel en Kiwi. Kei leuke beestjes. Zo aardig en lief. Zit geen greintje kwaad in. Heb al vaker ratjes gehad. Toen ik nog bij de dierenambulance werkte was ik ook opvangadres voor ratjes. Het beste is om ze bij een fokker te kopen en niet in een dierenwinkel! Een fokker neemt ruim de tijd om ze handtam te maken. Want daar moet je al vroeg mee beginnen! In een dierenwinkel doen ze dat meestal niet. Bij ons ruik je de ratjes nooit eigenlijk. Gewoon op tijd de kooi schoonmaken. Goed uitkijken dat je geen zaagsel als ondergrond doet want ratten zijn nogal gevoelig op de luchtwegen! Beukensnippers ofzo zijn wel goed. Als het maar niet stoft.