Dochter van 18 is een tijdje terug ziek geweest. Koorts, hoesten, benauwd. Ze is toen vanwege de banauwdheid naar de huus arts geweest die ons belde omdat ze door moest naar het ziekenhuis op verdenking van een longembolie, ze mocht niet meer naar huis fietsen. In het ziekenhuis heeft ze onderzoeken gehad. Haar longen en hart zijn nagekeken (hartfilmpje) en ze hebben bloed uit de polsslagader afgenomen. Alles was goed. Ze kon dus weer naar huis. De benauwdheid bleef. Na een aantal weken is ze weer naar de huisarts terug gegaan omdat ze benauwd bleef. Je hoort het aan haar praten, ze is snel buiten adem en nu met dit benauwde weer heeft ze er ook sneller last van. Deze keer zei de huisarts dat ze hyperventilatie heeft en dat dat komt doordat ze na die keer dat ze ziek was zichzelf een verkeerde ademhaling heeft aangeleerd. Dochter gaf aan niet anders te ademen naar haar idee en dat ze niet duizelig oid is en dat hyperventilatie er naar haar idee anders uit ziet. Wel voelt ze als ze benauwd is steken onder de borst. De huisarts vertelde dat het ook hyperventilatie kan zijn zonder dat het op hyperventilatie lijkt. De huisarts raadt nu caesartherapie aan om anders te leren ademen. Dat wil ze nu maar gaan doen, maar zelf zit het me niet lekker. Ik ben benieuwd of iemand dit herkent en of het met therapie inderdaad weer goed kan komen.
Mijn dochter heeft ook gehyperventileerd ook die wist niet dat ze het deed. En ook zij had allerlei klachten die leken op een hartkwaal. Was erg onbewust dus. Als er uit onderzoeken niets komt en ook niet uit bloedonderzoek sluit de huisarts dus een medische oorzaak uit. Ik zou sowieso die therapie proberen baat het niet schaad het niet zo kan ze ook niet door en wordt haar angst alleen maar groter en dus ook haar klachten. Hyperventilatie kan door hele verschillende oorzaken ineens komen en gaan ik zou de therapie starten en proberen de oorzaak achterhalen waarom ze hyperventileert. Succes
Ik herken het. Ik ben een aantal jaren geleden ook verdacht van longembolie (had gevlogen). Bloed en foto's wezen uit dat er geen longembolie was. Maar inderdaad ook een prik in de slagader en de arts in het ziekenhuis zei bij mij ook dat het hyperventilatie was. En dat hyperventilatie niet altijd het beeld hoeft te zijn zoals je in films ziet. Het is bij mij vanzelf weer over gegaan.
Ik ademde na de zwangerschap van mijn zoon ook anders, maar had dit echt niet door. Hyperventileren doe je bijv. niet alleen door te hijgen, maar ik ademde bijvoorbeeld weer te diep in en te kort uit. D.m.v. ceasartherapie is dit inderdaad beter geworden.
Ik heb ook last van hyperventilatie nu en dan. Kan 5 min duren, maar ook dagen, weken of maanden. Een aanval van hyperventilatie merk ik meestal wel. Maar als ik het in mindere mate en langer heb dan blijf ik er nog steeds niet altijd van overtuigt dat het hyperventilatie is. Het is zo lastig dat het op andere kwalen lijkt. Met ademoefeningen en een zeker gevoel dat het hyperventilatie is kom je ver.
Herkenning dus. Dat stelt me weer wat gerust. Angst heeft ze er niet voor. Ze vindt het vooral lastig omdat ze zo snel buiten adem is. Ze is sneller moe en dat is best lastig in het dagelijks leven. Ze deed aan hardlopen, maar ze redt het niet meer en traplopen op school is ook lastig. Net kwam ze uit school en ging ergens naar toe. Voor ze weg kon moest ze eerst bijkomen anders redde ze die rit op de fiets daar naar toe niet.
Mijn zwager heeft het ook gehad, was kortademig en snel benauwd en wist niet waardoor. Was dus uiteindelijk ook hyperventilatie, hij heeft ademhalingsoefeningen en oefeningen om te ontspannen gekregen. Ook moest hij een tijd rustig aan doen met alcohol en cafeïne omdat die de hyperventilatie kunnen versterken. Voor hem heeft dit perfect geholpen.
Kan inderdaad heel goed, hier ook van dichtbij meegemaakt. Snap dat het eng klinkt de klachten, maar de kans dat er iets ernstigs is op haar leeftijd is echt heel klein. Waarschijnlijk is het met therapie goed op te lossen, de manier van ademen doet echt heel veel.
Ik ben bekend met hyperventilatie. En dat hoeft dus echt niet zo te zijn zoals de meeste mensen denken. Bij mij is het na stress ontstaan, maar nooit meer weggegaan. Ik moet goed bedenken dat ik rustig blijf ademhalen. Kan veel klachten veroorzaken. Kan dus goed dat ademhalingstechnieken haar gaan helpen.
Let ook op dat ze dagelijks een aantal keren bewust goed diep in- en uitademt, dat is goed voor je longen.
Heeft ze ook last van tintelende lippen en/of vingers? Dit schijnt bij hyperventilatie vaak voor te komen. Ze zou evt een longfunctietest kunnen vragen bij de huisarts. Hyperventilatie gaat regelmatig samen met astma en zeker bij volwassenen hoeft astma zich niet altijd te uiten in een gierende ademhaling. Ik ben zelf onlangs ook gediagnosticeert met astma en heb ook last van hyperventilatie. Heel erg vervelend, maar met de juiste medicatie en yogalessen (om mijn ademhaling goed onder controle te kunnen houden en een hyperventilatieaanval te voorkomen) gaat het al een heel stuk beter.