Ik had niet gedacht deze keer opnieuw een topic te moeten starten. Bij mijn zoontje was bv geven een ramp (uiteindelijk 8 maand volledig gekolfd). Nu leek het echter wel te lukken. Na de eerste dagen bijna 10 procent van haar lichaamsgewicht te zijn afgevallen was ze vrijdag eindelijk 80 gram bijgekomen. Helemaal gelukkig natuurlijk, ik had weer vertrouwen in de borstvoeding en in mezelf. De vroedvrouw kwam haar vandaag opnieuw wegen en jammer geneog was ze twintig gram afgevallen. Tijd om aan de alarmbel te trekken dus. Ik zit momenteel echt met de handen in het haar en weet niet meer wat ik nog kan doen. Wie heeft tips? Dit is wat ik doe: - Om de twee uur wakker maken om aan te leggen want ze komt nooit uit zichzelf wakker voor een voeding, zelfs al wacht ik vier uur. 's Nachts laat ik drie uur tussen. - Na het voeden ga ik nu beginnen met telkens vijf minuutjes te kolven. Dan wil ik dit bijgeven via een cupje. De vroedvrouw raadde me een fles aan maar volgens mij is een cupje beter toch? - Ik geef telkens maar één borst per keer zodat ze ook voldoende de achtermelk binnen krijgt. - Borstcompressie toepassen terwijl ze drinkt. - De vk raadde ook aan eens te proberen met tepelhoedjes maar ik heb hier ook mijn twijfels bij. Dit is volgens mij het probleem: - Ze hapt moeilijk aan. Neemt vaak alleen de tepel in haar mond ipv tepel met tepelhof. - Na een paar keer proberen aanhappen geeft ze het vaak op en dan wil ze niet meer proberen. - Ze zuigt erg oppervlakkig ipv grote en diepe slokken te nemen. - Ze is nogal een luie drinker en drinkt vaak niet langer dan vijf minuutjes na elkaar. Wie o wie heeft een gouden tip?
Wat jammer voor je dat het zo moeizaam gaat! Ik heb geen concrete tips, maar zou als ik jou was contact opnemen met een lactatiekundige, zo iemand heeft hier toch het meeste verstand van. Hopelijk gaat het allemaal goed komen, knuffel!
zoek eeen goede lactatiekundige! Dit klinkt precies als X. Bij ons hielpen de tepelhoedjes wel iets, later ging het zonder hulpmiddelen (totdat de spruw erbij kwam). Bij ons lag het probleem ook bij mijn borsten: vrij vlak en rond met ingetrokken tepel, dit hapt moeilijker aan, daarnaast lag x dr onderkaak wat naar achter waardoor goed aanhappen moeilijk was. uiteindelijk hielpen tepelvormers van Medela wel iets en de LK heeft ons goed kunnen helpen...
Lix, ik denk idd dat het probleem bij mijn borsten ligt. Ik heb nu wel geen ingetrokken tepel maar net hele grote tepels en een groot tepelhof. En het tekort aan voeding zorgt er waarschijnlijk voor dat ze zo slaperig is. Lactatiekundige is al ingeschakeld maar zag tot nu toe niet onmiddellijk een oplossing.
Heeft de LK meegekeken tijdens een het voeden? Want lijkt me dat ze toch wel tips moet kunnen geven! Drinkt ze je borst helemaal leeg als je er één per keer aanbiedt? Want anders mag je gerust een 2e aanbieden. Cupje schijnt idd beter te zijn dan een fles. Of vingervoeden, gaat wellicht nog makkelijker. (pinkje erin en spuitje/pipetje ernaast). Je weet zelf al vrij goed te omschrijven wat waarschijnlijk het probleem is. Lijkt me dan iets in de techniek te zijn wat niet helemaal goed gaat. Een lk moet je daar wel goed advies in kunnen geven m.i. Ze kan een voeding meekijken en je dan concrete tips geven. Als dit niet werkt zou ik echt een andere lk inschakelen.
ik kan 2 dingen bedenken die je kunt proberen. 1. kijken of ze niet een te kort tongriempje heeft. dit had mijn zoontje ook waardoor hij niet goed KON aanhappen. Lag dus niet aan mijn borst of tepels (dat dacht ik namelijk aangezien ik behoorlijk grote tepels heb) 2. proberen als ze los laat na 5 min, het op te geven en eerst haar luier te verschonen of haar even te tempen. Hier worden ze weer wakker van en dan nogmaals aanleggen. Wellicht zelfs een andere houding. Eerst normale houding dan verschonen en dan rugby houding zodat ze echt de hele borst leeg drinkt. Verder kan ik niets bedenken. Succes!
Ik zou zeker in de kraamtijd nog twee borsten per keer geven, anders wordt je melkproductie niet genoeg gestimuleerd.
Wat vervelend voor je zeg! Even wat tips waar je misschien iets mee kan: 1. Oefenen met verschillende houdingen 2. Kolf van tevoren zodat je tepel meer naar voren komt. Op deze website staan nuttige tips! Ook dat het gebruik van tepelhoedjes in jouw situatie nuttig kan zijn. Ingetrokken of vlakke tepels | Richtlijn borstvoeding 3. Niet genoegen nemen met vijf minuten drinken. Laat haar even boeren of ga haar pamper verschonen en biedt de andere borst aan. 4. Let op hongersignalen. Geeft ze die echt niet? Het eerste signaal is smakkende lipjes, daarna sabbelen op de handjes, als laatste huilen. Als ze een signaal geeft, dan leg je haar aan. Heel veel sterkte en succes!