wel of geen ritme-slapen/voeden?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Ann77, Oct 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ann77

Ann77 Bekend lid

Feb 9, 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik vraag me af in hoeverre je nu wel of niet met een ritme moet werken. Graag reacties, ik zal ff plaatje schetsen:

Mijn meisje is 6 wk. Ik geef bv op verzoek en ze groeit er goed op. Ze valt moeilijk in slaap in haar eigen bed, dat zijn we aan het leren 's nachts maar gaat nog niet vlekkeloos. Ook overdag al eens in eigen bed geprobeerd.
    Daarnaast zou ik graag ook flexibel (ook weg kunnen) willen zijn mits dit haalbaar is.
    Hoe doe ik dit?

Sluit ik aan bij de voedingen en slaapjes en klopt het dat hier totaal geen ritme in zit? Gaat dit komen of moet ik dit (als ik dit wil) gaan afdwingen?

In hoeverre is het slim om alles rond de slaapjes te plannen en wanneer kun je dan nog op pad/afspraken maken?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

2. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Lees mee. Ik geef dan borstvoeding via fles omdat ze borst niet wil maar ook ik zie geen ritme. Ene dag netjes elke 3 uur snachts zelfs 4 uur andere dag komt ze elke twee uur voor een kleine hap :)
    Ben benieuwd wanneer er beetje ritme te verwachten is.

3. Baibey

Baibey Actief lid

Sep 29, 2012
    420
    0
    0
    Ik ben op een gegeven moment zelf het ritme voor mijn dochter gaan bepalen. Ze is nu veel relaxter en vrolijker. Ook slaapt ze veel beter.

4. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Als je kindje nog zo klein is ben je toch al om de 3 uur gewoon aan het voeden of niet?

Het wordt anzelf steeds meer tijd ertussen en dan kun je best eens wat gaan plannen. Of je moet gewoon in het openbaar durven te voeden.

Als je kindje honger heeft dan voed je. Weet ie dat ze net gedronken heeft dan kan het iets anders zijn. Maat het lijkt me niet dat je je eigen regels gaat maken en je kindje honger zou laten leiden omdat het voor jou nog even niet uitkomt? Dus wat dat betreft vindt ik het knap als je kan plannen.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    Dat kan volgende week komen maar ook volgend jaar..;)
    maar jouw kindje is net geboren, dus dat je geen ritme ziet is heel normaal :)

6. Corry

Corry Bekend lid

Aug 14, 2012
    622
    0
    0
    ritme komt vanzelf! En als je baby net geboren is slaapt deze gewoon erg veel in het begin en is er gewoon nog geen ritme. Ons ventje begint nu pas echt langer wakker te zijn tussendoor. En ons ventje is er 1 dat als je afwijkt van zijn ritme dat het dan dramatisch wordt bij ons, dus ik houdt me lekker aan zijn ritme, en dat past mij wel. Ik begin het nu pas een beetje te kunnen sturen (let wel we hebben een hele moeizame start gehad)

7. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Dat dit voor mijn dochtertje nog wel even duurt ga ik ook wel vanuit, maar ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
    Ik hoor bv. van best veel moeders dat kindje al redelijk snel nachtvoeding niet meer nodig hebben, ja dan vraag ik me af wat is snel?

8. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hier was het 2-3 maanden en dat is voor sommige snel :p het is zo verschillend allemaal....

9. Ann77

Ann77 Bekend lid

Feb 9, 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Waarom ging je dat doen? Ik merk dat ik zelf af en toe duidelijkheid wil, maar ik geloof ook dat het goed is om de behoefte van je kindje tevolgen, en ik heb nog lang verlof dus waarom niet? Tja, omdat ik ook wel op pad wil. Maar als ik op pad kan voeden.... En even laten huilen van de honger vind ik niet zo'n punt maar das persoonlijk.

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    Is je kindje oke qua slapen in de kinderwagen, of evt in een bedje dat je meeneemt? Kan ze dat al hebben qua prikkels?
    Dan kan je lekker op pad gaan.

Hoe doe je dat? Door flexibel te zijn met de afspraken . Als ik een afspraak had belde ik op het moment dat ik van huis ging, om te voorkomen dat mensen zaten te wachten. Het echt op de minuut afspreken, dat komt nog wel.
    En wees flexibel met voeden. Ga je de deur uit en is het al 2 uur geleden dat ze voor het laatst heeft gedronken? Leg haar dan nog even aan als je ver moet. En anders, dan is het voeden als je ter plekke bent. Als je gewoon in het openbaar gaat voeden, maak je het jezelf heel veel gemakkelijker qua afspraken.
    Voeden op verzoek is prima, maar je kan het soms ook sturen. Toen zoon wat ging doorslapen s'nachts, was het heel leuk dat ie dan om 04.30 pas kwam voor een voeding. Maar dan maakte ik hem toch wakker om 07.00, voor een slokje. Dan was ie wellicht nog niet superhongerig, maar ik had geen zin in een krijsend kind onderweg naar school;).
    Het is een beetje zoeken maar uiteindelijk vind je wel je weg hoor!:p

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hm. Zoé daar zeg je wat... Moet straks natuurlijk ook de oudste naar school brengen en mijn kindje voeden.... Nog niet eens over nagedacht hahhaa:D ja zo'n dingen moet je dan wel weer sturen

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    Met kv is dat toch echt een ander verhaal. De fles hoeft niet gestimuleerd te worden...
    Zeker de eerste weken is het met borstvoeding heel erg belangrijk dat je de baby het tempo laat bepalen.
    De melkproductie moet op poten gezet worden en je baby zorgt daar voor.Sommige kindjes doen dat met 6 voedingen per 24 uur. Maar een ander kind/andere borst heeft 10 voedingen om genoeg te drinken/produceren. Dat is allemaal heel normaal, zo werkt het nu eenmaal. Ga je dus geforceerd nachtvoedingen er af halen, dan zal je kindje dat ergens anders moeten inhalen, anders haal je een voeding er af en ben je aan het afbouwen.
    Daarom is voeden op verzoek, zeker de eerste periode, bij borstvoeding de beste garantie op een goede melkproductie.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    "De nachtvoeding is een hele waardevolle voeding. Sommige kindjes dirnken tot 25% van de totale hoeveelheid voeding in de nachtvoeding. Ook is het zo dat kindjes zeker tot een jaar gewoon nog een nachtvoeding mogen krijgen. Niet ongewoon gezien hun ontwikkeling."
    Dit is even een quote van de in-house LK Heidi (reactie op een vraag over nachtvoedingen).
    Het punt is gewoon echt hoe je er in staat.

Zoals hierboven al beschreven, nachtvoedingen, zeker met borstvoeding, zijn heel normaal. Zeker de eerste periode heb je ze hard nodig om de productie op poten te zetten.

Maar wat versta je onder "nodig hebben"..?
    Borstvoeding is zoveel meer dan alleen maar voeding. In periodes dat er veel gebeurd in de lijfjes en het hoofdje, of als mama weer gaat werken, dan willen baby'tjes graag bij mama drinken. De veiligheid voelen. Soms ook als ze al een tijdje niet meer om een nachtvoeding gevraagd hebben.
    Hebben ze die voeding nodig? Soms wel, omdat ze periodes hebben dat er overdag minder gedronken wordt (vaak rond de 16 weken).

Maar soms is het niet altijd puur om het maagje te vullen. Zijn die andere redenen dan niet belangrijk? Dat ook de emotionele behoefte van je kindje aandacht krijgt?
    Dus het is echt hoe je gedachten daar over zijn. Dat is aan ieder om zelf te beslissen.

14. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Doordat dit het derde kindje is, en die moet mee in het schoolritme, heb ik een dagritme voor mijn zoontje gemaakt. Ik merk dat het mij rust geeft nu ik ongeveer weet wanneer ik hem moet voeden. Ik plan het zo dat het aansluit op schooltijden en ik leg hem vaak rond hetzelfde tijdstip in bed.

Ik start de dag om 7.30 en de volgende voeding is altijd om 10.00 uur. Daarna een voeding rond 12.30. Na deze voeding maakt hij vaak een lange slaap of soms niet... S Middags is het dus iets rommeliger maar, altijd is hij om 19.30 echt moe.

Mijn tip is dus om iedere dag op hetzelfde tijdstip te beginnen. Zo kan je meer je dag plannen en weten wanneer je waar tijd voor hebt.

15. Ann77

Ann77 Bekend lid

Feb 9, 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind de nachtvoeding geen probleem en geloof ook dat dit goed is voor productie enzo. Maar ik zou het fijn vinden als daarom heen bv 3 uur achter elkaar geslapen word, dan heb ik zelf 6 uur slaap en dat is een redelijke basis. Verder wil ik eigenlijk overdag wel 1 keer dat ze zelf slaapt (kan ik mijn bekkenoefeningen doen of bijslapen). Dat lukt nu nog maar moeizaam- en ik weet niet of ik dat al moet sturen (dat hebben we voor de nacht wel gedaan omdat we op waren).

16. Ann77

Ann77 Bekend lid

Feb 9, 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat lijkt me ook wel fijn (zeker straks met werk) maar als het niet hoeft... vind ik het ook zowat om haar wakker te maken in de ochtend.

17. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Slaapt ze zo weinig dan ann dag jij zelf niet even kan gaan liggen?

18. Ann77

Ann77 Bekend lid

Feb 9, 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan -nog- niet zo goed beoordelen hoe ze met prikkels is, ze slaapt wel in de kinderwagen als ik de deur uit ga en ze net gevoed is. Thuis lukt het inslapen in de kinderwagen (evenals ledikantje) niet.
    Sturen van voeding heb ik ook al eens gedaan maar zoals vandaag had ze om 730 gedronken en ik kreeg haar niet zomaar wakker om 10 uur. Aangezien mijn afspraak van vandaag geen tijd had, heb ik haar laten slapen tot 12. Toen op pad gedaan en in de maxi coxi geslapen tot 1530.

19. Ann77

Ann77 Bekend lid

Feb 9, 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Tot nu toe sliep ze meestal tussen 23 en 08 met 1 pauze. Gister hebben we haar echter om 08 uur al in bed gelegd, toen was ze wakker tussen 3 en 6 (niet zo grappig). Dus dat was misschien niet zo slim?

20. Ann77

Ann77 Bekend lid

Feb 9, 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    sorry voor de vele reacties, het houdt me nogal bezig :)

Share This Page