Informeren familie medische dingen of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door Emma86, 24 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Sorry voor de vage topictitel.

Afgelopen zondag waren we eventjes bij schoonouders. Schoonmoeder vertelde dat ze last had van haar bloeddruk en dat daar verder onderzoek naar wordt gedaan.

Na wat doorvragen van hoe en wat bleek ze dus een paar weken geleden 's nachts met loeiende sirenes te zijn afgevoerd naar het ziekenhuis omdat ze was flauwgevallen en niet bij kwam.

Ben ik nou gek dat ik het raar vind dat ze de volgende dag niet even gebeld hebben dat er iets was gebeurd?
    Mijn man zegt dat ze nergens een drama van willen maken en dat ze het altijd rustig afwachten. Want ze wisten toch nog niet wat het precies was.

Nou gaan we er echt geen drama van maken maar het is toch raar dat je je naaste familie niet inlicht? Of gaat het bij jullie familie net zo?

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik vind dat ook wel raar ja. Hier zouden we elkaar zeker inlichten bij dat soort dingen.

3. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik vind het ook raar. Maar mijn schoonfamilie verteld ook amper wat over medische zaken, zelfs niet als we ernaar vragen.
    Bij mijn familie worden zulke dingen wel gedeeld en dat vind ik normaal.

4. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Hier zouden we elkaar ook op de hoogte stellen.
    Wel beetje raar dat ze totaal niks verteld heeft

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hmmm beetje bizar inderdaad. Voor het oog is 'flauwvallen en niet meer bijkomen' - net als bijna dood neervallen... ik bedoel; voor hetzelfde heeft ze een hart stilstand of hersenbloeding en overlijd ze. Ik zou als zoon/dochter verwachten dat ik gebeld was op het moment dat daar ook maar even tijd voor was. Het gaan om je moeder!

Bailey07 vindt dit leuk.
  6. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Tsja ieder zn keus toch.. ik zou zelf ook niet zomaar alles delen op dat vlak met Mn familie, uitzonderingen daargelaten. Ligt aan wat en en wie.

7. Jolandaa

Jolandaa Actief lid

14 aug 2016
    334
    336
    63
    NULL
    NULL
    Ja vind het ook wel raar, al zie ik het ook wel voor me dat mijn ouders dat niet zouden doen.

8. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Mwah, mijn moeder en ik hebben een hele goede band, opeens kreeg ze zulke erge hoofdpijn dat ze naar het ziekenhuis is gegaan. Ze belde mij toen dat alles goed was, het was vast iets van cluster hoofdpijn ( ze had dat zelf verzonnen zodat ik mij geen zorgen maakte.) Een week later belde iemand in de ochtend dat het om een hersenbloeding ging, ze was niet meer in staat om zelf te bellen. Mijn moeder had de hele week het sterke vermoede dat het om een hersenbloeding ging, maar zei niks tegen mij totdat ze dus half dood neerviel en er eindelijk echt goed gekeken werd door het ziekenhuis ze had dus al een week een hersenbloeding! :eek:

Ik kan mij dus best goed voorstellen dat je schoonouders eerst zeker willen weten of er iets is en wat er dan is.

9. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Ja, ik vind het wel raar. Hier zouden zulke dingen direct gedeeld worden.

10. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.229
    28.208
    113
    Zoals je ziet is dat in elke familie dus anders. Jouw schoonouders wachten af tot dat ze alle informatie hebben en delen dan (pas) mee.
    In mijn ogen is er geen goed of fout maar gewoon een andere manier.

paula1984 vindt dit leuk.
  11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier zou zoiets ook meteen gedeeld worden.

12. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Gebeurt hier ook, zowel eigen als schoonfamilie.

Hoor je pas weken later dat er een onderzoek plaatsvond of dat iemand in het ziekenhuis heeft gelegen.

Ik vind dat ook raar, maar ze willen ons er niet mee lastig vallen, wat ze niet doen natuurlijk.
    En dat hebben we al heel vaak gezegd
    ...

13. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.863
    5.124
    113
    Home
    Oh ja hier zou zo iets ook gelijk gedeeld worden maar elke familie is anders

14. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    hier gaat het ook vaak zo. Ze willen er ons niet mee lastig vallen. Ik begrijp het heel goed, zit zelf ook zo in elkaar. Maar toch probeer ik wel sneller te bellen en zeg ik ook altijd, zou je het van mij ook niet eerder willen weten.

Dus we doen allemaal ons best elkaar wat eerder te informeren.

Ik vind het trouwens niet zo raar of bizar. Ik heb zelf dat gevoel ook heel sterk dat ik andere niet lastig wil vallen. Ik vind het ook zo lastig, wanneer bel je dan. Ik bel het liefste als ik iets van informatie heb.

15. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik vertel hier ook nooit wat aan mijn schoonouders maar dat komt doordat schoonmoeder het meteen in haar familie-app, bridgeclub, kerkclub en weet ik het allemaal verteld. Ik vertel dus bewust niks.

Kinderwens87 en Ysabella vinden dit leuk.
  16. Florina

Florina Fanatiek lid

24 jan 2015
    2.729
    1.165
    113
    Nee, dit is zeker wel iets wat ik zou willen weten en wat mijn ouders/schoonouders direct zouden vertellen.

17. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Als de band tussen ouders en kinderen goed is dan vind ik het niet meer dan normaal dat je elkaar op de hoogte stelt bij acute zaken. Voor hetzelfde geld is het een aflopende zaak en zo geef je elkaar dan nog de kans om afscheid te nemen. Ik denk dat schoonouders ook niet geamuseerd zouden zijn wanneer je man iets erg overkomt en met spoed naar het ziekenhuis wordt gebracht en zij niet op de hoogte zouden worden gesteld.

Athina vindt dit leuk.
  18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Mijn ouders zijn een soort mengelmoesje hierin. Zo vertelden ze wel dat mijn moeder er met een darmonderzoek tussenuit gehaald werd en er dus verder onderzoek gedaan moest worden. En belde mijn moeder echt wel op dat mijn vader opgenomen was in het ziekenhuis met het vermoeden van zijn hart (bleek achteraf ernstige maagzuurproblemen te zijn)

Maar ze heeft dus niet verteld dat ze wat verdachte plekken op haar huid had weg laten halen (ja ver nadien, was iets van 2 maanden later) of als mijn moeder weer eens een domme actie heeft uitgehaald, zoals je op de wc bukken om je broek op te trekken, daarbij zo hard je kop stoten aan de deurkruk dat je daarvan onderuit gaat.

Denk dat ze het uit een soort van bescherming richting hun kinderen doen, ze willen niet dat wij ons onnodig zorgen maken

19. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Mijn moeder is net zo. Is al twee keer met de ambulance meegegaan ivm een vermoeden voor een hartaanval. Dat hoorde wij dan een paar weken later. Gelukkig bleek het twee keer een andere oorzaak te hebben. En dus was haar theorie: tja, ik wilde je niet onnodig ongerust maken. Ergens snap ik dat wel, hoewel ik haar elke keer op het hart druk me vooral te bellen.

Heel gek vind ik het dus niet. Zelf ben ik geloof ik inmiddels net zo. Toen ik met allerlei toeters en bellen in het ziekenhuis belande met een zwangerschapsvergiftiging. Heb ik m'n ouders pas gebeld toen ik zeker wist dat ze gingen inleiden. En belde ik dus eigenlijk alleen maar om te vertellen dat hun kleinkind niet lang meer op zich zou laten wachten.

20. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik zou het niet fijn vinden maar er zijn meer mensen die zich bezwaard voelen om familie in te lichten of die zich schamen dat er iets gebeurd is. Bang dat familie denkt dat ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Niet ongerust willen maken. Het vervelend vinden om een beroep te doen op hulp.

Ik zou dus proberen om het gesprek aan te gaan. Maar niet op een verwijtende manier. Meer proberen aan te geven dat jullie graag voor hun klaar staan. Graag op de hoogte willen blijven. Dat je nooit wat zult doen zonder hun toestemming etc.

Deel Deze Pagina