Moet je ook de kosten betalen van een poliklinische bevalling indien je er toch geen gebruik van maakt op het moment zelf? Het lijkt mij van niet, misschien hoogstens inschrijfkosten of zo. Ik kan het alleen nergens terug vinden en tegenwoordig moet je goed opletten wat er in de zorg wel of niet geld kost . Weet iemand dat?
Neehoor, want een poliklinische bevalling in het ziekenhuis plan je niet en koop je daarmee ook niet in etc.
Zoals ik het begrepen heb, betaal je wel kosten als je bevalt zonder medische noodzaak. Zelfs als je bevalling toch medisch noodzakelijk wordt, tijdens de vrijwillige ziekenhuisbevalling, moet je deze kosten betalen.
Ligt eraan hoe je verzekerd bent en welk ziekenhuis, elk ziekenhuis heeft zijn eigen prijzen. Je betaald de huur van een kamer per uur dacht ik en de nazorg. Ik heb dat met mijn VK overlegd en hier kn het ziekenhuis in mijn woonplaats zou ik om en nabij de 820 euro kwijt zijn... Het was voor mij dus voordeliger om me hiervoor de verzekeren want dat kostte mij 250 euro per jaar extra maar ik wilde ook graag in het ziekenhuis bevallen. Als je op het laatste moment bijvoorbeeld toch thuis wil bevallen hoef je niks voor een poliklinische bevalling te betalen omdat je die niet hebt gehad. Je betaalt alleen wanneer je er gebruik van maakt. Overweeg je wel poliklinisch te bevallen zou ik zeker je verzekering hierop aanpassen want dat scheelt je honderden euro's
Abri heeft gelijk. Een bevalling is niet te plannen. Je kunt op voorhand zeggen: ik wil inhet ziekenhuis bevallen. Dit is dan niet medisch noodzakelijk. De basisverzekering vergoed dan 197,- de rest is een wettelijke eigen bijdrage. Heb je een aanvullende verzekering, dan kan dit voor vergoeding is aanmerking komen. Wordt er tijdens jouw bevalling besloten dat het medisch is, dan is dat zo. De kosten worden dan volledig vergoed uit de basisverzekering zonder wettelijke eigen bijdrage. Een ziekenhuis declareert met een DBC. Ze kunnen niet zeggen: nou het eerste half uur was niet medisch dus die krijgt DBC niet medisch en de andere 6 uur zijn wel medisch, dus die krijgt een medisch DBC.
Het laatste stukje klopt niet, ik ging ook vrijwillig in het ziekenhuis bevallen en tijdens de bevalling is het een medische bevalling geworden waardoor ik zelfs 3 dagen moest blijven maar ik heb nooit een rekening gezien.
Nee hoor, ik zou poliklinisch gaan bevallen (aangemeld) maar heb het ziekenhuis nooit gehaald en ben thuis bevallen Dus geen kosten! Ook als je poliklinisch bevalt en het wordt medisch dan hoef je niets te betalen.
Oke. Wij hebben een soort kraamhotel in het ziekenhuis. Als je vrijwillig in het zkh wil bevallen, dan moet je daar bevallen. Zij vertelden mij dat als je daar zou beginnen, je de kosten toch moest betalen. Ook al zou het medisch noodzakelijk worden en je dus echt medisch noodzakelijk in het ziekenhuis bevalt. Maar mogelijk ben ik verkeerd voorgelicht. Mijn excuses.