Hallo dames, Ik zet het even hier om iedereen te bereiken, niet alleen de mensen vlak na de bevalling. Mijn dochter is nu 4,5 week oud en ik ben vanavond voor het eerst naar de nagym geweest (fysio). Ik blijk een diastase van 3 vingers te hebben onder mijn navel. Erg veel gaf ze aan. Ik moet nu mijn schuine en dwarse buikspieren veel gaan oefenen de komende tijd. Dit is ook de oorzaak van het feit dat ik last heb van mijn schaambeen, het is erdoor verzwakt. Nu ben ik dus op zoek naar informatie en ervaringen. Zijn er experts op dit gebied in Nederland? Artsen, fysio, maakt niet uit.... ik wil er heen.
Ik vind dat eigenlijk niet schokkend 1 maand na de bevalling. Ik zou nu ook echt nog niet als een malle buikspieren gaan trainen maar nog is even 2 maanden je lichaam de tijd geven om zich weer aan te passen aan de niet zwangere toestand. Nu al naar een arts gaan lijkt me wat snel.
Eens met charlie84, geef het nog wat tijd! Ik heb een diastase boven mijn navel, een cm of 3 nu. Na de bevalling was dit veel erger, eerder rond de 7 cm. Heb er weinig last van, het komt niet meer goed, tenzij ik een operatie laat doen, maar dat vind ik niet nodig. Snap ook niet goed dat een fysiotherapeut je zo snel na de bevalling al de tip geeft om veel te gaan trainen, daar zou ik juist een beetje terughoudend mee zijn...
ik ben geopereerd aan een diastase... bij mij was hij zo'n 8 cm ze hebben een matje geplaatst omdat mijn darm er door afgeklemd werd (illeus). ik mocht juist niet mijn buikspieren oefenen..... een sluitlaken dragen schijnt goed te zijn direct na de bevalling, of dat nu nog baat heeft weet ik niet.....
Allereerst nog gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Ik heb ook een forse diastase aan mijn 3e zwangerschap overgehouden. 1 mnd is idd nog erg kort, geef het even tijd. En wees heel erg voorzichtig met die oefeningen, voor je het weet doe je ze net een klein beetje verkeerd en dan maak je het juist alleen maar erger ipv beter. Ik heb een poosje fysiotherapie gehad bij een bekkenbodemfysiotherapeut. Die zijn ook goed in diastases. Het heeft mijn diastase niet laten verdwijnen, maar wel de buikpijn die ik erdoor had. Ik zou het je zeker aanraden, vooral omdat je ook last van je schaambeen hebt. En hij/zij kan je vast wel adviseren welke termijn na de zwangerschap de beste tijd is om ermee te beginnen.
Dank voor de reacties. De fysio waar ik nu ben weet er meer van aangezien ze de zwanger fit doet. En zij adviseert juist om de schuine en dwarse buikspieren te doen. 1 x in de les dus en 1 x per week extra. dagelijks de dwarse buikspier aanspannen. De Amerikaanse website geeft aan dat het altijd nog zin heeft om eraan te werken. Volgens mij werken ze ook met een soort sluitlaken, houdingszaken en oefeningen. Ik ben me er nu in aan het verdiepen en stel wat vragen aan ze. Even kijken wat zij zeggen.
hier een jaar aan gewerkt (jaren na geboorte van mijn kids) en alsnog veel dunner geworden, nu opnieuw zwanger geworden en hij lijkt nu helemaal weg in elk geval stukken minder, je moet juist niet te snel gaan werken eraan maar kan soms even duren voordat het grotendeels weg is..
had ook na drie jaar nog een diastase. Bij het revalidatietraject is die met echo's gevolgd en na intensief trainen was het toch nog aardig bijgetrokken. Veel schuine en dwarse buikspieroefeningen gedaan
Ik heb een besluit genomen. Ik ga mijn nagym afmaken (nog 3 keer) en dan ga ik de Tupler Technique volgen. Maar duurt nog even dus... moet de spullen ook nog bestellen.
Ik ben benieuwd hoe het je bevalt, de trainingen. Ik heb nu tijdens de zwangerschap al wel duidelijk diastase boven m'n navel en hoop dat het straks weer 'vanzelf' bijtrekt. Wat internetonderzoek heeft mij geleerd dat wel 90% van de zwangeren een vorm van diastase heeft en dat bijna 40% dat nog steeds heeft een half jaar na de bevalling. Dus ik zou inderdaad niet na een maand al in paniek raken van 'slechts' 3 cm, maar inderdaad rustig wat doen aan je schuine buikspieren (niet overdreven) en kijken of het de komende maanden bijtrekt.