mag jullie kindje alles eten op het kdv?

Discussie in 'Voeding' gestart door cowgirl80, 22 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    toen mijn man ons kindje net op ging halen vroeg de leidster of ons kindje voortaan smeerkaas als broodbeleg mocht en een stuk liga als tussendoortje.
    Smeerkaas is niet het allergezondste... en liga zou ik zelf ook niet snel kopen.
    Maar ja, aan de andere kant, hij is daar maar 2 dagen in de week... en we willen niet meteen het vegetarische-macrobiotische-geiteharensokken -stempel groot op zijn voorhoofdje zetten.... zelf eten we ook alleen biologisch brood en fruit en dat doet hij daar op het KDV ook niet...

Ik vind het weer een dilemma natuurlijk... wat doen jullie? Mag jullie kindje alles mee-eten op het KDV of hebben jullie strikte afspraken of geven jullie bepaalde dingen zelf mee?

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou het niet willen, zeker niet als ze nog zo klein zijn.
    Ik zou zelf een rijstewafeltje meegeven en met 6 maanden kreeg ze hier alleen nog maar boter op brood.
    Wat later appelstroop (hebben ze ook wel op kdv denk ik) en nu ook soms kalkoenfilet omdat ze ziet dat wij vleeswaren op brood hebben, dan krijgt ze max. een half plakje per dag.
    Enne... wij zijn ook niet van de geitenwollensokken, maarre liga en smeerkaas vind ik gewoon ronduit ongezond en vindt het wel verschil of je kindje 1,5 is en ziet wat anderen krijgen en dat ook wil, dan zou ik voor af en toe er niet zo'n moeite mee hebben... maar met 6 maanden zou mij te ver gaan.

3. adi

adi Niet meer actief

Tot 1 jaar gaf ik alles zelf mee, behalve broodbeleg en brood.
    Ik had afgesproken dat ze geen smeerworst, hagel of andere worsten als beleg mogen.
    Smeerkaas mocht daar wel van mij, thuis eten ze dat nooit.

Intussen geef ik niks meer mee en krijgen ze soms een liga en vanillevla, maar meestal yoghurt en een crackotte.

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Bij ons volgen ze het voedingsbeleid van het voedingscentrum/cb. Dat vind ik gezond genoeg en dus mag hij daar alles eten. Het is wel zo dat dat alleen in overleg gebeurde. Ik zie dat jouw kindje nog maar net 6 maanden is. Toen kreeg ons kind nog droog brood of met wat boter en geen smeerkaas of zo. Daarnaast krijgen ze geen liga, maar volkorenkoekjes en die kreeg hij toen ook nog niet. In principe is het rijstwafels en soepstengels. Koekjes zijn iets lekkers en niet een standaard tussendoortje.

Ik vind het dus zeker niet abnormaal als je nu aangeeft dat je dat te vroeg vindt. Zeker tot een jaar vind ik dat je daar gewoon normale afspraken over moet kunnen maken. Na die leeftijd willen kindjes meestal gewoon wat de rest heft en vinden ze een soepstengel niet goed genoeg als de rest een liga krijgt. Misschien even na vragen wat het beleid is op het kdv wat betreft voeding.

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    @femkes hij is morgen al 7 maanden he :)
    Ons cb adviseert gewoon om met 7 maanden broodbeleg en tussendoortjes te geven hoor.. ik heb een voorbeeldmenu van ze meegekregen waar op staat dat ie boterham met smeerkaas mag ;)
    Dus ons kdv volgt netjes die fijne adviezen op!

6. adi

adi Niet meer actief

O ja, cb met hun smeerkaas, smeerworst en magere yoghurt. Ik zal het nooit snappen.

7. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Als jij het niet wilt of thuis ook niet doet.. zou ik het nog niet doen.

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Sorry, maar ik vind 7 maanden ook wat jong voor smeerkaas en liga. Ik vind dus nog steeds dat je daar een rem op mag zetten. In het boekje van het cb staat trouwens dat smeerworst best een keer mag, maar zeker niet standaard ivm vet en vooral ivm zout. Tot een jaar hoeft echt niet op elke boterham beleg.
    Bij ons kdv geven ze volle yoghurt met wat water om het drinkbaar te maken. De smaak is namelijk wat zachter en kindjes mogen naar verhouding meer vet. Wij worden allemaal bang gemaakt voor vet, maar hersenen groeien niet zonder.

9. tulip

tulip Niet meer actief

ik zelf vind smeerkaas en smeerworst ook niet het meest gezonde beleg, thuis krijgt ze dat nooit. Op het kdv vind ik het goed, want vanaf 1 jaar geldt sowieso dat de kinderen mee moeten in het algemene voedingsbeleid.

Met 6 maanden kreeg mijn dochter wel beleg op brood en thuis appelstroop en rozebotteljam. Die 2 dagen kdv zou ik er geen probleem mee hebben.

adi, die worsten zijn vanuit het geloof neem ik aan??? Wij hebben hier aparte voedingswaren voor op ons kdv.

10. adi

adi Niet meer actief

Nee joh, wij eten geen varkensvlees om gezondheidsredenen (veel vet, weinig voedingswaarde, hoog cholesterol-gehalte) en we eten geen paardenvlees (dat vind hetzelfde als hond eten, ik krijg het niet weg). En deze vleessoorten zitten in de meeste worsten, vandaar.
    En daarbuiten vonden wij worst (ook runder of kip) niet geschikt voor onder 1 jaar. Teveel zout en vet.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja, mijn kinderen zijn nergens overgevoelig of allergisch voor en ik vind dat we ons dus maar aanpassen aan de normale gang bij het kdv. Liga wordt bij ons trouwens niet gegeven en smeerkaas en smeerworst ook niet. Crackers en sterk aangelengd diksap wel.

12. Sensea

Sensea Niet meer actief

als je net als jou andere eetgewoontes hebt ( wat ik uit je stukje begrijp) zal je vaker tegen dit soort dingetjes aan gaan lopen. het lijkt me dus zinvol dat je met je man rond de tafel gaat zitten om een beleid te bepalen. andere voedinsgewoontes erop na houden om wat voor reden dan ook is een ideaal. maar als je kind mee moet in de dagelijkse maatschappij is het vaak toch lastig te verwezelijken.en dat begint dus al op de baygroep van het kdv. het begint nu met zoiets kleins maar gaandeweg wordt dat steeds meer. je ziet okal dat tulip zegt dat bij hun kdv het beleid is dat kindjes van een jaar gewoon mee eten met de groep. dan heb je dus al niks meer te willen vrees ik. datzelfde zal wellicht vaker gaan voorkomen. ik denk dus dat je er goed over zult moeten gaan nadenken en doorspreken hoe of wat jullie willen nu en in de toekomst. wat wil je wel wat wil je niet.

overigens eten wij hier niet macrobiotisch maar ook hier kwam smeerkaas pas met anderhalf op het menu.( af en toe ) liga zou ik minder moeite mee hebben, maar niet met 7 maanden al. ikzelf ben ehel strikt met zout tot ongeveer 2 jaar maar zeker het eerste jaar. (zie de reactie van adi.)

13. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Ik werk zelf op een kdv en moet eerlijk zeggen dat er nog nooit een ouder naar me toe is gekomen dat zijn/haar kindjes geen smeerkaas of smeerworst mag...(op allergien na)
    En dan heb ik het over kindjes die brood mogen eten.

Mijn kindjes krijgen gewoon vanaf dat ze brood eten, lekker smeerkaas en smeerworst op brood(smeerworst niet te vaak ivm teveel aan vitamine A).

Als jou gevoel zegt dat je het niet wilt, dan moet je dat zeggen en ze zullen er zeker rekening mee houden.
    Maar ik vind smeerkaas dus niet vreemd/raar...

14. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hier een antroposofisch kdv, dus alles wat hij daar krijgt is uberhaupt al biologisch. Verder zijn ze volgens mij overal wel aan gewend, en alles gebeurd gewoon in overleg. Ik heb nu net de lijst van Kleintjes uitgeprint, en dan kan die gewoon mee.
    Ik zou dus echt niet willen dat mijn kleintje smeerkaas krijgt of een liga.

15. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Blup, als ik wensen heb wat eten betreft (en die heb ik ;)), dan heeft het kdv zich daar gewoon aan te houden. Ik zit er niet mee dat ik altijd tegen problemen aan zal lopen, dat is mijn 'probleem'. Desnoods geef je mee wat je wil dat je kinderen wel eten. Ons kdv houdt zich echt keurig aan onze wensen en onze dochter eet gewoon mee met de groep alleen krijgt zij een soepstengel oid in plaats van een koekje of Liga.
    Al ben ik wel ietsje makkelijker dan thuis, als ze daar sap krijgt vind ik dat OK, maar thuis krijgt ze water, thee of (volle) melk.

Dus TS: nee, op het kdv eet ze niet wat ze van ons niet 'mag'. Overigens vinden de leidsters het soms wel zielig voor de kleine meid dat ze geen suiker of zoetigheid mag bijvoorbeeld bij een traktatie ofzo, maar ik heb echt niet het idee dat ze er iets mee mist en zolang ze haar niet stiekem iets toestoppen mogen ze vinden wat ze willen natuurlijk... ;) Ik zou het gesprek gewoon eens aangaan als ik jou was en alleen jij/jullie kunnen bepalen hoe ver je erin wil gaan. Maar persoonlijk zou ik in ieder geval wel schijt hebben aan of ze je dan macrobiotisch geitewollensokken vinden hoor! Waarschijnlijk vinden ze wel meer dingen van ouders en/of hun kinderen en daar trek je je toch ook niks van aan mag ik hopen... :)

16. Sensea

Sensea Niet meer actief

miepie@ ik snap je gedachtegang maar zoals tulip al zei bij hun op de kdv waar ze werkt moet iedereen die 1 jaar oud is gewoon de procedure/richtlijnen volgen die gehandhaafd wordt. ga je daar dan tegen in miepie? en tulip wat doen jullie dan als er een ouder is die zo stellig niet de algemene regels wil volgen?

17. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Blup, kinderen zijn geen machines en hun ouders ook niet. Er zijn algemene richtlijnen en die zijn prima, maar ik ben echt niet de enige ouder die daarvan af wil wijken. Die richtlijnen zijn toch niet gemaakt om ons te verplichten het precies zo te doen en te willen?
    Kijk, vanaf een jaar is het zo dat de kindjes allemaal hetzelfde ritme volgen. Dus om half 10 fruit, om half 12 een boterham, enz. Mini eet uiteraard gewoon mee om half 12 alleen als er kinderen bij wijze van spreken hagelslag op brood krijgen, krijgt Mini iets anders hartigs. Als alle kinderen limonade krijgen bij het brood, krijgt Mini een beker melk. En als alle kinderen om 15 uur een koekje met suiker krijgen, dan krijgt Mini een soepstengel om 15 uur. En dat is echt geen probleem voor het kdv, nooit geweest. Ik zie dat niet als tegen richtlijnen ingaan, ik zie dat als mijn wensen kenbaar maken. En zoals gezegd ben ik niet de uitzondering, er hangen meer dan 10 briefjes met wensen van ouders over eten, verschonen, speentjes, slapen, enz.
    Opvallend dat als mijn kind bijvoorbeeld een allergie zou hebben, niemand vragen stelt bij het feit dat ik 'af wil wijken' van de algemene richtlijnen... En toevallig zie ik het niet eten van suiker en dingen als chips enzo op deze leeftijd als beter voor de gezondheid van mijn kinderen.

Ik kan me alleen wel voorstellen dat als je bijvoorbeeld graag wilt dat je kind biologisch eet en het kdv voorziet daar niet in, dat je dan zelf eten meegeeft. Maar ik kan me dan weer niet voorstellen dat een kdv daar een probleem van maakt...

18. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik vind het in ieder geval goed dat ze het vragen.. Dan kun je zelf aangeven wat je wil.

De ene wil geen smeerkaas bij 7 maand, de ander wel. Ik heb er geen problemen mee voor de 1/2 keer per week.
    Nou ging mijn jochie pas met 15 maand voor het eerst. Maar ze hebben zelfs bij 2 jaar eens gevraagd of hij wel een waterijsje mocht hebben in de middag (30 graden buiten). Dat vond ik ook netjes. En dan kun je gewoon kiezen.

Op ons KDV krijgen die kleintjes meestal rijstewafels. Dat is misschien een alternatief voor een liga?

19. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Onze dochter gaat sinds kort 1 x in de week naar een gastouder. En zij volgt gewoon mijn wensen op.
    Mijn dochter drinkt daar dus enkel water of thee en eet zelfs nog brood met enkel boter daar. Thuis krijgt ze wel eens wat anders (maar geen smeerkaas of worst, maar appelstroop, tahin, amandelpasta, en soms een plak kaas of kipfilet) maar daar nog lekker boter. Ook als tussendoortje een cracker, fruit of een rijstwafel. Liga's e.d. wil ik gewoon niet. Nu is het bij een gastouder misschien 'makkelijker'. Ze zijn daar maar met 3 kindjes dus dan is het wellicht toch anders.

20. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Mijn zoon mag gewoon alles hebben wat ze op het KDV willen geven. Ik ben daar (misschien te?) makkelijk in. Maar ik heb zelf dan ook nooit moeite gehad met smeerworst en -kaas. Dat krijgt mijn zoontje al een tijd en vindt ie heeeeerlijk! Hij krijgt het beide niet dagelijks, natuurlijk, we wisselen vaak af met appelstroop en banaan op brood, maar ik ga altijd maar uit van het idee dat ik dit KDV heb gekozen, mede vanwege dat ik het eens ben met hun beleid, dus dan wil ik niet 'moeilijk' gaan lopen doen over hun standaard manier van werken/eten. Het enige dat ik heb gevraagd is of ze hem met de middagsnack (die vaak rond 16 uur gegeven wordt en over het algemeen een cracker oid is) niet teveel willen geven, omdat wij meestal nogal vroeg avondeten en hij nauwelijks meer wat wil als hij teveel 'snoept' daar.

Deel Deze Pagina