Iemand spijt van ruggenprik en last van bijwerkingen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Marsepein, 15 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Ik heb een ruggenprik gehad, ik heb de ruggenprik niet gevoeld omdat die tijdens een wee werd gezet. Daarna werd ik wat misselijk, maar dat was te verhelpen door op mijn zij te liggen (niet te lang, want anders werkt ie maar aan 1 kant). Na de bevalling niets van bijwerkingen dat ik me kan herinneren.
     
  2. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    drie keer een ruggenprik gehad en geen last van bijwerkingen gehad, de baby's ook niet trouwens.
    Ik heb altijd een lage bloeddruk maar toch geen last gehad bij de ruggenprik, volgens mij hebben ze me alle 3 de keren wel iets bij gespoten om de bloeddruk wat op te krikken.
    Bij alle 3 de bevallingen ook weeenopwekkers gekregen, maar dat was sowieso de bedoeling.
    Bij de eerste bevalling was ik echt goed verdoofd (ruggenprik met 3 cm gekregen)
    Bij de tweede bevalling was rechts prima verdoofd maar links niet helemaal, maar desondanks was het top. (ruggenprik bij 5cm)
    Bij de derde bevalling zelfde verhaal als bij de tweede bevalling alleen toen pas een ruggenprik bij 7cm.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. Jess93

    Jess93 Fanatiek lid

    9 sep 2014
    2.830
    2.101
    113
    Vrouw
    Houten
    Ik heb bij beide bevallingen een ruggenprik gehad. Bij de 1e geen last van bijwerkingen gehad, zetten zelf ook geen probleem.

    Bij de 2e echter een heel ander verhaal... Het zetten lukte de anesthesist niet, ze zijn een half uur bezig geweest met proberen en 2x misgeprikt. Hierdoor had ik een liquorlek gekregen. Dat houdt in dat je hersenvliesvocht lekt waardoor je hoofd als het ware droog komt te staan, hierdoor heb je ENORME hoofdpijn als je rechtop zit. Je hebt eigenlijk alle symptomen van een hersenvliesontsteking. Ik kon de 1e 4 dagen alleen maar plat liggen, kon niet eens rechtop naar de wc lopen. Het was ronduit een verschrikkelijke kraamweek wat dat betreft..

    Op de4 e dag was het zo erg dat ik de VK weer gebeld heb, die heeft gelijk het ziekenhuis gebeld en ik mocht langskomen. Daar kreeg ik de melding dat ik een bloodpatch kon krijgen, eigenlijk is dat weer een ruggenprik echter spuiten ze dan je eigen bloed erin wat stolt en het lek dicht. In principe een oplossing die direct werkt en een grote slagingskans heeft. Alleen durfde de anesthesist die dienst had het niet helemaal aan, omdat de meest ervaren anesthesist van dat zij mij tijdens de bevalling geprikt heeft was hij bang dat als het hem niet lukte het überhaupt niet ging lukken. Op mijn verzoek hebben ze het toen toch gedaan, erger dan het was kon het namelijk toch niet worden. De bloodpatch was gelukt m.b.t. het zetten ervan, echter was het het niet gelijk 100% over. Ik heb nog 1,5 week met 8 pcm op een dag geleefd en enorm stijve nek gehad al die tijd, echter was ik allang blij dat ik weer beetje m'n bed uit kon en ook beneden kon zitten/liggen af en toe.

    Ik heb er nu niet perse wat aan overgehouden. Enige wat ik merk dat áls ik erge hoofdpijn heb nu, het wel een stuk heftiger is dan voor die bevalling.

    Als ik voor een 3e zou gaan, zou ik de ruggenprik dus zeker niet zomaar meer nemen! Ook al is de kans op zo'n lek heel klein, als je het hebt is het echt verschrikkelijk... Je kan namelijk je pasgeboren baby die 1e week/2 weken dan amper verzorgen :(
     
  4. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Ruggenprik was hemels na een helse nacht met weeen en nul ontsluiting. Hij mocht ook aanblijven tijdens persen omdat ik de persweeen gewoon voelde, knippen, scheuren etc niks van gevoeld. Geen complicaties gehad. Mocht het weer zover komen wil ik er weer één :thumup:
     
  5. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.456
    3.708
    113
    Ik heb bij de eerste een ruggenprik gehad. Ook bij mij werkte mijn blaas daardoor niet meer. Ik heb een week een katheter gehad en daarna heb ik me nog weken onwijs moeten concentreren om te kunnen plassen.
     
  6. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.233
    2.638
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ik heb 6 keer een ruggenprik gehad (5 keer knie operatie en 1 keer bevalling) en 2 keer een complicatie. Die 2 keer is mijn bloeddruk giga gedropt in een paar seconden. De 2e keer dat dit gebeurde, was tijdens mijn bevalling. Ik voelde het direct aankomen, direct alarm ingedrukt en voor ze er waren (volgens mijn man echt binnen een paar seconden) was ik weg en zakte de hartslag van m’n dochter ook weg. Maar ze spoten wat in en dan kom je ook direct weer bij. Gek genoeg zou ik het zo weer doen als ik in zo’n helbevalling zit als toen, zonder twijfel.
     
  7. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Ik heb er ook 1 gehad en na een 2uur durende weeenstorm was het echt hemels! Werkte super snel. Na een paar uur kreeg ik wel koorts (kan een vd bijwerkingen zijn). Uiteindelijk is het alsnog geeindigd in een spoed kz maar dat had een andere reden. Toen hebben ze 'm alleen verhoogd. Dagen erna wel last gehad van hoofdpijn, maar dat kan ook van de hormonen zijn geweest. Ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad, enige nadeel vond ik dat je aan bed gebonden bent.
     
  8. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.608
    788
    113
    Eerste bevalling een ruggenprik gehad. Iets wat ik gewoon wilde. Ik heb zoiets een kies trek ik ook niet zonder verdoving. Dus bevallen doe ik ook niet zonder. Hierdoor heb ik z’n fijne eerste bevalling gehad. Had al 5cm ontsluiting zonder weeën. Dus niet ervaart wat weeën/pijn was.

    2e bevalling had ik wat buikpijn dus kwam de verloskundige voor de zekerheid even checken of ik ontsluiting had.. nou die had ik 6 cm die ze makkelijk kon oprekken tot 8cm. In het ziekenhuis aangekomen wilde ik toch echt weer een ruggenprik. Die kreeg ik niet want ik had al teveel ontsluiting. Vanaf de eerste wee tot dat de kleine is geboren zat 40 min.
     
  9. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Bij de eerste een ruggenprik gehad. Ivm ruggenprik werd ik aan allerlei toeters en bellen gelegd waardoor ik het bed niet meer af kon. Bloeddrukmeter om m'n arm, zuurstof meter op m'n vinger, banden om buik om weeën en hartslag van de baby te meten. Later kreeg ze een metertje op haar hoofdje.
    Toen nog een infuus met vocht. Door ruggenprik kan bloeddruk van jou en je kindje gaan schommelen. Dit gebeurde bij mij dus.
    Later kregen zowel ik als de kleine in m'n buik koorts. Schijnt ook bijwerking van de ruggenprik te zijn.
    Verder met ruggenprik meer kans op een kunstverlossing en langere bevalling.
    Mijn ruggenprik deed in het begin z'n werk goed. Voelde niks meer. Helaas ging hij een paar uur later scheef zitten waardoor ik in de helft van m'n lichaam de pijn voelde. Ook werd voor het persen de pomp uitgezet omdat ik anders de weeën niet goed zou voelen. Ik ging van weinig pijn naar een hel van pijn. Was er gewoon van in paniek.
    Doordat ik een ruggenprik had gekregen, kon ik ook niet zelfstandig plassen. Dus elke 1.5 uur kwam er iemand om me te catheriseren.
    Niet prettig.... Ivm de koorts moesten zowel de kleine als ik een nacht blijven. De kleine eigenlijk zelfs nog op een andere afdeling.
    Weken lang nog last van hoofdpijn en een pijnlijke plek op m'n rug gehad.
    Echt nooit meer.
    Bij de tweede heb ik gebruik gemaakt van een geboorte tens.
    Super ding.ik had zelf de controle over de afstandsbediening wat al rustgevend was. Ik kan zeggen dat ik nauwelijks pijn gehad heb en ik heb meteen gezegd dat ik het zo weer zou doen.
     
  10. miniVosje

    miniVosje Fanatiek lid

    13 apr 2017
    2.538
    1.685
    113
    Ik had een ruggenprik, omdat de rugweeen me te heftig waren. Totaal geen bijwerkingen gehad tijdens en na de bevalling.

    Alleen misschien geen persweeen gekregen (maar weet niet of dat door de ruggenprik kwam)
     
  11. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Absoluut geen spijt gehad. Kon lekker slapen, en werd wakker met volledige ontsluiting. :roflmao:
    Moest alleen wachten met persen tot ‘ie was uitgewerkt, omdat ik de persweeën niet voelde, en dus niet mee kon persen.
    Mijn bevalling was echt een feestje.
     
  12. medj1983

    medj1983 Fanatiek lid

    12 jun 2012
    3.176
    499
    83
    Bij de eerste een ruggenprik gehad, had geen pers weeën, dus na 70 minuten proberen met vacuüm geboren. Ik kon zes weken niet plassen na de bevalling :(
    Tweede bevalling geen ruggenprik gehad, natuurlijk deden de weeën wel zeer, maar kreeg hele goede pers weeën, hij was er in drie keer) en kon direct na de bevalling weer plassen.
     
  13. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Ik vond de ruggenprik vreselijk. Ten eerste was die niet goed geplaatst. Voelde alles nog steeds.
    Dus weer naar beneden en nog een keer een ruggenprik.

    Na de bevalling kon ik doordat ik een ruggenprik had ook niet plassen en heb ik 24 een katheter gehad.
    Of ik die thuis even wilde verwijderen...

    Voor mij echt nooit meer! Bij de tweede bevalling had ik zo’n pompje (vond ik zoveel fijner!!) en bij de derde geen pijnbestrijding.
     
  14. Zoranya

    Zoranya Bekend lid

    31 jan 2017
    783
    488
    63
    Ik vond het hemels. Nadat de vliezen gebroken waren kwam ik in een weeënstorm terecht, geen seconde rust. Ruggenprik gehad en heerlijk geslapen tot volledige ontsluiting. Daarna geen persweeën gehad wel, maar ik denk niet dat dat aan de ruggenprik lag. Kan me niet herinneren dat ik bijwerkingen verder gehad heb, dus dat zal dan ook wel niet.
     
  15. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113

    Zo verliep het bij ons ook, bij de eerste bevalling. Van de ruggenprik zelf heb ik geen bijwerkingen ervaren. Het was ook onvermijdelijk. Mijn lijf was zn flow helemaal kwijt door het kunstmatig vliezen breken. Ik denk wel dat door de medische handelingen ik van het een in het ander kwam, uiteindelijk een knip en vacuüm.

    Ondanks dat de rust van de ruggenprik heel fijn was, wilde ik mijn 2e bevalling heel anders in gaan.
    Ik wilde mijn eigen kracht weer vinden. Niet keuzes maken vanuit angst, maar vertrouwen op mijn lijf. Hypnobirthing heeft mij geholpen on deze bevalling als iets nieuws te beleven. Zonder de negativiteit van de eerst mee te nemen.

    Deze bevalling heb ik als enorm krachtig ervaren. Ik kreeg kippenvel van wat ik mijn lijf voelde doen. De pijn kon ik beter omarmen dan er tegen vechten waardoor het meer een sensatie werd.
    Het was een bevalling waarvan ik geloof dat ieder vrouw het in zich heeft. Juist doordat ik beide scenario’s heb beleefd.

    Natuurlijk, medisch handelen wanneer de noodzaak er is, is natuurlijk goed en nodig. Maar mijn ervaring is dat ingrijpen in een natuurlijk proces vaak onnodig gebeurd en je daardoor juist van het een in het ander beland. Ik bedoel, die vacuüm en knip hebben mijn zoons leven gered, maar was ik daar überhaupt wel gekomen als de vk mijn vliezen niet had gebroken en een ruggenprik voor mij onvermijdelijk was?

    Wat ik wil zeggen: onderzoek eens of de keuze die je maakt gebaseerd is op angst. Want echt, de maatschappij maakt bevalling tot iets wat vreselijk moet zijn. Maar het lijkt alsof iedereen vergeet dat wij dit gewoon kunnen! En het kan ook gewoon een prachtige ervaring zijn

    Lees eens over ‘vrije geboorte’, er is een boek en een groep op Facebook.

    Zo, tot zover mijn pleidooi haha. Ene oor in-andere oor uit als het je niet boeit. Veel succes met het vinden van je eigen weg!
     
    G89 en Marsepein vinden dit leuk.
  16. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Ik heb deze aangemaakt maar was hem zoekgeraakt en nu weer gevonden.
    Bedankt dames voor jullie input hier heb ik zeker wat aan.
    Ben heel angstig voor de pijn maar ik denk dat ik toch voor een andere manier van pijnstilling ga kiezen of wellicht zonder.
     
    samarinde01 vindt dit leuk.
  17. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Bij de 1e en 3e een ruggenprik gehad.
    Heerlijk en zou het nooit meer anders doen.
    Enigste complicatie had ik bij de laaste bevalling.
    Mijn bloeddruk kelderde en had 3x medicatie nodig om hem omhoog te krijgen.
    Was misselijk en het zweet brak me uit. Duurde klein half uurtje.
    Mini had hier geen last van verder. Hij is in de avond geboren en de volgende dag ben ik zelf het ziekhuis uit gelopen.
    Wel Was ik paar keer mis geprikt en daardoor een bloeduitstorting op m'n rug waardoor ik 2 dagen niet tegen de bank kon zitten zonder kussen.
    Al met al minimale klachten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Hier totaal geen bijwerking gehad, wel de anesthesist de huid volgescholden toen het zetten ervan niet meteen goed ging (ben nogal een controlefreak en was bang dat er echt iets mis zou gaan)
    Daarna braken meteen de vliezen en voelde ik me stukken beter! Ik mocht ook rondlopen, dat werd zelfs aangeraden.
    Had ook persweeen dus dat ging ook allemaal prima.

    Is een katheder standaard in NL als je een ruggenprik krijgt? Ik heb dat nooit gehad maar tussen het zetten en dat de baby er was, zat 3 uur. Of ik in die tussentijd geplast heb, weet ik niet meer, maar ik weet wel dat ik na de bevalling niet weg mocht voordat ik geplast had (wat geen probleem was behalve dat het voor je gevoel even spannend is)
     
    Indy89 vindt dit leuk.
  19. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dit
     
  20. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Volgens mij is een katheter standaard ja. Ik heb hem iig 2x gehad.
    Eerste keer 4 uur een ruggenprik gehad en de 2e keer 7 uur.
     

Deel Deze Pagina