Iemand tips? Kinderopvang probleem.

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Anne1001, 26 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne1001

    Anne1001 Bekend lid

    29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ik denk dat we dan inderdaad uitkomen bij 4 dagen bso afnemen elke week. We gaan eens even aan het rekenen of dit financieel haalbaar is.

    We kregen net het bericht van het gastouderbureau dat er een nieuwe gastouder gestart is in ons dorp. Ze weet nog niet of deze flexibele opvang doet maar ik hooooop het wel. Wie weet kunnen beide jongens daar wel naar toe! Maar dan hoop ik vast te veel :D
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Weet je of ze zelf schoolgaande kinderen heeft? Als ze die niet heeft zou dat jullie geluk kunnen zijn. Een gastouder mag maximaal 6 kindjes maar daarvan mogen er maar 5 onder de 5 zijn. Als ze zelf geen schoolgaande kinderen heeft moet ze er dus sowieso een bso kindje bijnemen als ze tot 6 wil gaan;) voordeel is ook dat jullie kindje er niet standaard dagen is en ze dus soms een "rustig" dagje heeft.

    Dat vind ik zelf het voordeel van flex kinderen. Alleen hier werd het zo flex met dagopvang kinderen dat ik mijzelf gigantisch in de vinger sneed. Vandaar dat ik bij flexopvang nu een minimum aantal uren per maand reken.
     
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Lekker realistisch....
     
    IkbenTess, EdN, Ysabella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja ik vind dit ook wel heel drastische maatregelen, zelf betaal ik liever dan standaard, ook als ze er dan af en toe niet is.
     
  5. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Lastige is dat je nu nog niet weet welke ouders eventueel iets zouden kunnen opvangen.

    Ik heb een jaar lang een meisje hier om 7 uur in de ochtend gehad en soms na school. Meisje zit bij onze zoon in de klas.

    Ik vroeg daar verder niks voor. We gingen toch naar school en na school maakt het ook niet uit hoeveel kinderen er dan mee gaan.

    Misschien is dat een oplossing. Maar omdat je nu nog niet op school bent lastiger te organiseren. Of je moet het nu al rondvragen met een briefje op school.
     
  6. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    4 dagen bso icm jouw werkdagen is ook een probleem. Je werkt gemiddeld maar zo'n 22 uur per week, en kan daarmee toeslag over maar 67 uur bso per maand krijgen.

    Lastige situatie!
     
  7. Anne1001

    Anne1001 Bekend lid

    29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Daar ben ik dus ook bang voor. Dat we dan veel te veel uren moeten gaan afnemen. Ik betaal dan twee weken de bso door terwijl hij niet gaat.
     
  8. Anne1001

    Anne1001 Bekend lid

    29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Wat super dat je dat gedaan hebt zeg! Je bent waarschijnlijk een enorme hulp geweest voor de ouders van dat meisje.
    Waar ik inderdaad van baal is dat ik hier nog totaal geen connecties in het dorp heb en ook nog niet op de school. Anders was het waarschijnlijk een stuk makkelijker geweest iemand te vinden.

    We krijgen volgende week wel de juffen op kennismakingsgesprek hier thuis. Wil het dan ook bespreekbaar maken. Wie weet kennen zij ouders met een zelfde flexibele bso en hebben ze de gouden tip. Maar ik hoop daarvoor al iets gevonden te hebben eigenlijk.
     
    Nora001 vindt dit leuk.
  9. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    En de oudste iedere morgen naar voorschoolse laten gaan en je man een uur eerder ophouden ipv papadag en dan de uk ophalen?
     
  10. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    En standaard 2 dagen per week bso afnemen en van tevoren je rooster doorgeven? Zodat hij een week 4 keer kan en de andere week dan niet.
    Hier iets andere situatie, maar zoiets doe ik ongeveer ook. Ik stuur mijn rooster al een half jaar van tevoren op en dan zetten ze het in de agenda. Misschien willen ze wel mee werken aan zo'n soort constructie.
     
  11. kar89

    kar89 Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    2 of 3 dagen afneme per week n en dan de dagen dat ze niet komem ruilen voor die andere dagen in de week
    Alleen moet je dan wel zeker weten natuurlijk dat er ruil mogelijkheden zijn dat ze niet vol zitten.
     
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Ik heb geen vast rooster. Maar heb wel opvang nodig, mijn 2 kleintjes zijn 7 en 9.
    Ik doe een combi gastouder/ bso (gastouder ging terug naar alleen dinsdag en donderdag oppassen dus daar red ik het niet mee).
    Meestal werk ik 5 dagen achter elkaar, maar het kunnen ook 3 4 of 6 dagen zijn.
    Kortom, ik heb flexibiliteit nodig.
    Mijn ex kan moeilijk vrij nemen, en ik ben überhaupt niet in het land als ik aan het werk ben,
    dus de opvang is strak gepland.

    Ik neem om de week bso af, op vrijdag en maandag, omdat ik sowieso om de week in het weekend werk + een vrijdag of maandag. De maand maart bijvoorbeeld geeft 5 bso dagen.
    De dagen die ik nodig heb laat ik staan, de dagen die ik niet nodig heb, die ruil ik naar de dagen die nog open staan qua opvang. Ze werken hier met een redelijk overzichtelijk ouderportaal.
    Ik weet mijn rooster meestal ongeveer 5 weken van te voren.
    Ruilen lukt meestal wel, alleen ruilen naar de woensdag is een probleem. Gisteren bijvoorbeeld, helaas geen plek. Gelukkig kon ik een oplossing vinden. Maar over het algemeen gaat het eigenlijk prima zo!
     
  13. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Maar dat bedoelde @MadeInUSA nog niet eens volgens mij. Je hebt namelijk niet onbeperkt recht op KOT. Het recht op KOT hangt af van hoeveel uur je werk. Als je boven je recht uit komt moet je de volledige kosten betalen, dus zonder toeslag. Met 4 dgn bso icm jouw werktijden kom je waarschijnlijk boven je recht op KOT uit.
     
  14. Anne1001

    Anne1001 Bekend lid

    29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Dat bedoelde ik ook eigenlijk. Die twee weken dat ik niet werk en hij wel gaat worden niet meegerekend qua werkuren en zullen dus ook geen recht op vergoeding hebben.
     
  15. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Een oproepje in het plaatselijke dagblad? Ik heb een aantal oppaskindjes ook viavia, het ene gezin via school, andere via een moeder van school. Maar je kent nu ook nog helemaal niemand die naar die school gaat denk ik?
    Overigens heb je dan wel nog een probleem. Over de opvangkosten kan je dan geen KOT krijgen natuurlijk, dus misschien is dat dus ook niet haalbaar voor je.
     
  16. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Maar je zoontje hoeft toch niet te gaan als jij niet werkt?
    Die dagen gewoon ruilen naar dagen dat je wel werkt..
    Ik neem toch aan dat ruilen mogelijk is?
     
  17. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Ik heb zelf drie keer kraamzorg gehad en alle drie de dames begonnen pas rond negen uur. Dus dan zou je toch gewoon moeten kunnen brengen ‘s ochtends? Ook heb je gemiddeld maar iets vanzes uur kraamzorg per dag toch (45-49 uur voor acht dagen). En bij mijn drie kinderen was het altijd zo dat je meestal de eerste twee dagen wat langer kraamzorg had en daarna dan juist wat minder uren. In dat geval is het misschien zo dat je eigenlijk best wat dagen gewoon onder schooltijd zou kunnen werken of zie ik iets over het hoofd? Mijn tweede kraamhulp gaf ook aan dat zij kinderen had en dus gingen de tijden een beetje in overleg , Dat moet toch wel kunnen?
    Dan zou je misschien op de dagen dat je echt langer van huis bent misschien aan een vriendje kunnen vragen of hij daar kan spelen na school? Ook zou ik kijken of je een twee of drietal aan oppasmeisjes in je telefoon kan krijgen, bijvoorbeeld uit de buurt. Meisjes van een jaar of 17 , die je op afroep af en toe kan bellen of ze een uur of twee na school kunnen oppassen.
    Je zal het denk ik per keer moeten bekijken,
    Ps. Ik zie nu dat je man al een vaste vrijdag heeft, dan heb je dus drie dagen in de week al sowieso geen probleem. Dan denk ik dat je het in de praktijk best wel vaak zal kunnen rond krijgen hoor
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ligt er een beetje aan wat het beleid van het kdv is. Volgens mij mag ruilen overal enkel wanneer er plek op de groep is, er wordt geen extra leidster ingezet op een ruildag.
    Ik weet niet hoe het inmiddels gaat, maar op de kdv's waar ik werkte/stage liep werd een ruildag pas 5 dagen ervoor definitief toegekend omdat kinderen die een extra dag af wilden nemen voorrang hadden. Een extra dag levert nl inkomsten op, een ruildag niet. En dat is voor ts misschien te kort dag.
    Daar komt bij als de groepen op bepaalde dagen vol zitten ruilen dus alleen kan wanneer er een kindje afvalt. Zou wel heel toevallig zijn als dat net is op de dagen dat ts een ruildag wil inzetten;)
     
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    #39 Zoe123, 28 feb 2019
    Laatst bewerkt: 28 feb 2019
    Wat je schrijft klopt helemaal. Vol is vol, geen extra leidster (logisch ook wel vind ik). Hier worden de ruildagen vaak al eerder goedgekeurd (als er plek is) maar inderdaad, als je op de wachtlijst staat kan het soms zelf afwachten zijn tot de ochtend zelf...Maar het ruilen gaat dus wel makkelijk, blijkbaar ben ik niet de enige die met dagen schuift...
    Verder is het wie het eerst komt wie het eerst maalt principe van toepassing op mijn bso, gelukkig..

    Gelukkig gaat het hier 90% van de tijd goed, alleen woensdag is soms een probleem maar ik ben dan meestal vrij. In uiterste gevallen komt mijn vader helpen.
    Het is soms een behoorlijk gepuzzel maar de kinderen vinden deze constructie van GA en BSO prettig :)
     
    tuc vindt dit leuk.
  20. Anne1001

    Anne1001 Bekend lid

    29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Bedankt voor jullie reacties dames!

    We hebben de situatie aan de bso uitgelegd maar ze waren heel stellig, ze konden ons niet de juiste opvang bieden tenzij we elke week alle dagen afnemen. En dat is denk echt niet financieel haalbaar voor ons.

    Het klopt dat ik kan spelen met uren op mijn werk. Maar ik kan mijn uren niet in dagen van 9-13 gaan proppen, meegerekend dat ik de jongste nog een kwartier verderop naar de gastouder moet brengen, niet wetend waar ik werk (soms drie kwartier verderop met de auto) en op tijd weer bij school moet staan. Daarnaast heb ik de eerste dagen aan 8 uur soms nog te kort wil ik goede begeleiding geven bij borstvoeding enz. Dus ik ben wel enigszins flexibel in uren indelen maar nog volledig. Het gaat niet overal super gemakkelijk in de gezinnen.

    Ik hoop enorm dat ons contactpersoon bij het gastouderbureau een oplossing vind bij een gastouder hier in het dorp. Maar nog niets gehoord van haar.

    Ik ga ook een berichtje op een verkoopgroep zetten van het dorp. Wie weet weet iemand via via wel iets.

    Daarnaast heb ik gesolliciteerd als huishoudelijk werkster met lichte zorgtaken bij ouderen, en uitgenodigd voor een gesprek. Zij hanteren werkdagen van ma-vrij en ik hoop ook vaste dagen. Dan zijn we meteen van al het gezeur af. Ik zal de kraamzorg vreselijk gaan missen want mijn hart ligt daar, maar ik kan altijd weer instromen als de kinderen ouder zijn.
     

Deel Deze Pagina