Wortelkanaalontsteking, wat zouden jullie doen?

Discussion in 'De lounge' started by Sannebc, Jan 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Net voor de feestdagen ben ik naar de tandarts geweest voor de halfjaarlijkse controle.
    Tijdens mijn zwangerschap was er een stuk van mijn kies afgebroken, dus de tandarts heeft daarnaar gekeken.
    Volgens hem was het een heel groot stuk, en zou ik ook een wortelkanaalbehandeling moeten.
    De kies is als eens eerder gevuld en was gewoon best slecht.
    De kies erboven heb ik al laten trekken, dus de kies met het stuk er af had ook geen functie meer bij het kauwen.
    We hebben dus besloten om het er uit te laten trekken bij de kaakchirurg.
    Verwijsbrief mee en ik gaan bellen na de feestdagen.

Maar..... ik heb nu zo'n enorme kiespijn gekregen, overduidelijk een wortelkanaalontsteking. En dat precies in het weekend.
    Gelijk de spoeddienst van de tandarts gebeld of ik geholpen kon worden. Maar helaas..... ze kunnen niets voor me doen omdat ik een verwijzing heb naar de kaakchirurg. Volgens hen heb ik die niet voor niets en gaat een 'gewone' tandarts hier niets mee doen. En een kaakchirurg heeft geen dienst in het weekend.

Wat zouden jullie doen, eisen dat een gewone tandarts een wortelkanaalbehandeling doet, voor tijdelijke verlichting of met deze enorme pijn blijven zitten tot maandagochtend?
    Ik heb in 3 uur tijd al 1000mg paracetamol op en 400mg ibuprofen en de pijn gaat helaas niet weg....
    Kan wel janken! :(

2. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ow wat komt mij dit bekend voor!!! :(:(

Heb ik een aantal jaar geleden ook eens last van gehad en toen was het vrijdagavond.
    Ik ben toen naar de tandarts gegaan die weekenddienst had en die heeft toen idd een soort opening gemaakt waardoor in elk geval de druk van de zenuw weg was.
    Heb je geen vervangende weekend-tandarts?
    Ik weet hoe super pijnlijk dit is.....gekmakend gewoon! Wellicht dat de vervangende arts toch iets kan doen?

Succes meid en sterkte!!

3. Meis85

Meis85 Fanatiek lid

Dec 27, 2008
    4,141
    1
    0
    toch zorgen dat je erkomt, zo dat ze kanaal kunnen open boren en de druk eraf is.
    en het is zo als je om spoedzorg vraagt je moeten helpen zoveel medicatie tot maandag lijkt me niet goed.

(ben zelf tdaass dus heb wel ervaring hiermee en zou toch aandringen bij tda hoor)

succes!!

4. Zus

Zus Fanatiek lid

Jun 25, 2008
    1,081
    0
    0
    Ook ik heb dit soort dingen altijd in het weekend. Mijn tandarts heeft de laatste keer ook de kies getrokken. Geloof dat een weekend tandarts dit niet mag doen. Mag alleen je eigen tandarts. Zal idd wel aandringen op behandeling om de druk van de kies te halen. Dan heb je daarna geen pijn meer. Pf wat wa ik toen al blij met alleen de verdoving.

Sterkte en ik hoop dat je iemand vindt die jou wil helpen. Gewoon op je strepen gaan staan.

5. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Bedankt voor jullie antwoorden!
    Heb net m'n zus gebeld, die is apothekersass. Even gevraagd wat ik het beste kan slikken en hoeveel.
    Daar hoop ik dan in ieder geval de nacht mee door te komen.

Als het morgen nog zo erg is bel ik toch die spoeddienst weer om te vragen of ze niet iets kunnen doen om de druk er af te krijgen. Ik wist niet dat dat kon, dacht dat ze alleen maar een complete wortelkanaalbehandeling konden doen bij deze klachten.

Ik wist trouwens niet dat kiespijn zou erg kon zijn.....

6. Verox

Verox Niet meer actief

Als je een verwijzing voor de kaakchirurg hebt dan is dat waarschijnlijk omdat de wortels van je kies dermate vergroeid zijn dat gewoon trekken niet mogelijk is. Als je wortels bijvoorbeeld erg naar buiten groeien en je tandarts wilt hem trekken dan zou hij veel schade aan je tandvlees doen, een kaakchirurg snijd de kies dan voorzichtig weg en zet hechtingen.
    Maar als je zo verschrikkelijk veel pijn hebt moeten ze toch wel iets voor je kunnen doen? Bellen hoor!
    Succes!

7. Siren84

Siren84 VIP lid

Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Een endo tijdens spoeddienst uren is erg prijzig! Ik zou de dienst nogmaals bellen en even vragen om een antibioticakuur. Je laat geen endo opstarten om hem later te laten trekken. En genoeg pijnstillers erbij. Succes en beterschap!

8. Siren84

Siren84 VIP lid

Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Vaak is het met antibiotica wel te rekken tot de behandeling...

9. Meis85

Meis85 Fanatiek lid

Dec 27, 2008
    4,141
    1
    0
    nou hoop dat de pijnstillers helpen.

ik heb 1 x kiespijn gehad, vond het erger dan bevallen. werkelijk wat een rotpijn. de endo daarna was ook geen pretje maar goed toen druk eraf was luchte wel op

10. Kaatje87

Kaatje87 Fanatiek lid

Dec 2, 2011
    2,602
    125
    63
    Wat is dat nou weer voor onzin dat een kaakchirurg geen dienst heeft... Ooooh balen zeg! Snap het niet dat ze geen dienst hebben.. Nou zit je dus met de gebakken peren..

Kan de tandarts geen endo-start doen om de druk eraf te halen?
    Doen ze vaak in de dienst hoor! Halen ze alleen de zenuw eruit en moet de patiënt een afspraak maken bij zn eigen tandarts om de endo af te laten maken, in jou geval niet omdat de kies er dus uitgaat bij de kaakchirurg! Dusse gewoon bellen!
    Sterkte meis!

11. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,158
    8,135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ab slaat pas na twee dagen aan, heb je geen reet aan. Endostart om druk eraf te halen deden wij vaak genoeg en kon makkelijk.

12. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

Aug 30, 2011
    3,707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    Wat n kul dat tandarts niets doet ivm verwijzing... Nu spoed tandarts bellen! Voor een extractie of zwaardere pijnstilling.. Anders betaal je 80 euro voor jan met de korte achternaam

13. marjon 2

marjon 2 VIP lid

Jul 23, 2008
    13,211
    0
    36
    in mijn vel
    Belachelijk hoor dat ze je niet helpen .....Daar zijn ze voor !!!

En er is ook wel een kaakchirurg met spoed dienst als ta hem zelf niet wil trekken moeten ze je daar maar naartoe sturen ....

14. kipjetok

kipjetok Bekend lid

Jul 21, 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij wordt er bij een ontsteking in de kaak/kies nooit getrokken, dan kan de ontsteking in de bloedbaan komen. Eerst moet de ontsteking weg zijn met een antibioticakuur. Maar ik ben geen tandarts...

15. ladygaga

ladygaga Niet meer actief

Heb ik ook gehad alleen niet in het weekend ben toen in het ziekenhuis langs de kaakchirurg gelopen en hij heeft gekeken maar wilde eerst dat ik een antibiotica kuur moest doen en kreeg er ook zakjes bij die zakjes waren pijnstillers en hielpen echt heel goed mischien kan je de tandarts vragen naar die zakjes? Dan heb je ff geen pijn meer. Strekte want weet dat het erg pijn doet.

16. Meis85

Meis85 Fanatiek lid

Dec 27, 2008
    4,141
    1
    0
    brufen 600 mg bedoel je denk ik?

17. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat je in elk geval zou kunnen proberen is een coldpack tegen je kaak houden. Dat heb ik gedaan toen ik een wortelkanaal behandeling moest en 's nachts niet kon slapen. De coldpack in een washandje en daar dan op gaan liggen met je pijnlijke kant. Samen met de pijnstillers gaf dat genoeg verlichting om in elk geval te kunnen slapen...

18. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

Aug 30, 2011
    3,707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je

Nee hoor dit is niet waar

19. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Nou, ik leef gelukkig nog, maar 't was niet mijn leukste weekend....
    'k Ga zo m'n eigen tandarts bellen, ben benieuwd wat hij voor me kan betekenen.
    'k Heb gisteren de hele dag brufen 600 geslikt en dat maakt het nog een beetje dragelijk....

20. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    brufen 600 in combinatie met 1000mg paracetamol is één van de beste pijnstillers!
    Hier werkte dat tegen zo'n ontsteking super.

Share This Page