kind 1,5 wil nergens mee geholpen worden

Discussion in 'Baby en dreumes' started by pooh82, Apr 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    1,820
    1,034
    113
    Hallo,

Ik heb even jullie raad nodig.
    Mijn dochter van ruim 1,5 wil gewoon nergens mee geholpen worden.
    Gisteren had ik Duplo voor haar gekocht, ik wil laten zien hoe je het erop moet drukken en hoe je een toren kan maken. Vervolgens rukt ze de blokjes uit mn handen en roept de hele tijd "nee!".
    Ik weet ook wel dat kinderen sommige dingen zelf moeten ontdekken, maar nu speelt ze er dus niet mee omdat ze niet weet wat ze ermee moet.
    Maar dit is nog maar 1 voorbeeld, zo gaat het eigenlijk met alles.
    Ik kan niks "voordoen" of laten zien hoe het moet, omdat mevrouw gelijk in de aanval gaat.

Wat moet ik hier nu mee en nog belangrijker, hoe kan ik dit veranderen?
    Ik hoop echt dat iemand tips voor me heeft!

2. Rnate

Rnate Fanatiek lid

Jan 10, 2010
    1,985
    0
    0
    Gaat vanzelf over.
    Ik vroeg gewoon mag mama ook of of ze het wou geven, op een gegeven moment gaf ze het wel en kon ik het voordoen. Of als zij er zelf niet meespeelt dat jij ermee gaat spelen en ze het zo oppikt. Hier speelde ze er in het begin ook niet mee, totdat mn moeder haar leerde dat ze die emmer ook op dr hoofd kan zetten en zo rare geluiden kan maken haha. Ik heb hier nu dus dagelijks een Robot door het huis een lopen.

3. anica

anica Fanatiek lid

Dec 3, 2009
    4,528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Hier was het ook zo en ik vraag of zeg het altijd!
    "kijk Lise zo moet dat" "zal mama even helpen" of "samen doe?"
    Merk snel genoeg of ze wil dat ik haar help of niet:D

Lekker laten gaan komt van zelf goed!

4. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    1,820
    1,034
    113
    Bedankt voor jullie reactie.
    Ik denk soms ook dat ik teveel op haar lip zit.
    Ik ben nogal een control freak en dat brengt denk ik voor haar de frustratie.
    Ze wil gewoon dingen zelf ontdekken en uitproberen.
    Ik heb haar vandaag ook wat meer haar gang laten gaan en als ze iets deed wat eigenlijk niet "hoort" heb ik het gewoon gelaten.
    Ik kan je vertellen: Een stuk minder strijd gelijk!

T is soms gewoon zo frusterend dat je eigen kind bij alles wat je doet al bij voorbaat "neee"staat te roepen!

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Misschien kun je, als ze ergens anders mee speelt, er zelf mee spelen. Dan ziet ze je het doen, en "pak" je toch niet haar speelgoed af..

Maar verder lekker laten gaan en gewoon vragen. Ze zal vanzelf eens leren dat hulp vragen/aannemen wel eens kan helpen ;)

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Lees dit eens:

Het kind heeft honderd talen
    Honderd handen, honderd gedachten

Honderd manieren van denken, van spelen, van spreken.
    Honderd, altijd weer honderd manieren van luisteren verwonderen en liefhebben
    Honderd vreugden om te zingen en te begrijpen
    Honderd werelden om te ontdekken
    Honderd werelden om te verzinnen
    Honderd werelden om te dromen.
    Het kind heeft honderd talen (en nog honderd honderd honderd meer)
    maar ze pakken er negenennegentig af.
    Loris Malaguzzi

Wat ik ermee wil zeggen is dat volwassenen vaak vastgegroeid zijn met het idee dat dingen op een bepaalde manier móeten terwijl de frisse geest van een kind je kan laten zien dat het ook op een hele andere manier kan!
    Door je kind constant te verbeteren en te zeggen dat ze het niet doet zoals het hóórt pak je de talen van je kind af.
    Niet doen maar geniet juist van het gegeven dat ze die talen nog bezit!

7. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    1,820
    1,034
    113
    @ratatosk:

Mooi gedicht! Het is ook echt de waarheid.
    Daar ben ik me ook wel van bewust, maar het is moeilijk om jezelf daarin te veranderen. Van huis uit ben ik denk ik ook zo opgevoed ( alles doen zoals het hoort, niet knoeien met je eten, niet vies worden)...op zich natuurlijk een keurige opvoeding, maar of het goed is voor de ontwikkeling betwijfel ik nu ik zelf een kindje heb.

Ik moet inderdaad ook meer genieten van de dingen die ze op haar manier doet.
    Zelfde als met haar toetje eten: Vanavond heb ik haar (eigenlijk voor het eerst:)) zelf haar danoontje laten eten. Ik heb mezelf voorgenomen: Niet kijken naar de kliederboel en hoe ze het doet, maar gewoon genieten van mn meisje die lekker zit te genieten van haar toetje.
    Dit moet ik echt veel vaker gaan doen, want ik merk aan mezelf (en zeker aan haar), dat er even geen strijd is,......een genietmoment!

Stom dat je soms een topic moet openen om tot inzicht te komen;)

8. fafje

fafje Niet meer actief

Ik doe soms zo.. ' zo mama gaat nu lekker met de duplo spelen' en dan ga k ergens op de grond zitten 'spelen' dus voordoen

Vaak komt ir toch nieuwsgierig kijken of 'MEe'' doen

Maar ik zou t laten echt zo'n fase dat ze echt willen laten zien dat zij goed dingen willen bepalen! Hihi en ach dat spelen er mee komt vanzelf

9. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

dat had ik ook bij mij zoontje
    Wat ik gedaan heb toen hij gewoon rustig aan het spelen was met zijn muziekjes heb ik met de duplo gespeeld hij zag hoe ik het deed en kwam naarst me staan en lachte zich kapot was wel grapig om te zien...
    Ben ondertussen weggelopen en ja hoor hij deed het zelfde wat ik ook deed...

dus ga lekker zelf spelen ff je dochter ziet wat je doet en komt ondertussen wel na je toe om het zelf ook te proberen:D

Share This Page