Hoe slecht is een echo maken nu echt?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Gilmoora, 3 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gilmoora

Gilmoora Actief lid

26 jul 2007
    153
    1
    0
    Administratief medewerkster
    Zoetermeer
    Hello iedereen,

Ik vraag het me soms wel eens af... hoe slecht is een echo voor je ongeboren kind?

Ik heb een termijnecho gehad met 5 weken en 4 dagen, omdat ik hiervoor al een keer een miskraam heb gehad. Toen was er alleen nog maar een vruchtzakje te zien.
    Met 7 weken en 3 dagen weer terug naar ziekenhuis voor echo, om gelukkig een kloppend hartje te zien.
    Daarna de 20 weken echo van een half uur, waarbij ook alles helemaal goed was gelukkig.
    Daarna hebben we voor de "leuk" een pretecho laten maken met 22 weken, dit duurde ook ruim een half uur en was echt een geweldige ervaring om zo je kleine te mogen zien.

Nu ben ik dus bijna 33 weken zwanger en ik zie aan mn buik en voel aan alles dat de kleine echt flink gegroeid is.
    Vaak ben ik dan zoooo nieuwsgierig om te zien hoe groot de baby nu is, of alles goed gaat daarbinnen.
    Dan zit ik soms te denken om gewoon weer een echo te laten maken, voor eigen kosten, alleen om dat dan te zien. Maar dan roept iedereen om me heen van: Nee, dat moet je niet doen! Is niet goed voor de baby zoveel echo's, stralingen blabla... zus en zo.....

Maar in hoeverre is dat waar? En is het schadelijk of niet goed om te veel echo's te laten maken?
    Ik heb geen idee namelijk.

2. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik heb een echo gehad bij elke controle en in totaal iets van 8 of 9 keer, als het niet goed of schadelijk zou zijn, dan zouden ze nooit zoveel echo's nemen, dus je kan ervan uitgaan dat het niet schadelijk is. Volgens mij is het niet wetenschappelijk bewezen dat teveel echo's kwaad kunnen voor de baby... Maar zeker weet ik het ook niet. Misschien is het pas slecht als je er teveel bijvoorbeeld elke week laat nemen.

3. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Voor zover de wetenschap het weet is het maken van een echo niet schadelijk. Ze werken met geluidgolven die worden omgezet in beeld. het is geen straling zoals bij rontgen foto's bijvoorbeeld.

4. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Wat een onzin kramen de mensen in je omgeving uit zeg. Ik heb nu al 3 echo's gehad en er zullen er nog vele volgen (op medische indicatie). Denk je dat het ziekenhuis mijn kindje extra in gevaar zou willen brengen? Nee hoor, ik zou lekker een echo laten maken als ik jou was en geniet er maar van!

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Echo's zijn niet slecht hoor, das echt onzin!
    NL is het enige land waar maar 2 echo's gemaakt worden, in zo ongeveer alle andere landen krijg je er gewoon elke maand een (standaart).
    dussuh, gewoon lekker een pretecho doen als je dat wil!

6. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Precies! Echo's zijn geluidsgolven, omgezet in beeld. Dit is niet schadelijk voor je baby. Dus...lekker nog een pretecho laten maken en ervan genieten!

7. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Ik werk zelf op een röntgenafdeling en daar hebben we ook echo-apparatuur. Zoals al gezegd werd wordt er bij echo gebruik gemaakt van Ultrasoon-geluid. Dit is totaal niet schadelijk.

8. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Ik heb het toevallig van de week gelezen in jonge ouders van nu.
    Daar vroeg een vrouw precies hetzelfde....die wilde geen pretecho laten doen omdat ze gehoord had dat het slecht was.
    Er werd meteen geantwoord dat dat dus absoluut niet het geval was....gelukkig niet!

Je kan je kindje dus wel 100x bekijken als je dat wilt :D

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hoeveel kost zo'n pretecho eigenlijk?

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    het is verder niet schadelijk, maar aan de lengte duur van je zwangerschap te zien denk ik niet dat het veel "nut" heeft een echo te laten maken, omdat ze de kleine er nu niet "goed" meer op kunnen krijgen, en het eigenlijk "zonde" van het geld is, een goede echobureau zal je dat ook vertellen....

maar goed dat is natuurlijk aan jou zelf om dat te "bepalen" ik wilde met Zoë later ook nog een echo maar toen vertelden ze me dus dat het zoals gezegd "zonde" is omdat ze de kleine er niet meer goed en mooi op kunnen krijgen omdat ie gewoon te groot is...
    gr.smoekie

11. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Zoals al gezegd, echo's worden gemaakt met ultrasone geluidsgolven wat niet schadelijk is.
    Maar het kan wel zijn dat je baby dat geluid minder prettig vind en er wat voor weg wil 'kruipen'.

Wat Smoekie zegt is ook waar, gezien je zw.termijn krijg je nu niet meer je hele kindje in beeld.
    Ik laat nog een pretecho (3D/4D) doen als ik 30 weken zwanger ben. Dan is de baby ook al te groot om mooi in 1 beeld te krijgen maar persoonlijk vind ik dat niet erg. Gluren in de buik, kijken of alles goed gaat en shots van het gezichtje of handjes/voetjes vind ik ook heel leuk.

12. Niet meer actief

Wordt er bij de Bellytalk (doptone waarmee je het hartje van de baby kunt horen) gebruik gemaakt van dezelfde geluidsgolven? Want ook hier hoor ik verschillende dingen over of het nou schadelijk is of niet? (Heb namelijk een bellytalk en durf hem nog niet zo goed te gebruiken?)

13. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Teveel echo's zijn slecht voor het budget van het ziekenhuis. Ik denk dat de meeste zwangeren (ik wel in ieder geval!) bij elke controle wel een half uur naar hun kindje zouden willen kijken. In het ziekenhuis waar ik onder controle ben hebben ze één echoscopiste, dat zouden er natuurlijk makkelijk 20 kunnen zijn, maar ja, daar zit een kostenplaatje aan (ook meer apparatuur, onderzoekskamers etc. etc.).

14. Chantico

Chantico Niet meer actief

Volgens mij maken die doptone-apparaten (Bellytalk, Angelsound) waarmee je naar het hartje kunt luisteren gebruik van dezelfde geluidgolven als echo's, maar wel op een veel sterkere intensiteit.
    Net wat Natas zegt: de schadelijkheid is niet aangetoond, maar je kindje kan het wel onprettig vinden.
    Zelf zou ik in ieder geval om die reden geen uren met de doptone naar het hartje luisteren.

15. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    ze weten het domweg niet of en hoe schadelijk het is. Dus vinden ze dat je niet onnodig veel echo's moet maken, maar een enkele pretecho kan geen kwaad hoor. Veel vrouwen die bij de gyn lopen krijgen geregeld een echo.

16. Elmo

Elmo Niet meer actief

Wij hebben ook door de IVF/ICSI de nodige echo's gehad.
    Lekker die pretecho laten maken hoor!

Tuurlijk, nodig of niet, daar kan je over twisten.
    Als jij nu graag nog een echo wilt, lekker doen toch? Er zijn mensen die echt nog wel meer echo's hebben gehad hoor.

Elmo

17. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Even een zijsprongetje over de doptone: die zend geen golfjes uit, maar dat is een zeer gevoelige microfoon. Die de geluiden van je buik gewoon afluisterd en versterkt.
    Jammergenoeg ook darmgerommel :)

18. Niet meer actief

Huh?
    Wat jij bedoelt is toch de angelsound of niet? Want zover ik weet zend de bellytalk absoluut golfen uit en is het juist geen microfoon. Daarom kun je met de bellytalk ook eerder in de zwangerschap het hartje horen..

Deel Deze Pagina