Goedemorgen ladies, Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een fietszitje maar ik kom er niet zo goed uit. Mijn twijfel ligt vooral bij de keuze voor achterop of voorop? Het lijkt mij qua gewicht makkelijker om een achterzitje te hebben, maar voorop lijkt mij in het begin fijner omdat je je kindje dan goed kunt zien. Ben benieuwd naar jullie ervaring en heb daarom ook wat vragen. - Hebben jullie een voor- of achterzitje en waarom? - Welke? (Graag iets wat betaalbaar is, het liefst tot 60,-) - Waar moet ik op letten tijdens het kopen van zo'n zitje? - Mijn dochter kan redelijk goed zitten, hoe lang mag ik dan met haar fietsen en in welk tempo mag ik dit opbouwen? - Zijn er ook fietshelmpjes voor baby's? Welke raad je aan? Alvast bedank!
Volgens mij zijn de zitjes voor aachterop vanaf ongeveer 2 jaar. Weet niet zeker hoor, maar zou zelf niet willen zo klein kindje achterop waar ik geen zicht heb. Ik heb een Yepp, is wel wat dduurder: 90 euro. Wij fietsen nu kleine stukjes. Gewoon baby in gaten houden en aanvoelen wat ze aankan.
Ik zou met zo'n kleintje nooit een achterzitje nemen. Je kunt haar helemaal niet zien en dus niet in de gaten houden hoe het gaat. Je mag met je kindje fietsen als hij/zij zelfstandig kan blijven zitten en ook blijft zitten als je hem/haar een klein zetje geeft. Als je kindje met een zetje omkukelt, dan is hij/zij er nog niet klaar voor om mee te gaan fietsen.
Whaha een zetje kan ze nog niet tegen nee. Maar ik was sowieso van plan om nog ff te wachten. Eerst ff goed oriënteren. Ben er inmiddels wel uit dat ik idd voor een voorzitje ga
Een voorzitje is echt gezellig . Mijn zoontje (3) wil nog steeds voorop zitten. "Anders kan ik niet goed kijken!", zegt hij altijd heel beledigd als ik voorstel dat hij achterop gaat.
Ben er een beetje bang voor omdat mijn moeder een keer met mij is gevallen zo. Ze vond het gewicht teveel terwijl ik nog best klein was. Vandaar mijn twijfel voor een achterzitje.. Zijn er ook helmpjes voor baby's?
Voorop vindt ik juist dat je minder last hebt van het gewicht dan achterop. Ja er zijn ook helmpjes voor baby's, oa polisport heeft een hele kleine.
Echt? Heb je niet dat je stuur zwabbert? Ik ga eens kijken voor de helmpjes. Ziet er niet uit, maar goed whaha
Nee, ik heb juist een zwabberstuur als ik alleen een kindje achterop heb. Ik vind 1 kind voorop veel relaxter fietsen dan 1 kind achterop.
Eens met amethist. Voorop voelde ik er niks van, nu ze een klein jaartje achterop zit vindt ik het veel zwaarder en juist wiebeliger! Ipv fietstassen wil ik nu eigenlijk weer een krat voorop om het gewicht te verdelen... O en mijn dochter heeft ook vaak een helmpje op hoop op de fiets, hier zie je het steeds meer. Niks geks aan
Zolang ze klein zijn zou ik zeker een voorzitje nemen. Maar deze is maar tot 15 kg dus wij zijn toe aan een ander. Vindt het best moeilijk, er is zoveel te krijgen. Welke ervaringen zijn er met achterzitjes? Heeft iemand tips waar je op moet letten?
Hoi Daphiezz, Hier wat tips waar je op kunt letten als je een achterzitje gaat aanschaffen: - Koop een fietszitje dat aan de Europese norm voldoet (NEN-EN 14344): - Zorg voor goede spaakafscherming. Goede spaakafscherming is een hardplastic scherm dat tussen het voetensteuntje en het wiel wordt bevestigd en is te koop bij de fietsenmaker. Een jasbeschermer is geen voetbeschermer. - Probeer het zitje met je kind, kijk of de voetjes niet ergens tussen de spaken kunnen komen. Bedenk dat kinderen snel groeien, plaats de spaakafscherming op de groei en controleer deze regelmatig. - Een kinderzitje met voetriempjes is niet voldoende, de riempjes beschermen niet in alle gevallen tegen spaakbeknelling. - Een zitje dat op de bagagedrager gemonteerd wordt, moet een extra bevestiging hebben aan het frame. - Monteer zadelveerbescherming om te voorkomen dat vingertjes klem komen te zitten. - Zorg ervoor dat een achterzitje op de juiste plek gemonteerd zit. Zit het te ver naar voren, dan heeft een kind geen ruimte; te ver naar achteren geeft kantelgevaar. - Zet het gordeltje vast, vooral jonge kinderen kunnen de extra ondersteuning goed gebruiken. En wie wat tips wil zien voor voorzitjes, kan ook even hier kijken (anders wordt het helemaal zo'n lang verhaal ) Groet, Angela VeiligheidNL