Verschil van 1 naar 2 kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door firegirl, 11 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. firegirl

firegirl Niet meer actief

Ik weet niet zo goed waar ik anders deze vraag moet stellen, dus dan maar hier.

Hoe groot is het verschil van 1 naar 2 kids? Qua tijd, financieën, drukte, vrijheid.

Ben erg benieuwd naar reallife ervaringen!

2. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    bij os toch wel redelijk groot. de oudste ging net naar kindergarten en je denkt dan veel tijd over te hebben maar nee hoorr de jongste heeft dan veel tijd nodig. tuurlijk is het wel leuk maar dr zijn dr zat die er volgens mij te makkelijk over praten dat het geen punt is. maar je merkt het wel hoor. ok in de portemonee lijkt me helemaalals je twee in de luiers hebt dat was bij ons gelukkig niet zo.
    verder scheelt het dat je vel van eerste hebt dus de grote digen kamer en wagen ed.

verder is het ff ritme vinden maar dat komt vanzelf wel. je meot er ff je draai in vinden maar is zeker wel een stuk drukker dan dat je een hebt. zo namen we de oudste nog wel eens mee op een avond verjaardag nu met twee doen we dit niet meer das veelste druk voor ons en de visite haha.

3. babs81

babs81 Niet meer actief

men zegt, dat de overstap van geen kids na 1 kind zwaarder is dan van 1 na 2!!
    Ik heb 2 kinderen heb er nooit geen problemen mee gehad
    Natuurlijk hou je minder tijd over ( ik was tijdens zwangerschap van de tweede alweer alleen, dus mijn ervaring kan je weinig mee)
    Financieel... tja luiers extra kost natuurlijk wel wat.. maar waar 1 gevoed kan worden..... kunnen er ook 2 gevoed worden toch???

Drukte vond ik ook wel redelijk , en vrijheid... tja oppas voor 1 kindje is anders dan voor 2 natuurlijk!!!dat merkte ik erg... zijn weinig die op 2 willen passen.. op 1 was het nooit geen probleem

4. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik vond de overgang van 1 naar 2 kinderen best groot. Met 1 ga je makkelijker ergens naar toe dan met 2. Misschien komt dat ook wel omdat ik ze zo kort op elkaar heb. Qua financien heb ik eigenlijk niet echt iets gemerkt, dat is er gewoon ingeslopen denk ik.

5. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Bij mij zit er maar korte tijd tussen, waardoor ik veel spullen gelijk weer kon gebruiken (kinderwagen, speelgoed, box, kleding, badspullen en ga zo maar door). Dat heeft veel geld gescheeld. Daarentegen is het nu dubbel: luiers, voeding, schoentjes.
    Qua drukte... tja.. in eerste instantie vond ik het meevallen, maar nu de jongste bijna 1 is, wordt het toch wel drukker. Je hebt immers 2 ritmes om rekening mee te houden, niet alleen qua slapen, maar ook eten. Op visite gaan, vind ik lastig aangezien de oudste altijd op onderzoek uitgaat en de jongste ook aardig aan het kruipen en klauteren is.
    Hoe leuk het is? Het is GEWELDIG!!! Heerlijke drukte, samen leren spelen, kusjes geven als de één gaat slapen of wakker wordt, elkaar aan het lachen maken, echt elke dag toch weer een feestje! 2 kinderen = 3x zo druk en 10x zo leuk!

6. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Nou in het begin is het niet veel verschil nou merk ik het wel want ze maken ruzie slaan elkaar enz. Dan ben ik heel de tijd met ze bezig. Met opruimen ook ben je aan het opruimen en hun maken dan met zijn tweeen dan weer een hoop troep.

7. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Wij merken het niet alleen in gestegen kosten voor voeding, maar ook energieverbuik. Je moet toch vaker de wasmachine (en droger) laten draaien.
    Luiers maakte geen verschil, de eerste was er net uit toen de tweede kwam.
    De kinderopvang was ook geen verschil, gezien de belastingteruggave gaat de 2e zo goed als gratis naar de opvang (het is maar de vraag hoe lang dat zo blijft...).
    Je moet natuurlijk een extra kamer inrichten. Nu de oudste een groot bed en de kleine in de babykamer, maar de 2e moet ook een keer een groot bed.
    Qua tijd moet je er rekening mee houden dat je weer terug bij af bent, zeg maar. Weer gebroken nachten, veel slaapjes overdag. Dus vrijheid inleveren.

8. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik vond de overgang van 0 naar 1 kind veel groter dan van 1 naar 2. Ik vind t allemaal best meevallen. Nu is de jongste wel erg makkelijk; dat scheelt wel. Qua ritme hebben we de jongste bv gelijk laten lopen met de middagslaap van de oudste; wel lekker als ze allebei op bed liggen!!
    Ik neem er even makkelijk 2 mee als dat ik deed toen ik Iris alleen had.

9. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik vind het verschil nog niet zo groot eigenlijk,
    dochterlief is een makkelijk kindje dat minimaal van 22.00 tot 06.00 slaapt en afgelopen week zelfs van 21.00 tot 07.00 heerlijk.

zoonlief is ook heel lief voor haar, dus ik ben niet extra "druk"met hem omdat hij jaloers is ofzo,

wel hebben we meer luiers en meer was, maargoed dat hoort erbij;)

verder is dochter ook best rustig, kan gewoon lekker in de box spelen en dat gilt ze van plezier, en samen met zoonlief spelen vinden ze beide leuk.... hij gaat op de boxkleed op de grond ook onder de speelgym liggen en zal haar weleens laten zien hoe je er mee moet spelen :p

het enige vermoeiende is soms ... wanneer we de fles geven aan dochterlief weet zoonlief altijd weer lekker ondeugend te doen ;)

maar eerlijk.... ik heb een hele zware zwangerschap gehad, ik kon echt niets meer, en 2 kindjes hebben.... is een stuk makkelijk dan 1 kindje en met een zware zwangerschap :p

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ik vind het erg meevallen allemaal, maar mijn zoontje is dan ook redelijk makkelijk.

11. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb maandenlang gehad dat de jongste sliep van 10 tot 13 en van 15-17 en de oudste sliep dan van 13 tot 15 dus ik kon eigenlijk nooit de deur uit. Ja, met een kind dat in de wagen in slaap viel wel, maar dan slapen ze veel minder goed en heel kort dus dan zit je de rest van de dag met een sjaggie kind.

Er is ook altijd wel iets met 1 van de 2. Bots de een tegen de tafel en heb je die net getroost dan pakt de ander wel weer de telefoon of de laptop. En zo gaat het heel de dag door ;) Haha.

Maar goed, ben superblij met ze en nu gaat het steeds beter. Maar het eerste jaar vond ik best heftig. Heftiger dan van 0 naar 1 denk ik zelfs, want dan heb je toch nog meer vrijheid vind ik.

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.269
    6.178
    113
    Drukker, meer geld kwijt en minder vrije tijd (en minder slaap)
    Maar ik zou er zo weer voor kiezen ;)

13. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Is denk ik erg situatieafhankelijk, namelijk:

Werk je?
    Hoe zijn je kindjes?
    Hoeveel verschillen ze in leeftijd?
    Heb je de wil en ruimte om dingen te veranderen en je leven aan te passen etc etc.

Maar denk niet dat bovenstaande doorslaggevend is in het er voor gaan of niet. Als het begint te kriebelen denk ik dat het toch een beetje blijft. En hoe het echt zal zijn zie je denk ik pas als het zover is.

Ik heb zelf 3 kleintjes onder de 3.

14. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Hier zit er 21 maanden tussen de kids. Makkelijk dat het beide meiden zijn waardoor we alles kunnen hergebruiken, qua kleertjes.
    Maar toch merken wij het financieel best wel. 2 kids in de luiers en 2 kids voor 3 dagen naar het KDV, een behoorlijke kostenpost. Ook flesvoeding per maand is zo 55 euro en dat tijdens de crisis, ja, we voelen het meer in onze portemonnee dan ik tevoren gedacht zou hebben.

Het mobiel zijn vind ik ook wel lastiger met twee, maar dan is een dubbele wagen echt een uitkomst.
    Maar de verandering van 1 naar 2 kids qua drukte vind ik zelf erg meevallen.

15. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Ik vond het juist in het begin best wel een grote overgang. Van 1 kind dat net 17 maanden was naar 2 kinderen met een baby. Toen sliepen ze ontzettend onregelmatig dus je kon heel erg moeilijk weg. Maar nu is de jongste 1 en ze slapen beide nog 1 keer per dag, alleen de jongste wat langer dan de oudste. En nu vind ik het zo superleuk!! Ga nu ook makkelijker weg. Wat ik net al eerder las, 3x zo druk en 10x zo leuk ;)

Qua financien merken wij het het meest met luiers en kinderopvangbedrag. Verder is het maar net hoe duur je het zelf wil maken.

16. stephanie24

stephanie24 VIP lid

22 jul 2008
    5.375
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik vind het pittig.
    1 Kind neem je makkelijker ergens mee naartoe, met 2 is het toch meer geregel.
    Je bent de hele dag aan het regelen en rekenen. Slaapjes, flesjes, eten enz.

Toch zou ik het als ik het over moest doen precies zo doen!
    Die drukte wordt ooit minder. :)

17. firegirl

firegirl Niet meer actief

Dus het is wel een grote overgang, maar het wel waard begrijp ik? We zijn er nog niet mee bezig hoor, maar wil over een half jaartje ofzo toch wel aan een tweede beginnen en mijn man twijfelt best wel. Vandaar de vraag. Hij is bang dat hij meer vrijheid kwijt gaat raken.

Qua oppas maakt het voor ons niks uit, ze gaan toch vaak naar 1 van de ouders en die vinden het geen probleem als het er 2 zouden zijn ipv 1. Hij ziet het dan ook minder zitten om zelf een avond weg te gaan en mij met 2 thuis te laten enzo. Bovendien is hij niet zo van de babies ';), maar die tijd gaat over natuurlijk.

Iemand nog bepaalde dingen die hem 'over kunnen halen'?

18. supermummy

supermummy Niet meer actief

Effe Off topic:
    Shaula, omdat onze dochters beide van bijna dezelfde datums (de mijne van 08/03/08 + 26/09/09)zijn viel het me op dat jij in paar verschillende topics schrijft dat je dochters 17 maanden verschillen, maar het zijn toch bijna 19 maanden of kan ik nou niet tellen???

19. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ik vond de overgang best groot, vooral het aandacht geven aan de oudste. Nu ben ik wel een beetje in het ritme. En luiers die hebben wij een hele voorraad gekregen van mijn schoonouders. Maar die koop ik altijd als ze in de aanbieding zijn. En qua eten heb ik er nog niet veel van gemerkt. Bezuinig nu gewoon op kleren en schoenen.

20. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe

Deel Deze Pagina