Ik vind dat de dierentuin verantwoordelijkheid heeft om de veiligheid van de bezoekers te waarborgen. Er komen wel meer debielen die die beesten nadoen of iets dergelijks. Aangezien die ook gewoon toegang hebben tot het park moeten ze voor hen en de andere bezoekers wel voldoende veiligheidsmaatregelen treffen. Maar ja, wie had dit verwacht... MAAR... Ik vind het zo sneu voor die aap. Hij had geen kwaad in de zin, deed wat zijn natuurlike instinct hem ingaf. Dat beest heeft zich erg bedreigt gevoeld en ik vind dat dit erg triest is voor een beest dat leeft in gevangenschap. Vanuit menselijk oogpunt vind ik het van dat mens erg triest. Wat ik ervan begreep is dat hij wel weg moet: als ze de sloot verbreden dénkt hij er nog overheen te kunnen en verdrinkt hij. Als ze de sloot niet verbreden kán hij er dus overheen. Dus moeten hij en zijn harem waarschijnlijk weg. Ik vind het een heel triest verhaal. Zelfs die vrouw (die ik enigzins verantwoordelijk hou want ze deed wel erg vreemd). Wat een angst zal ze hebben gehad... Een hele vervelende samenloop van omstandigheden.
Jep Bokito moet waarschijnlijk weg (weet het eigelijk wel zeker ) Maar wat jij al schrijft al maken ze die sloot breder met eventueel met dik glas, heb ik ook zo mijn twijfels. Vond Ernst ook altijd een goede leider (de vorige) die kon mijn oma als klein aapje! En die is naar barcelona, dus krijgen we weer een andere gorilla man Hopelijk zijn er mensen die ook geschrokken zijn van dit incident en doen ze ook geen domme dingen. En die vrouw zou noooooooit meer in Blijdorp moeten komen Als ze verstandig is doet ze dat waarschijnlijk zelf niet. jessica
Ik las gister in de krant dat de mevrouw en haar man een letselschadeadvocaat hebben ingehuurd. Zij gaan een schadeclaim indienen. (Zo hadden we al voorspeld een paar pagina's terug.) Er stond ook in dat bericht dat de vrouw waarschijnlijk nooit meer naar een dierentuin durft. EHM>>>> eerst zegt ze dus dat Bokito haar lieveling blijft met die speciale band van hun etc. etc. maar nu ze eurotekentjes zien, durft ze ineens niet meer naar de dierentuin en krijgt Blijdorp de schuld. Er is trouwens nog een andere vrouw gewond geraakt, zij heeft haar bekken gebroken omdat Bokito haar omver duwde terwijl ze haar 8 maanden oude babytje vasthield en daardoor haar val niet op kon vangen. Dit vind ik nog veeeeeel erger dan de mevrouw uit Zoetermeer. De vrouw met het babytje zou een claim moeten indienen tegen de vrouw uit Zoetermeer!
Primaten Dat zegt etholoog Frans de Waal, wereldwijd vooraanstaand deskundige op het gebied van primatengedrag. De Waal heeft een groot aantal boeken geschreven over het gedrag van apen en mensen. Hij is lid van de Nederlandse en de Amerikaanse Academie van Wetenschappen en directeur van het primatencentrum Living Links aan de Emory-universiteit in Gatewood, Atlanta (VS). Volgens De Waal is de Rotterdamse gorilla Bokito, die vrijdag uitbrak en een 57-jarige vrouw ernstig verwondde, hogelijk door haar geïrriteerd. De vrouw kwam bijna dagelijks naar de gorilla kijken en meende dat de aap tegen haar lachte. "Dat is een grote, fundamentele fout. Dieren lachen nooit. Lippen optrekken is een dreiging. De gorilla, die in zijn puberjaren is, heeft zich met toenemende ergernis afgevraagd waarom deze vrouw zich niet bij zijn eigen harem voegde." Herkennen De wetenschapper, die momenteel in Parijs werkt, stelt dat apen heel goed in staat zijn mensen te herkennen. "Toen hij de vrouw vrijdag weer zag en ook nog met steentjes werd bekogeld, heeft hij besloten dat ze een afstraffing verdiende. Daarom heeft hij haar uit een grote groep mensen gehaald, maar niet gedood. Als hij dat had gewild, was ze in twee seconden dood geweest", aldus De Waal. Niet alleen apen, ook andere intelligente dieren als olifanten en tijgers kunnen onthouden aan welke mensen ze een hekel hebben. "Er is een voorbeeld bekend van een olifant, die een man aanviel in wie hij een slechte verzorger van jaren geleden herkende. Als de motivatie maar hoog genoeg is, verlaat een dier de omgeving waarin hij zich eigenlijk prima voelt om orde op zaken te stellen." Vragen om problemen Dat gorilla Bokito door mensen is grootgebracht, kan volgens De Waal ook een rol spelen. "Het is vragen om problemen, want doordat ze vaak in mensenhanden zijn, gaan ze aandacht besteden aan die groep. Apen die bij hun eigen moeder opgroeien, letten helemaal niet op mensen, want die herkennen ze niet als soort." "Zolang die mensen tenminste niet de aandacht gaan trekken door op ruiten te bonzen en te gaan krijsen. Opmerkelijk is dat apen altijd heel rustig zijn, totdat de deuren van de dierentuin open gaan en de mensen binnenkomen", zegt de man die over de hele wereld apenkolonies in dierentuinen heeft bestudeerd. Afzonderen De gedragsdeskundige verwerpt het plan om Bokito in het vervolg af te zonderen van mensen. "Dat heeft hij niet verdiend. Dit is een verdrietige gebeurtenis, maar kennelijk hebben mensen elke paar jaar een lesje nodig." "Dierentuinen moeten er gewoon voor zorgen dat er zoveel fysieke afstand tussen bezoekers en dieren is, dat het geen zin heeft eten, stenen of stokken te gooien. Als dat contact niet ontstaat, gaan de apen gewoon hun gang. Die hebben namelijk helemaal geen behoefte aan mensen kijken", aldus De Waal. Qute Lintje: Er is trouwens nog een andere vrouw gewond geraakt, zij heeft haar bekken gebroken omdat Bokito haar omver duwde terwijl ze haar 8 maanden oude babytje vasthield en daardoor haar val niet op kon vangen. Dit vind ik nog veeeeeel erger dan de mevrouw uit Zoetermeer. De vrouw met het babytje zou een claim moeten indienen tegen de vrouw uit Zoetermeer! =D> =D> =D> jessica
Ik kan me hier ook heel boos over maken Die arme gorilla is weer de dupe van alles en moet (waarschijnlijk) weg. Natuurlijk moet de dierentuin een veilige plek voor bezoekers zijn, maar dit is nooit te garanderen. Dat beestje heeft zich zo bedreigd gevoeld door dat mens (waarom zou hij ander juist haar aanvallen? omdat ze zo'n goede band hebben? ) dat hij geen andere uitweg meer zag dan haar aan te vallen. Ik vind het dan ook belachelijk dat ze een schadeclaim gaat indienen. De dierentuin zou dat juist tegen haar moeten doen. Zij heeft de mede bezoekers in gevaar gebracht door haar onverantwoordelijk gedrag. Als je meerdere malen bent gewaarschuwt om het beest niet recht in zijn ogen aan te kijken dan is het je eigen schult dat het beest je ooit een keer terug pakt. Ik hoop voor die vrouw dat ze er verder niet teveel aan overhoudt, maar ik hoop nog meer dat het nu tot haar botte verstand een keer door dringt dat ze die beesten in hun waarde moet laten en ze zeker niet gaan treiteren. (pure dierenmishandeling ) Ze zouden haar in een kooi moeten stoppen en dan met z'n alle haar de hele dag in haar ogen blijven aankijken. Eens kijken of zij ook blijft 'lachen'naar de mensen.
Persoonlijk vind ik het verdrietig voor Bokito, iedereen heeft het maar over het feit dat hij die mw aanviel. In mijn ogen heeft hij haar niet aangevallen, hij heeft haar bestraft/terug op haar plek in de rangorde gezet. Maar goed het leed is geleden. Ik kan me heel goed voorstellen dat omstanders hier heel veel moeite mee hebben, je bent tenslotte in een omgeving waarin je je veilig waant en in 1 keer blijkt die omgeving helemaal niet zo veilig te zijn. Zo Bokito niet naar de Apenheul kunnen, vraag ik me in 1 keer af, is daar de leider van de gorilla groep een tijdje geleden niet overleden? Groetjes Anita
Ik las net op de site van de dierentuin dat ze het verblijf gaan aanpassen. Zou Bokito dan toch mogen blijven : Yeaaaah GO BOKITO
Blijdorp past gorillaverblijf aan Gorilla Bokito mag in Blijdorp blijven. De diergaarde gaat het gorillaverblijf zodanig aanpassen dat een ontsnapping zoals van Bokito vorige week onmogelijk wordt. Glazen wand Dat kondigde de dierentuin aan op een persconfentie. Over de precieze maatregelen wordt nog nagedacht. Blijdorp denkt aan een glazen wand of een houten wand met doorkijkgaten langs de gracht om het gorilla-eiland. De kanten van de gracht worden glooiender gemaakt. Afstand Verder wil Blijdorp de bezoekers aan het binnenverblijf voortaan op een grotere afstand houden. Nu is dat nog 20 centimeter, in de toekomst 1,20 meter. Het glas wordt mogelijk vervangen door spiegelglas, zodat de dieren de bezoekers niet kunnen zien. Normen Overigens voldoet het huidige gorillaverblijf volgens Blijdorp al aan de normen die daarvoor zijn gesteld. Dat zou uit meerdere controles zijn gebleken. JIEHAAAAAAAAAAAA \/ {|=
Nou ben reuze blij \/ \/ Heb net het RTL 4 6uur nieuws gezien, maar ik wordt echt niet goed van die bezoekers daar, staan :c: achter een dranghek en zitten expres oog contact te zoeken Er werd aan een man gevraagt waarom hij dat deed, iedereen doet het ! dus als iedereen naakt over straat loopt moet jij het ook gaan doen :c: Goooooooooo Bokito jessica
Bah wat zijn mensen toch vervelend soms! Als je weet dat dat dier daar gestresst van raakt doe je dat toch niet..... Echt STOM!
Ja joh sensatie he (en gewoon zieken) blehhh. Ben blij dat Bokito in ieder geval mag blijven, en dat het binnen verblijf speciaal glas krijgt, en het buiten verblijf wordt aangepast! Nu afwachten of dat mens die schadeclaim krijgt (i hope not!) jessica
Er stond weer een stuk in de krant.. de dochter van de aangevallen vrouw is verbaasd over de reacties op haar moeder. (zou ze hier zijn geweest?) Ze ging volop in de verdediging.. tja, dan weet ik niet meer wat ik moet geloven.. Behalve dan Bokito, die geloof ik wel, en die valt heus niet zomaar iemand aan, anders had ie wel veel meer mensen verwondt. ps.. ze heeft ook nog een gebroken voet las ik.