1 of 2 kittens?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sammie85, 12 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Hallo allemaal,

Wij hebben sinds kort onverwacht een kitten. Dit gaat super goed. Ook met onze hond gaat het prima.

Nu is mijn vraag of we nu beter een kitten erbij kunnen nemen of later?
    Mijn man vindt het namelijk hem goed idee. Hij wil pas een poes erbij als de hond er niet meer is. Onze hond is nu ruim 13 jaar.
    Ik snap hem heel goed. De kitten die we nu hebben zou eigenlijk ook niet blijven maar ik ben bang dat ze elkaar niet kunnen uitstaan als we het over een paar jaar doen.

Ik weet niet zo goed wat we nu het beste kunnen doen?

Onze dochters hebben er al een uitgekozen bij opa en oma :roflmao:
    20210711_170554.jpg

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Mijn ouder hebben vroeger in katje uitgezocht maar een dat paar weken later vonden ze dat toch wel zielig. De broertjes en zusjes waren al bezet dus nog een ander katje er hij gezocht. Die mocht alleen meteen naar huis en die andere was nog iets te jong.

Toen ze samen waren vond die ene het echt een speelbal. Werd meteen op zijn plek gezet. Het arme schaap kon net voor zich uit kijken of hij lag alweer plat.

Uieindelijk is dat helemaal goed gekomen maar dat je er rekening mee kan houden dat het kan gebeuren.

Zelf hebben we ook altijd 2 gehaald, onze huidige katjes zijn ook niet uit 1 nest :)

Sammie85 vindt dit leuk.
  3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Kittens accepteren makkelijker een andere kat/kitten dan een volwassen kat. Dan is er meer kans dat de katten elkaar niet accepteren. Als je nu al zeker weet dat je een kat erbij wil later, zou ik het nu doen.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Als je het wil, zou ik het inderdaad zsm doen. Accepteren ze ws makkelijker en ook leuker voor ze qua met elkaar spelen ed. :)

5. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Ja dat was inderdaad wel het plan. En ben me ook bewust dat het alsnog niet kan klikken maar we hebben veel tijd om ze aan elkaar te laten wennen.

6. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Ja de 2e kitten is nu 6 a 7 weken. 13 augustus zijn we terug van de vakantie en dan was de planning om haar op te halen. Dan is de kitten die we nu al hebben ongeveer 16 weken oud.

7. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel

Ja ik vindt het werk fijn voor de kat om een kameraadje te hebben.

De kitten die we nu hebben is te vroeg uit het nest gegaan dus er zit dadelijk zo'n 4 a 5 weken leeftijdsverschil tussen.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Wij vinden het ook fijn dat ze altijd wel iemand om zich heen hebben. We weten niet hoe vroeg ze in het asiel terecht zijn gekomen. Deze 2 gaan prima samen. Af en toe vervelen ze elkaar. Als het even kan liggen ze bij mij savonds als ik lui op de bank zit.

Je weet toch niet hoe het gaat maar misschien moet je er wat meer tijd en energie in steken en als je dat van tevoren weet is dat niet zo erg.

Als ze een eigen plekje kunnen hebben en een fatsoenlijke krabpaal komt het wel goed. Oja en met snoepjes gaat het altijd nog makkelijker.

Zodra ik savonds opsta gaan ze ieder op hun eigen plekje zitten en krijgen ze een snoepje. De 1 wil rennen en de andere is een luie draak en zou het liefste willen dat je het onder zijn neus legt:roflmao:

Sammie85 vindt dit leuk.
  9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Ik denk dan aan de richtlijn van de meeste asiels.
    Die zeggen: kittens het liefst samen tenzij er al een kat in het huishouden is die nog niet te veel op leeftijd is en nog wil opvoeden,
    Die richtlijn is er niet voor niets. Sociaal gedrag en een speelmaatje.
    Ik zou zeker voor een vriendje er bij gaan!
    Hier 2 uit het asiel gehaald, geen familie maar wel vriendjes, zo leuk hoeveel ze aan elkaar hebben gehad, zeker het eerste jaar.
    Nu doen ze hun eigen ding maar spelen en slapen nog vaak samen

Sammie85 vindt dit leuk.
  10. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel

Ja precies. We zijn niet veel van huis en daarna hebben we in ieder geval nog 3 weken zomervakantie om alle tijd en aandacht in te steken.

Ze hebben inderdaad een eigen grote krabpaal en genoeg speeltjes om zich niet te hoeven vervelen. En genoeg aandacht van onze 2 dochters van 6 en 8 ;)

11. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Oh dat wist ik niet van die richtlijn. Bedankt voor je berichtje. Ik denk dat we er inderdaad wel goed aan om het nu te doen. Ofja na onze vakantie als de kitten ook oud genoeg is.

Zoe123 vindt dit leuk.
  12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Hahahaha als de katjes er genoeg van hebben gaan ze er van zelf vandoor. Onze 2 katten komen zelf knuffelen wanneer ze het willen. Als onze zoon (7) iets later naar beneden komt dan gaat in ieder geval 1 kijken in de gang waar hij blijft:roflmao:

13. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.386
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik zou er ook 2 doen. Ik wilde er eigenlijk ook maar 1 maar de fokker (Maine Coon) wilde een kitten niet alleen plaatsen. We hebben al een kat van 16 maar er moest echt een jonger soortgenootje bij zodat ze een speelkameraadje hebben. Dus nu hebben we er bij een andere fokker ook 1 gereserveerd, de eerste komt over 2 weken en de ander 7 augustus. Denk ook echt dat het leuker is dat ze samen opgroeien en kunnen spelen. Onze bejaarde kat heeft daar inderdaad denk ik helemaal geen zin in.

Superleuk! Ik heb er echt zin in dat ze komen! Jullie gaan ook genieten en zo leuk om ze samen te zien spelen! Als je ziet hoe ze met hun broertjes en zusjes spelen sta ik er ook 100% achter nu!

Sammie85 vindt dit leuk.
  14. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.684
    3.126
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zoe123 en Sammie85 vinden dit leuk.
  15. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Ik heb met beide ervaring. Een kitten plaatsen bij een andere kat ging hier niet goed. Het introduceren keurig volgens de regels gedaan.
    Ze keken elkaar niet aan. En telkens was het kitten het doelwit van aanvallen. Maar niet op een speelse manier. Na maanden echt nul verbetering maar wel 2 ongelukkige katten dus besloten voor de jongste een ander huisje te zoeken.
    Helaas is begin dit jaar de andere kat onverwachts overleden en hadden we dus geen kat meer.

Daarna weer een kitten in huis genomen en toen deze 2 weken bij ons was zei mijn man; als we er nog steeds 2 willen dan moeten we dat misschien nu maar gaan doen en niet als de een straks weer ouder is, dan hebben we straks weer zo’n situatie.

En zo geschiedde, niet veel later kwam kitten nr 2. Ze schelen 4 weken en ze zijn zo ontzettend leuk samen. Ze hebben zo veel aan elkaar en ik geniet elke dag van hoe ze samen zijn, kan er echt uren naar kijken.

16. Anoukskie

Anoukskie Fanatiek lid

18 okt 2016
    2.476
    885
    113
    Wij hebben nu ongeveer een maand 2 kittens in huis en het is zo ontzettend leuk, ze hebben zoveel plezier samen, zijn ook broer en zus. Ze rollen de hele dag het huis door en liggen daarna heerlijk tegen elkaar aan te slapen, met z'n tweetjes bij je op schoot.

17. Chechi

Chechi Niet meer actief

Uit onderzoek is gebleken dat kittens die met andere katten opgroeien, zich sociaal en gedragsmatig beter ontwikkelen dan een kitten alleen. Daarom plaatsen goede en erkende catterys en asiels bij voorkeur een kitten alleen in een huis waar al katten zijn of anders in een duo met een andere kitten.

Kortom: ik zou zeker voor een tweede kitten gaan. Die is makkelijker te introduceren dan een volwassene.

Zoe123 vindt dit leuk.
  18. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Doen! We hebben 1 kitten gehad en die schat wou telkens met ons spelen maar ja... wij zijn geen katten. Ze is helaas nog geen jaar geworden. Toen 2 kittens genomen en wat een feest! Ze gebruiken elkaar als onvermoeibaar speelmaatje, slapen samen, gaan samen struinen, ze wassen.elkaar :) 1 kitten gaf meer werk en onrust dan 2!

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Sorry even spam hoor maar ja het is toch heerlijk?
    Dit is al weer een kleine 2 jaar geleden maar achteraf zo’n goede beslissing om voor 2 kittens te kiezen…

B5629427-4822-414D-8A09-B5E797128D0A.jpeg B5629427-4822-414D-8A09-B5E797128D0A.jpeg

Anoukskie en Chechi vinden dit leuk.
  20. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Oooohhhh ja zoooo zoet! Smelt! Dat verveeld ook nooit :D

Deel Deze Pagina