Sera Aquatan | Waterbereider | Aquariumplantenshop.nl deze doen we om te ontchloren https://www.sera.de/nl/producten/in_category/schritt-4-gleichgewicht-herstellen-5598/product/sera-bio-nitrivec.html En dit zijn de bacterien
En elke 2 weken vervangt mijn man geloof ik 30 % van het water en gooit de zelfde hoeveelheid water er weer in terug en heeft deze dan al voorbereid met dat spul. Zo is het ons uitgelegd zullen vast wel meerdere vissenkenners kennen maar wij waren er ook beetje bleu ingestapt.
Dank je wel Lieke voor de linkjes! Van die 30% verversen wist ik idd, dat hadden ze dan weer wel vertelt Hoop dat het nieuwe aquarium snel binnen is. Grappig genoeg gaan we nu van de allerkleinste naar de grootste in deze serie
haha weet waar je aan begonnen bent. Wij stapten ook de hornbach in en dachten kopen een aquarium gelukkig kregen we daar wel prima informatie en mijn man heeft zich ingelezen op internet tussendoor zijn we nog naar speciaal zaken geweest als we vragen hadden. Wij kregen bv ook een slakkenplaag dus nu slakkenetende slakken er in gedaan ook zijn er algeneters in het aquarium. Bedenkje ook bv als je de bodem bedekt onder het grind een goede voeding doet waar je planten in kunnen groeien dat hebben wij niet en vinden wij erg zonde dat dit niet kan , na de zomer komt er een grotere bak en dan komt het er wel. kunnen de planten net iets beter in hechten. google maar op voedingsbodem aquarium.
Ik ben wel heel benieuwd naar jullie aquarium. Wat voor vissen heb je er in zitten? Ik heb er 2 verschillende plantjes in zitten, zitten in een stekblokje en dan in een klein potje. Maar daar moet die uit? Oh ik ben echt slecht begonnen ik ga dit vanavond maar eens op m'n gemakje lezen online. En we wilde gewoon leuk wat vissen zonder veel werk er aan te hebben, wat een grap! Ik vond vissen eerder wat saai, maar stiekem vind ik ze nu wel heel leuk! Die molly's zijn best leuke vissen! We hebben er 1 die heeft me toch een vin op z'n kop! Die is bijna nog groter dan hem zelf wat een slagschip!
Vroeger toen wij thuis een guppie aquarium hadden. Maakte vader de ene week de pomp schoon en de andere week deed hij waterwissel door 1/3 van het water te verwisselen. Raam maakte we altijd schoon met zo'n soort verfkrabber en een spons. Er wel goed om denken dat er geen steentje tussen komen te zitten want dan krijg je krassen. Vriend die had al een zoutwater aquarium toen ik hem leerde kennen. Nou dat is wat andere koek! Mag er dan ook absoluut niet aankomen. Dacht een keer hem te helpen door het aquarium schoon te maken en zette zoals dat we vroeger deden de pomp uit en ging water verwisselen. Vond het raar toen een fel gekleurde via opeens steeds bleker werd. Wijze les geleerd: NOOIT de pomp van een zoutwater aquarium uitzetten!
voedingsbodem is absoluut niet nodig hoor Ik heb al jaren gewoon voegzand van de G*mma. hier hechten de planten prima in. het is goedkoop en je hebt geen last van voedingsbodem wat naar boven komt tijdens omwoelen van grond of bij verplanten, geen voedingsbodem die gaat rotten of vervangen moet worden. werkt super. voor de planten die voeding uit de grond halen heb ik klei kegels. om de zoveel maanden stop ik er 1 bij de wortels en hier doen ze het prima op.
jep. loodje moet eraf (als die erom zit) en ook het steenwol wat om de wortels zit. je bent inderdaad echt slecht voor gelicht. je mag nooit vissen meteen in een aquarium doen. een aquarium moet eerst minimaal 2 weken draaien zonder vissen. daarna mogen er ook niet ineens allemaal vissen in, dat moet opgebouwd worden. (6 blackmollies op een grote bak kan dan wel maar niet meer erbij doen. even wachten). houd voor nu wel je vissen in de gaten want zoveel vissen in zo'n klein bakje is vragen om problemen. de nitrietpiek is al genoemd. die komt meestal na een paar dagen. vissen kunnen daar niet goed tegen en het kan zo maar zijn dat ze gaan hemelen of luchthappen. verder zijn 2 plantjes veel te weinig. zeker op een grote bak. daar moet veel meer beplanting in. je moet regelmatig je waterwaarden testen, wekelijks water verversen enz. het is helaas niet zo dat je even een bak vult en klaar en de pomp maakt hem wel schoon. helaas...
je moet een bak ook gewoon een aantal weken laten draaien. Dan heb je die pieken gehad. En daarna moet je gewoon een knap osmose app kopen. Krijg je mooi schoon water van en heb je al die troep ook niet meer nodig. Wekelijks verversen is helemaal niet nodig. als jij goed draaid moet je der niet in gaan rommelen. alleen verdampt water bijvullen met osmose water meer niet.
Hahaha Mozart, eigenlijk heel erg sneu voor de visjes. Maar ik moet er toch wel heel erg om lachen Osmose water? Dat ken ik ook niet. Ik ga de visjes maar even met rust laten verder, ze moeten van de week natuurlijk alweer verhuizen. En dan voor die tijd maar even goed opschrijven wat we allemaal nog nodig hebben om een goed aquarium in te richten voor ze. Ph meters hebben we op de zaak liggen, dus dat scheelt weer. En dan maar even kijken hoe we het aquarium zo kunnen inrichten dat we er daarna het minste werk aan hebben. Ik lees ook overal dat mollies heel gevoelige visjes zijn, dus wil ze ook niet te vaak plagen. Echt jammer dat we eigenlijk niet zijn voorgelicht. Dan hadden we wellicht andere keuzes gemaakt. Maar ja, ze zijn er en ze zijn eigenlijk heel leuk (en mooi) komt vast goed.
Gewoon leiding water is prima hoor, hier in iedergeval nooit last gehad van nitriet pieken. planten zonder voedingsbodem groeien als kool.
wij hebben 3 zwaarddragers 4 neontetra,s 2 odessa barbelen en wat guppen 4 algeneters 4 slakkeneters. zitten er in onze bak van bijna 60 liter.
grappig om te lezen hoe de meningen verdeeld zijn over het onderhoud en opstarten van een aquarium. Ieder leest zijn ding in en doet het op zijn haar manier. Zo zijn wij ook begonnen en doen het met een tip van die en een tip van een ander en creeeren onze eigen manier. wij kregen wel degelijk een flinke nitriet piek in onze bak. Oorzaak was ws een te kleine pomp hebben nu een externe pomp waar het water er opeens ook veel frisser en helderder mee uit is gaan zien. Voeren iets minder voer dus minder poep en dus ook minder omzet nitriet.
nergens voor nodig. ik heb al 15 jaar een aquarium en gebruik altijd gewoon leidingwater en nooit spul om te ontchloren of bacterien om nitriet te verwijderen. is echt geldklopperij. gebruik alleen tijdens het opstarten bacterial en bij een nieuwe pomp. bacterial in het water (dus voordat er vissen in zitten) en dagelijks wat vissenvoer. dit word door de bacterien opgegeten en dan vermenigvuldigen ze zich vlot. heb je snel een goede bacterie-cultuur waardoor je bak een hoop aan kan. nitriet krijg je alleen als de balans in je bak verkeerd is. bak die niet goed ingedraaid is, teveel vissen of dode vissen, teveel voer, te weinig planten enz. nitrietpiek in een nieuwe bak krijg je alleen als je te vroeg en te veel vissen toevoegd in je aquarium. en dan nog geen reden om spul te gebruiken, gewoon een deel water verversen en probleem is opgelost. in al die tijd heb ik mn bak wel een stuk of 7x opnieuw opgestart en nog nooit een nitrietpiek hierdoor gehad. en je weet dat nitriet niet altijd slecht is? helemaal niet goed om al het nitriet te verwijderen. nitriet word omgezet in nitraat en dat is weer voeding voor de planten. ik voeg zelfs nitraat en fosfaat TOE aan mn bak