Winterharde tuinplanten in de schaduw: wie denkt er mee?

Discussie in 'De lounge' gestart door Valerie, 17 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Jaja, het mooie (tuin)weer komt er weer aan... :D

Wie heeft voor mij leuke ideetjes mbt planten die het goed doen in de schaduw? Ik ben op zoek naar winterharde planten die het hele jaar door groen blijven. Dus niet dat je in de winter tegen kale takjes moet aankijken (we hebben er namelijk direct vanuit de woonkamer zicht op) en al helemaal niet dat je ze binnen moet zetten als het vriest (hebben we geen ruimte voor).

Ik wil geen 1-jarige planten en ook geen planten met giftige besjes / bladeren, want we hebben een ondernemende peuter rondlopen. ;)

Ik had zelf al bedacht:
    - Buxus
    - Aucuba japonica ´Variëgata´ (Broodboom)
    - Pieris 'Flaming Silver'

Graag hoor ik ook andere suggesties en evt. persoonlijke ervaringen (bijv. veel/weinig onderhoud, groeit snel of juist niet, etc.). Het mogen lage planten / struiken zijn of iets hoger, bijv. klein boompje (niet meer dan 2 meter).

Bloemen erin vind ik ook leuk, maar dat is misschien wat moeilijker omdat ze op een plek komen te staan waar vrijwel geen zon komt. (?)

Ohja, geen klimplanten en kruidenplanten (die hebben we al genoeg :)).

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

2. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Wij hebben een vinca minor in de tuin in de schaduw. Dit is een bodembedekker en geeft witte bloemen. Volgens het kaartje zou hij van maart- mei bloeien, maar bij ons bloeit hij tot september. Hij groeit snel, dus zorg voor ruimte. Skimia doet het ook goed en een kerstboom ook.

3. suusje1979

suusje1979 Bekend lid

22 nov 2010
    844
    0
    0
    midden van het land
    Pachysandra
    De Pachysandra is een winterharde groenblijvende plant, die bloeit in maart en april. Hij wordt ca 20 cm hoog. Het is een ideale bodembedekker voor tuinen en andere (grotere) oppervlakten.
    De Pachysandra wordt geleverd in (vierkante) 9 cm potjes

Ik heb ze ook in de tuin en ben er heel blij mee!!
    Vinca minor zoals hierboven geschreven word heb ik ook en die bloeit inderdaad superlang

4. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Wij hebben ook de vinca minor alleen dan met de paarse bloempjes, vind het een erg mooie bodembedekker, bij ons staat ie in de zon en doet het ook daar erg goed.

We zijn nu zelf met een stukje aan het uitproberen wat erg in de schaduw ligt. De Budleja (vlinderstruik) doet het erg goed daar, de hortensia ook, we hadden er ook wat lavendel neergezet, dat doet het niet in de schaduw.

5. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de tips! :) Ik heb niet zoveel kennis van planten, dus ik heb de namen even opgezocht op internet en ik heb inmiddels plaatjes gezien van de genoemde planten.

De bloemetjes van de Vinca Minor spreken me erg aan. Echt een leuke bodembedekker. De Pachysandra ziet er ook leuk uit. Mooi blad en net even wat hoger. Beide planten zouden goed staan op de plek in onze tuin.

Maar ik las ook dat beide planten GIFTIG zijn en dat vind ik op dit moment niet zo handig met ons dochtertje. Normaal gesproken eet ze geen planten hoor, maar ik wil er geen risico mee nemen. Ze is een erg ondernemend meisje en houdt wel van experimenteren. ;) Of zal het wel meevallen? Volgens mij bedoelen ze dat de planten giftig zijn voor vogels - maar zijn ze dan ook giftig voor kinderen??

6. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    De hortensia vind ik ook een leuk idee. Mooie bloemen en vele soorten, dus veel keuze.

Naar de vlinderstruik had ik zelf ook al zitten kijken, maar deze spreekt me wat minder aan. We hebben maar een klein tuintje en de vlinderstruik wordt snel groot. Bovendien las ik dat hij juist volle zon verlangt (maar bij jou doet hij het dus wel goed in de schaduw), in de winter geen bladeren heeft en slechts beperkt winterhard is...

7. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    We hebben het er nu 2 jaar in staan en hebben twee strenge winters overleeft dus denk dat het wel meevalt.
    De budleja moet je elk jaar kort afsnoeien dan valt het mee, en al heel vroeg in het voorjaar zitten er al bladeren aan en de vlinders die er straks op afkomen is prachtig. Er zitten soms wel meer dan 15 vlinders op.

De helleborus (stinkend nieskruid) doet het ook erg goed in de schaduw, heb je in wit en paars, bloeit in het voorjaar.

8. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    dee camelia. bloeit in het voorjaar en is echt supermooi!

9. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Mariska165, jouw ervaring met de budleja klinkt erg goed. We hebben inderdaad 2 strenge winters achter de rug en jouw vlinderstruiken hebben het dus overleefd. Misschien hangt het ook van het type/ soort af? Ik vind de vlinderstruik erg mooi om te zien, dus ik ga het toch maar weer overwegen na jouw positieve berichtje. Had je hem in de winter afgeschermd of gewoon zo laten staan?

Wow, de helleborus vind ik ook een erg leuke tip! Wat een schattige bloemetjes. En ze bloeien vrij vroeg (sommige typen al vanaf december, las ik net op internet) dus dat maakt het nog eens extra leuk en afwisselend in combinatie met de andere planten in de tuin. Ja, die wil ik ook! :D

10. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ja, ook al zo mooi! Prachtig als de camelia in bloei staat. Heb jij er zelf ervaring mee? Heeft hij bij jou al een paar winters overleefd? Ik las dat je hem in de winter maar één keer per maand een BEETJE water mag geven. Maarja... ik kan er moeilijk een paraplu boven hangen als het gaat regenen. :D

11. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Hortensia zou ik een beetje afraden.. die heeft half zon / half schaduw nodig.. als die merendeels of altijd in de schaduw staat krijg je kleinere tot geen bloemen..

maar k zal eens wat zoeken (H)

12. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de tip, honeyy. Er komt inderdaad vrijwel geen zon op die plek. Alleen in de zomer komt er 's avonds wat zon.

Ik vind het erg leuk dat jullie zo meedenken. Ik ben nu helemaal enthousiast en ik moet me echt bedwingen om niet gelijk naar een tuincentrum te rennen. :D Ik heb al zoveel leuke ideetjes voorbij zie komen. Vanavond ga ik eerst eens met mijn man overleggen en dan kan ik van de week gaan kopen en planten. :)

13. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Wij hebben straks ook een strook langs ons huis waar bijna alleen maar schaduw is dus ik lees ook even mee :D

Die camelia is echt prachtig!

14. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk

hij staat hier al jaren en heb geen paraplu gebruikt hoor ;) hij staat prachtig en word alleen maar mooier. groeit niet zo heel snel!

15. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    We hebben er niks aan gedaan, de budleja is best wel sterk hoor.
    Die in de schaduw staat is een witte en we hebben nu net een paarse geplant aan de zonkant.

Wij hebben zelf een vrij groenen tuin met veel struiken met bessen waar vogels op afkomen en proberen nu een border aan te leggen waar veel insecten, rupsen en vlinders op afkomen. De helleborus trekt ook veel insectjes als bijen aan.

Deel Deze Pagina