Iemand verstand van bijstandsuitkering?

Discussie in 'De lounge' gestart door Salsera, 24 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Ik doelde op mezelf hoor. Ik zou het naar vinden als iemand mijn advies opvolgt wat ik hier achter een schermpje geef zonder mij afdoende in te lezen en zonder alle feiten te kennen.

Ik verbaas me er altijd over dat zulke vragen, waarvan de impact op het dagelijks leven heel groot kan zijn hier gesteld worden (en de antwoorden voor waar aangenomen). Vandaar ook mijn advies voor een professional, je kan toch niet zien wie hier achter de profielen zit. Ik weet van mezelf dat ik eerlijk antwoord geef (en jij weet dat wss ook van jezelf), maar ik heb niet de naïviteit om maar alles te geloven wat iemand hier plaatst.

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Bijstand is een laatste vangnet, dus niet bedoeld omdat je niet wil lenen bij DUO.

Hoe het met je pensioen zit weet ik niet. Zolang er geen wet is zal de gemeente hier zelf over moeten beslissen of beleid op maken.

Is je studie een fulltime studie? Als je bijstand wil aanvragen dien je 100% beschikbaar te zijn voor werk namelijk.

Daarnaast ben je zelf "gestopt" met je toentijdige baan, dat zal gezien worden als verwijtbaar werkeloos, en mogelijk dat je dan de eerste maand "100% gekort" wordt.

Dus zsm aanvragen.

Ook als je de uitkering niet krijgt, heb je wel recht op BIJZONDERE bijstand. Toen ik ooit studiefinanciering had heb ik er een aantal keren gebruik van moeten maken. Dingen die je nodig hebt maar niet kunt betalen.

3. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.199
    178
    63
    NULL
    NULL
    Heb geen kinderen en ben boven de 27, dus dat gaat allemaal niet op. Volgens mij is het recht op lenen bij DUO ook vervallen, vanwege de termijn die daaraan verbonden zit (periode tussen start studiefinanciering ed).

Ondanks dat de studie wel voltijd is hoef ik maar weinig op school aanwezig te zijn. Normaal gesproken zou er stage gelopen moeten worden, maar dat heb ik allemaal al afgerond. Les is er momenteel niet meer, alleen nog individuele begeleiding. Ik ben dus zo goed als fulltime beschikbaar voor werk.

Maar goed, ik ga het gewoon nog even verder uitzoeken en ondertussen ben ik nog steeds op zoek naar meer werk. Het schijnt ook wel bekend te zijn dat dit een rustige periode is, dus mocht ik niks erbij vinden dan hoop ik toch dat het snel aantrekt qua werk.

Deel Deze Pagina