iemand verstand van cavia's?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavd, 24 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxter

Foxter Niet meer actief

Oh das wel een eindje ja :)
    En aan de binnenkanten van de pootjes? Ik heb een beer die stress krijgt als hij even alleen moet zitten, tja ik heb niet altijd een vriendin voor hem;) en die gaat zichzelf dan kaal likken, buik, binnenkant van de poten.

Maar omdat ze al 6 is kan het ook heel goed hormonaal zijn, ik vang oude dames op en zie dat wel vaker.

Schurft ziet er toch anders uit en schimmel begint niet op de buik, en je ziet dan veel meer schilfers. Bij schurft zie je echt bloedende plekjes en korsten. De bobbeltjes Zijn wel vreemd, misschien irritatie van het zaagsel ofzo.

2. Foxter

Foxter Niet meer actief

Dat zijn spekogen :) is niet ernstig inderdaad, fokkers selecteren dat wel uit omdat het erfelijk is.
    Ze ziet er super uit verder, en inderdaad helemaal geen plekken op de kop. Ik denk dat ze een beetje stress heeft vanwege haar maatje.

3. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    ze is nu ong 3 maand alleen denk ik, zou ze het dan al niet eerder moeten hebben?

dankje trouwens ik zal zo even naar haar pootjes kijken volgens mij is het echt alleen haar buik tot achter de pootjes loopt het precies

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Dat is wel laat, bij mijn beer zie je het al na 3 weken alleen zitten.

Dan zou ik toch aan iets hormonaals denken. Of eet ze misschien meer dan anders? Dan zou het gezien de leeftijd ook een gezwel in de darmen kunnen zijn, maar aan haar omvang te zien lijkt me dat niet. Meestal vallen die dieren ook eerst af en gaan ze onwijs veel eten, maar omdat het lichaam de voedingsstoffen niet op kan nemen krijgen ze haar uitval, eerst op de buik en dan op de flanken.

Moeilijk, het punt met een dierenarts is, dat die een afkrabsel maken, dan waarschijnlijk niks vinden in dit geval, maar je dan wel een duur smeerseltje mee geven.

5. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    heb meer het idee dat ze minder eet als wat ze altijd deed normaal deed ik elke 2 dagen nieuw hooi en nu is eigenlijk alleen bij het hok verschonen(1x in de week ) maar dat is al minder sinds ze alleen is natuurlijk dus daar kan het ook door komen

6. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    het zit niet bij haar pootjes echt alleen op buik.. lijkt ook niet of ze er last van heeft maar t lijkt kaal helemaal met klein beetje korstachtig als je voelt maar niet heel veel, gewoon ruw ipv zacht zegmaar

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

1 keer per week is wel weinig, hier krijgen ze elke dag hooi, ook de heren die alleen zitten, en dat kanen ze helemaal op :)

Ik weet natuurlijk niet zeker wat het is, maar de kans dat dit schurft of schimmel is, of iets wat snel medicatie nodig heeft lijkt me klein. Ik denk aan iets hormonaals na alle info, en daar is niet zoveel aan te doen.

8. Foxter

Foxter Niet meer actief

Hmm toch ruw, dan misschien toch even laten krabben, al lijkt het me gek dat het een mijt is die bij de buik begint!

9. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    ze ligt vrij veel en doet niet zoveel meer als eerst maar misschien is dat door de leeftijd? rest van mijn cavia's zijn maar 3,5 geworden, maar moet ik het dan maar eerst goed in de gaten houden of het niet erger word enzo?
    of helpt een zalfje ervoor dat er weer haartjes gaan greoeien? en het weggaat of kan dat niet als het iets hormonaals is?

10. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    ze heeft wel een keer mijt gehad en had toen kale plekjes op de rug, en je zag de beestjes echt zitten of is dit dan een ander soort? want het lijkt wel heel anders..

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

Zolang het geen korstjes worden zou ik er nog niet mee naar de dierenarts gaan. Mijn oudjes (allemaal tussen de 3 en 9) slapen veel, liggen veel op hun zij te chillen en voeren weinig uit :)

Als ze plekjes op haar kop krijgt zou ik even langs de da gaan, aan hormonale uitval is niks te doen.

12. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    dankjewelw, word het dan ook erger als het dat is? en hebben ze er last van?

13. Foxter

Foxter Niet meer actief

Nee hoor ze hebben er geen last van, bij de een wordt het erger en bij de ander niet.
    Als het nou helemaal uitbreid naar de flanken en rug zou ik het wel even aan de da laten zien.

14. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    oke dankjewel :)

Deel Deze Pagina