Hoihoi, Tja,dit is een zwangerschapspagina,dus ik dacht, waarom niet,hahaha. Nee hoor,ik zit even ergens mee... Mijn konijn moet bevallen,maar ik vroeg me af wanneer. Ze is op een avond gedekt,moet je die dag dan nog meetellen? Weet iemand dit? Op een dinsdagavond,4 weken geleden. Lijkt mij,dat ze vanavond moet bevallen. Ze heeft vanmorgen al een nest gemaakt/haar uitgetrokken... Graag hoor/lees ik snel een reactie! Bij voorbaat dank! Marielle en haar konijntjes!
Het duurt in ieder geval geen 9 maanden, dat weet ik wel. Maar voor de rest er helaas geen verstand van... Is er een dierenarts in de zaal.......
meestal maken ze een dag of meerdere dagen van te voren een nestje. Ik denk dat ze morgen gaat werpen, maar vanaf nu moet je het gewoon goed in de gaten houden. Het duurt natuurlijk ook wel eens een dag langer/korter. Succes
Dan tel je die dag (avond) dat ze gedekt is niet mee? Ik loop bijna ieder half uur naar haar hok.... Ik wacht het dan wel af,ze heb het in ieder geval niet makkelijk. En dan nog die warmte...pfff. Dacht misschien lig er wel een dood jong voor. Dat het wat langer duurt. Duim,duim,duim...
Als ze al een nest heeft gemaakt zal het niet lang meer duren. Maar probeer je nieuwsgierigheid een beetje te beteugelen. Als je haar te veel stoort heb je kans dat ze haar jongen doodt.
wij hebben lang geleden jonge konlijntjes gehad... helaas ging de moeder dood tijdens de bevalling... enkele konijntjes ook. 3 hebben we een tijdje de fles gegeven ..... hebben een week geleefd d8 ik ze waren heel klein en lagen in een schoenendoos tegen een kruik aan
Hahahahaha, ze heb allang geworpen!!Haha. Ze heeft het nest achter het deurtje gemaakt. Ik dacht,ik kijk even,was al enkele uren geleden, of er geen dood jong lig. Ik gaf gelijk wat eten... Ik schrok me naar!!!!!!!!!! Het bewoog! En nog 5 jongen ook!! Nooit verwacht... Ik zit er nog van bij te komen... PS.Iemand na haar vakantie nog zin in een jong konijntje? Zwarte of lichtgekleurde. Heb ook nog wat oudere... Raszuivere NederlandseHangoordwergen! Groetjes van de Zuid-Hollandse hangoren!
Oh, wat lief! Zou er dolgraag eentje overnemen, maar ik heb er zondag pas eentje geadopteerd . Heb het uit een opvangcentrum voor verwaasloosde en achtergelaten dieren gehaald. We weten ondertussen dat we een jong dwergkonijntje hebben en dat het een vrouwtje is. Als ze haar goed voelt, staat het rechteroortje omhoog en hangt het linkeroortje helemaal omlaag Veel succes met de zoektocht naar een nieuwe thuis en ondertussen proficiat met de kleintjes!
Ik vraag me af of dit een bewust gefokt nestje is? En zo ja waarom fok je dan terwijl je nog geen nieuwe baasjes hebt?
@ Tesske Mijn collega heeft 2 konijntjes gekocht. Specifiek gevraagd om 2 vrouwtjes, om geen nestje te hebben in de toekomst. Zitten ze een dag samen, zit de een op de ander... Toch een vrouwtje en een mannetje... Terug naar van waar ze ze heeft: mannetje kunnen inruilen voor vrouwtje, maar ondertussen weet ze wel al dat het vrouwtje drachtig is. En een vriendin van ons kreeg een vraag om met haar kat nog een nestje te fokken, omdat het eerste nestje zo mooie beestjes waren. Ze kon al 3 of 4 jonge katjes kwijt bij nieuwe eigenaars. Nu is de kat drachtig en staat ze bijna op bevallen en hoeft geen enkel 'nieuw baasje' nog een jong katje want ze hebben er een gekocht... In dit tweede geval is er ook bewust gefokt maar de nieuwe baasjes haken een voor een af.
Mijn haren gaan overeind staan bij het lezen van dit topic. Ik vind dit "vermeerderen" en dat is iets heel anders dan bewust bezig zijn, al dan niet, met fokken. Als je al niet eens weet hoelang de draagtijd is en hoe alles in zijn werk gaat, mag ik aannemen dat je je niet ingelezen hebt. Het spijt me, maar daar heb ik, als konijnenopvang zijnde, geen goed woord voor over. Hier zit de opvang VOL met dit soort "leuke, een nestje" grappen.
En mijn haren gaan overeind staan,als ik dit soort berichten leest! * Ik ben ook tegen het vermeerderen van rasloze beestjes. Heb ik ergens geschreven,dat mijn konijnen rasloos zijn?? * Ik vroeg me alleen af of je nu de avond erbij moest rekenen of niet? *Verder weet je nooit hoeveel jong je konijn gaat werpen, dus dan kan je zoeken, maar je blijft altijd weer voor verrassing staan. Ook is het altijd afwachten wat voor kleur eruit komt,omdat mensen altijd voorkeur hebben,welke kleur ze willen!! * Verder ben ik aangesloten bij diverse verenigingen. Ik weet waar mijn konijnen vandaan komen en door wie ik ze laat dekken. groetjes Marielle
Ik denk dat momenteel elk asiel overvol zit, heb er zelf dagelijks ruim 100 te verzorgen, waren ook ooit jong leuk en aandoenlijk, nu stuk voor stuk afgedankt ivm allergie , geen zin of gewoon weg zonder info op straat gedumpt. Ook asiels hebben jonge konijnen daarvoor hoef je niet naar een winkel of fokker. tenzij je echt een ras wilt. maar als je bij de telling uit gaat van precies 4 weken valt er nog wat te leren, gemiddeld bevalt een konijn tussen de 28 en 32 dagen. en ook is een voedster bij mij in de opvang nog wel eens op dag 35 bevallen.(na binnenkomst) Hopelijk vinden alle jongen weer goed baasjes die weten dat je konijnen beter per 2 kunt houden (minmaal) in een ruim verblijf. en dat de beste combinatie nog steeds is een gecastreerde ram met een voedster.
Het spijt me zeer hoor maar als je , zoals je zelf zegt, aangesloten bent bij diverse verenigingen dan neem ik aan dat je een mede lid had kunnen bellen om te vragen of je de avond ook mee moest rekenen in plaats van het op een zwangerschapforum te vragen. Je verhaaltje over het niet voortijdig hebben van nieuwe baasjes omdat de kleuren niet bekend zijn klinkt heel leuk hoor maar is natuurlijk onwijze flauw kul. Ik neem aan dat als je verantwoord fokt (en als je dat niet doet dan ben je gewoon niets meer/minder dan een vermeerderaar) dat je niet zomaar lukraak een ram en voedster op elkaar zet. Daar hoort namelijk wel enig denkwerk aan vooraf te zijn gegaan en daarin kun je dan ook enigzins op kleur selecteren of in ieder geval een schattig maken van welke kleuren eruit (kunnen) komen. Je weet inderdaad nooit hoeveel jongen je konijn zal werpen maar om nou daarom nog geen nieuwe bazen te kunnen selecteren vind ik onzin, zorg dan in ieder geval dat je voldoende bazen hebt voor een gemiddeld nest. Ik hoop in ieder geval dat je voor alle jongen een blijvend nieuw baasje kunt vinden en dat ze niet in een opvang terecht komen omdat blijkt dat je er niet af kunt komen en geen plek hebt voor meer nijnen.
Ik sluit me bij de vorige dames aan. Je reactie komt nou niet over als iemand die weet wat ie aan het doen is. Neem ook aan dat je niet zomaar het nest "gestoord" hebt maar je handen eerst door de bak hebt gehaald zodat je hand ruikt naar konijnen? Anders heb je straks vermoedelijk geen nijn meer over. Heb zelf geen opvang maar wel een aantal nijnen uit de opvang en weet hoe schrijnend het is met dieren. Ik vind het nogal ondoordacht om daarom te fokken met konijnen als je nog geen nieuwe baasjes hebt. Je geeft zelf al aan dat je ook nog oudere konijnen hebt die dus nog niet geplaatst zijn. Oh ja en ik neem ook aan dat je bekend met mensen die graag gratis konijntjes ophalen om ze daarna als slangenvoer te gebruiken.
Wat een kritiek zeg, kunnen we niet meer normaal met elkaar omgaan,door gewoon een vraag te beantwoorden. Het lijkt het Midden-Oosten wel...Volgens mij heb ik al eerder over geschreven dat mijn konijnen niet naar een opvang gaan. Ik hou contact met deze mensen. Als ik het vooraf niet vertrouwd, gaan ze niet mee. Ik heb al mn hele leven konijnen gehad, dus ik weet als geen ander hoe ik met deze dieren moet omgaan. Natuurlijk weet ik welke kleur eruit komt,als je deze beestjes bijelkaar zet. Maar je weet, wat ik ook al eerder geschreven hebt,niet de hoeveelheid. En bij konijnen heb ik nog niet eerder meegemaakt, dat je vooraf mensen ga benaderen. Denk je dat er iemand is die 3maanden gaat wachten,totdat er eindelijk een konijn beschikbaar is,dan kunnen ze toch net goed ergens anders een konijn vandaan halen.. Tesske: Ik vind dat je aardig wat onzin aan het schrijven ben. Ik heb nog nooit iemand meegemaakt,die zo fokt,haha. Jij wel? Groetjes en ik hoor wel weer.
Maar ach,wat zitten we eigenlijk te prakkezeren. De voedster is allang bevallen. Dus op een antwoord zit ik eigenlijk ook niet meer te wachten. We zitten nu alleen opelkaar te foeteren. Laten we deze site daar niet voor houden. Ieder zijn eigen mening. Om een lang verhaal kort te maken, ik zorg ervoor dat mijn schatjes niet in de opvang komen. Vertrouw daar maar op!
@Marielle; heel veel succes met je nijntjes. Ik snap ook niet waar die verbitterd heid vandaan komt, je stelt een simpele vraag die niks te maken heeft met het welzijn van de konijntjes. Maargoed, dit gebeurd vaker op zwpagina.nl Ik heb ook 2 konijntjes (baardkonijnen in camelkleur) ook geen officieel ras maar wel heeeeeeeeel mooi (love). Heb ze laten helpen om geen nestje te krijgen.. maar heb al zoveel belangstellenden dat ik dat makkelijk had kunnen laten gebeuren. Maar helaas voor hen. Wat voor konijnen heb jij Marielle?