iemand verstand van erfrecht?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovel, 20 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovel

Lovel Actief lid

16 jan 2012
    235
    3
    18
    Vrouw
    Samen met mijn broer en zus heb ik recht op de erfenis van onze moeder. Aangifte inkomstenbelasting 2014 en aangifte erfbelasting moeten nog gedaan worden. Daar is onze adviseur mee bezig. Het overlijden van onze moeder is ongeveer 5 maanden geleden. 1 van ons 'beheert' de bankrekening van onze moeder. Wij vragen ons af of het geld (eventueel gedeeltelijk) alvast verdeeld mag worden. Weet iemand dit? De aangiften doen we voor ons 3 samen.

2. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    vaak word alles geblokkeerd en moet je wachten op de notaris ( als er een testament is ) van daaruit word de verdeling eerlijk verdeeld en word het geld op je rekening gestort. Je krijgt dan eerst te horen wat ze achterlaat. Je kunt kiezen uit accepteren weigeren of verwerpen. Als jullie een verklaring van erfrecht hebben en gewoon bij haar geld kunnen dan zou je het alvast kunnen verdelen gok ik.

3. Lovel

Lovel Actief lid

16 jan 2012
    235
    3
    18
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. Verklaring van erfrecht hebben we al lang en kunnen inderdaad gewoon bij haar rekening.

4. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik zou persoonlijk wachten totdat alle abonnementen, belastingen, etc betaald, afgehandeld en afgesloten zijn, en daarna een verdeling maken.

Gecondoleerd met het verlies van jullie moeder.

5. Lovel

Lovel Actief lid

16 jan 2012
    235
    3
    18
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. Verder is er niks lopends. Zojuist de belastingdienst gebeld en zij gaven aan dat er zonder problemen verdeeld mag worden. We horen wel wat we nog moeten afdragen. Zo zonde als dat geld op een betaalrekening zonder rente staat.

6. plk

plk Actief lid

28 sep 2008
    407
    0
    0
    Zuid-Holland
    Allereerst gecondoleerd met het verlies van je moeder.

Ja hoor dat kan, waarschijnlijk heeft jullie adviseur of boekhouder al een voorlopige opgave van wat er aan erf belasting betaald dient te worden, dan weet hij ook wat er overblijft en dat kan door 3 gedeeld worden.

Als hij die schatting nog niet weet kan je ook alvast een voorschot overmaken.

Het gebeurd trouwens wel vaker hoor deze situatie omdat het best wel een tijdje op zich laat wachten totdat de belastingdienst de aanslag oplegt.

(ben boekhouder van beroep met aangiftes in het takenpakket ;))

7. Lovel

Lovel Actief lid

16 jan 2012
    235
    3
    18
    Vrouw
    Bedankt!

8. koala28

koala28 Niet meer actief

Hier hebben mijn moeder en haar broer en zussen een bedrag achtergehouden op de ervenrekening en de rest verdeeld. Toen de opgave voor erfbelasting kwam heeft mijn oom het bedrag overgemaakt en het restant wat nog over was op de erven rekening heeft hij verdeeld.

9. Lovel

Lovel Actief lid

16 jan 2012
    235
    3
    18
    Vrouw
    Ook bedankt koala28, wij gaan het ook zo doen, goed idee om een bedrag achter te houden.

Deel Deze Pagina