Ik moest twee weken geleden bloedprikken, nuchter en 2 uur na het ontbijt voor glucose. Kreeg vandaag de uitslag van de verloskundige, alles was helemaal goed gelukkig. Maar vroeg me iets af... nuchter was het 4,8 en twee uur na ontbijt (schaaltje yoghurt met crusli), 4,7. Lager dus dan voor het ontbijt... Is dat niet raar? Je verwacht toch dat het juist na je eten hoger zou zijn, of zit ik er helemaal naast? Weet iemand dat misschien?!
Hallo, Een bloedsuiker tussen de 4 en 6 is perfect. En nog beter als het stabiel is. Als je nuchter bent dan zorgt je lichaam met behulp van suikers en insuline dat je bloedsuiker stabiel blijft. Als je net gegeten hebt dan stijgt het suiker gehalte in je bloed en gaat je lichaam insuline aanmaken om die suikers om te zetten, waardoor je bloedsuiker gehalte weer daalt. Maar 0,1 verschil is bijna te verwaarlozen, dus echt gek is het niet. Als je het 1 uur na je ontbijt had gemeten , dan zou het waarschijnlijk hoger zijn geweest. Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is. Je lijf blijft een mooi verschijnsel, vindt je niet
mooi uitgelegd Jalou. Ik had laatst nuchter 4.7 en na het ontbijt 4,9 dus bijna hetzelfde. Is juist inderdaad niet goed als het erg schommelt.
Aaah ok! Dan snap ik het nu helemaal! Het is dus juist prima als het bijna hetzelfde is. Ik dacht dat het altijd hoger zou zijn daarna. Heb ik toch weer wat geleerd en ben ik wel heel blij dat de uitslag bij mij goed is!!! Heel erg bedankt voor de uitleg!!!!!
Ik mag hopen dat ik het een beetje goed kan uitleggen. Ik ben verpleegkundige Het is altijd alstig om getallen uit te leggen als je zelf niet op dat gebied geschoold ben. Op mijn werk kijk ik niet naar een verschil van tienden bij een glucose. Andere bloedwaarden daarentegen....