Ik zit naar tlc (extreme cheapskates)te kijken en dr is een vrouwtje die is lasagne aan het maken maar ze wilt besparen en heeft nog vieze vaat staan dus ze doet dr lasagne goed afgedekt in de vaatwasser erbij, gatver Zo zijn er nog wel meer dingen maarja ieder zn ding natuurlijk Ik zelf probeer wel een beetje op stroom te besparen door s avond gezellig kaarsjes aan te doen ipv een lamp, en in de winter op de kachel door ook zovaak mogelijk kaarsjes aan te doen Ja en goedkopere merken te kopen tijdens boodschappen, maar dat doet iedereen wel.. Hoe besparen jullie?
In de vaatwasser en dan zo heet wassen dat de lasagne zal garen Bizar? Ik zou als ik echt een cheapskate was geen vaatwasser hebben, al hebben wij er nu eentje in energieklasse A++. We waren heel zuinig de afgelopen jaren (duur huis, wel goed inkomen, geen vaste contracten dus geen zekerheid). De besparingen zaten vooral in boodschappen en ik koop kleding vooral tweedehands en via kringloop. Dat laatste is een soort hobby, het is soms niet te geloven wat daar voor moois hangt. Verder laten we de auto zoveel mogelijk staan. In de winter zo min mogelijk stoken, mijn man is nogal warmbloedig en ik draag wollen kleding en zit 's avonds lekker onder een dekentje op de bank. Ondertussen besparen we minder op eten, omdat eten eigenlijk te belangrijk is om echt veel op te besparen. Mocht het nodig zijn, dan kunnen we absoluut minder uitgeven, maar het is nu echt niet nodig. De duurdere producten zijn dan zuivel en eieren. We zijn vegetariërs, maar veel goedkope zuivel wordt niet diervriendelijk verkregen. We proberen zoveel mogelijk op 'beter leven' keurmerken te letten bij biologische zuivel, gaat niet altijd, maar wel voor melk, eieren en sommige kaas. O ja, het is niet echt besparen, maar als je geen alcohol drinkt en niet rookt scheelt dat natuurlijk ook enorm in (ongezonde) uitgaven. Wij drinken alleen water, melk en vruchtensap (en met water bedoel ik natuurlijk ook koffie en thee ). Geen frisdranken, scheelt ook, heb je voor je voeding ook echt niet nodig. Eh... o ja ik doe al heeeel lang met mijn iphone. Vind ik. 4 jaar al Nu dus een heel goedkoop abonnement, relatief (17 euro pm). Ik internet bijna nooit via 3G en bel maar kort. Thuis skype ik veel (met ouders), is ook gratis.
Consuminderblogs blogspot Dit even googlen, en je komt er heeel veel blogs tegen die handig en interessant zijn Vakantie…. jeeej! | Kniepertie
Ik heb geen i-phone. Heb een doodsimpele gsm, zonder internet of dergelijke met een abonnement van 8 euro (1.5 uur bellen en 100 sms'en - aan dat bellen raak ik meestal of ik zit erover, maar ik stuur maximaal 10 sms'en op een maand). Kan daar echt geen geld aan uitgeven. Mijn laptop is een tweedehandse, gekregen van een tante die hem weg deed. Tot die tijd hadden wij gewoon 1 (oude) vaste computer voor ons twee. Het is alleen maar "luxe" om 2 computers te hebben. Elektriciteit zijn wij vorig jaar overgestapt en volgend jaar kijk ik weer wie de goedkoopste is. Maar sowieso is onze rekening al sterk gezakt. Voeding kijk ik uit en koop huisproducten, maar ik wil ook nog een beetje genieten. Als 't moet kan daar de riem wat harder aangespannen worden, maar ik wil leven ... Ik heb door mijn werk een gratis busabonnement voor het hele Vlaamse net en geen rijbewijs, dus ik probeer zoveel mogelijk met de bus te doen. Daarnaast betaalt mijn baas ook mijn treinritten naar 't werk. Mijn partner heeft wel een auto, die hij vooral voor woon-werkverkeer gebruikt. Meubels kopen we graag tweedehands, ofwel bij Ikea. Elektrische toestellen kopen we zo zuinig mogelijk. En mijn partner krijgt twee keer per jaar ook eco-cheques op 't werk die we daarvoor gebruiken. We kopen wel vaak degelijke en dure merken qua elektrische toestellen, maar die gaan dan ook veel langer mee. De vaatwas draait hier maximaal 1 à 2 keer per week. Kookpotten en pannen steek ik er sowieso niet in. 't Wasmachien zet ik pas op na 10 uur 's avonds (nachttarief) of in 't weekend. Voor die 2 machines was dat ik heb per week is dat geen enkel probleem. Droogkast staat hier wel, maar draait alleen in de winter af en toe. Voor de rest hangen we alles gewoon op. Verwarmen doen we op stookolie. Ik moet wel zeggen dat ik iets promo-bewuster ben dan mijn partner. Die let er veel minder op . We kopen overigens graag boeken, maar quasi alleen tweedehands. Héérlijk hoe je daar kan rondkijken en zoeken en wat je daar vindt . Ik shop overigens ook wel es graag voor kleding, maar hou wel de prijzen in 't oog. 50 euro per stuk (broek, trui, tuniek, ...) is echt wel 't maximum dat ik ergens aan uitgeef en is 't meer dan wacht ik wel op de solden . En mijn kleding wordt afgedragen tot ze versleten is en gaat ook meerdere jaren mee.
Goedkoop boodschappen doen, dingen invriezen wat over is, verzekeringen en andere vaste lasten veranderen zodat je goedkoper uit bent, enz.
Wij stappen nu elk jaar over van zorgverzekering, televisie/internet en energiemaatschappij. Scheelt elk jaar nog Via de facebookhoeken hier heb je vaak gratis/goedkope spullen. Ook via marktplaats kopen we geregeld of verkopen we. We drogen maximaal 2x per jaar. We mekten toen we niet meer droogden via de droger dat echt veel in de kosten kost Spaarlampen waar kan. Geen stekkers in de stopcontacten laten zitten, geen licht aan als het moet, kachel niet te hoog (we pakken dan eerder een dekentje voor op de bank) Reclames in de gaten houden.
Leuk om te zien hoe jullie het aanpakken, Wij hebben trouwens ook geen auto geen droger Duurdere spullen zoals wasmiddelen kopen we in de aanbieding en dan gelijk meerdere flessen De wasmachine staat alleen in het weekend aan, maar we zijn alleen met zn 2e dus kan makkelijk. Ja en natuurlijk goedkopere boodschappen, Als er avond eten over is eten we dat nog een keer de volgende dag bijv. Vaak krijgen we ook eten van mn schoonouders, als ze lekker gekookt heeft bijv krijgen we wat mee naar huis, en krijgen vaak gratis kaas en smeerkaas, want schoonvader werkt bij kaasfabriek dus scheelt ook weer,
Wij hebben het afgelopen jaar vrijwel elke avond boven gezeten, na het eten en de afwas. We hebben hier ook alles wat we nodig hebben en we hebben 300 m3 minder gas verbruikt dan vorig jaar Het speelt ongetwijfeld ook mee dat we dit jaar amper winter hebben gehad, maar hier was een deken in plaats van de verwarming dus ook een enórme besparing!
Alle stekkers wat echt niet nodig is uit t contact halen, zoals koffiezetapparaten/waterkoker, heb je m nodig, doe je m aan, gebruik je m niet? dan haal je de stekker er uit. We hebben dit jaar van Eneco een leuk zakcentje er aan over gehouden, door daar heel goed op te letten(en natuurlijk was het een ''warme'' winter waardoor de kachel niet vaak aan stond.) Verder elke week boodschappen doen, en dan gewoon van alles wat je voor een hele week nodig heb.. ( 5/6 pakken melk, 4x flessen drinken, genoeg kattenvoer, even bedenken wat je allemaal kunt gaan koken die week en wat je al in huis hebt. En van gehakt en kip hoef je echt niet altijd grote hoeveelheden te maken, maar een stuk kip en een klein beetje gehakt heb je gewoon genoeg aan. Eerst het belangrijkste in de kar, (melk, brood, kattenvoer, luiers, fruit) en dan volgt de rest, met als laatste het ''lekkers'' mocht iemand daar trek in hebben. Kleding kopen doen we niet elke maand, alleen wanneer dat voor iemand echt! nodig is. Zoals nu bij mijn vriend die afvalt en voor mij omdat er gaten in zitten omdat het te oud is haha.
Vooral op boodschappen. 1x per maand naar de Lidl/Aldi veel houdbare producten halen (ook langhoudbare melk en diepvries producten) daarnaast alleen 1x per week de versproducten (groenten, fruit en brood) halen waar die in de aanbieding zijn. In plaats van frisdrank/sappen alleen nog limonadesiroop drinken. Porties vlees halveren. Niet meer snoepen. Porties avondeten verkleinen, voorheen maakten we een maaltijd voor 3-4 personen en aten daar met zijn tweeën ruim van, en gooiden de rest weg. Nu eten we daar twee dagen van. Voorlopig geen nieuwe kleren of buiten de deur eten. Goed opruimen en alles wat je niet meer nodig hebt op marktplaats zetten.
We leven al vrij zuinig, maar ik let voornamelijk op de boodschappen. De goedkopere producten smaken ook prima. Daarnaast doe ik wekelijks boodschappen dit bespaard ook veel. Als je dagelijks gaat dan neem je vaak toch dat ene lekkere dingetje of dingen mee naar huis, dus extra geld uitgegeven. En verder zorgen dat de verwarming nooit hoger dan 20 graden staat. TV 's avonds helemaal uit i.p.v. standby.
Jullie bezuinigingen allemaal veel maar hoeveel levert het uiteindelijk op per maand? Wij bezuinigingen zelf echt nergens op, leven naar onze inkomsten. Zou zelf ook niet weten waar ik mee zou moeten beginnen als het op bezuinigingen aankomt.
Huis geïsoleerd, overal LED lampen, apparaten die stuk gaan vervangen voor energiezuinige, (ver)kopen op marktplaats, 35% afprijzingen bij AH (dat doen ze hier al zo'n 2-3 dagen van tevoren), ritjes met de auto combineren, op aanbiedingen letten, kleding in de uitverkoop kopen, verzekeringen/energieleverancier e.d. jaarlijks herzien.
In de winter stoken wij de houtkachel, maken hier een sport van om niet de verwarming aan te hoeven doen. De droger is laatst kapot gegaan, probeer nu zo lang mogelijk zonder droger te doen. Als de voorraad verzorgingsproducten op is, wil ik zelf wasmiddel en douchegel maken, maar dit is meer uit oogpunt voor gezondheid, maar is voor ons ook goedkoper.