Bemoeizuchtige schoonfamilie

Discussie in 'De lounge' gestart door Zwaluw88, 19 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zwaluw88

Zwaluw88 Bekend lid

18 okt 2013
    610
    0
    0
    Zeeland
    Hoihoi,

Schoonfamilie... Zucht, soms kun je ze wel wat aandoen.
    Mijn schoonmoeder en schoonzus weten alles beter, proberen tot je door te dringen met hun ideeën, en willen het laatste woord hebben want hun hebben al ervaring met zwanger zijn..

Ja het is mijn eerste kindje waar ik, nu bijna 4 maanden, van zwanger ben. Ik kom net kijken volgens hun.

Waar ze zich mee bemoeien:

-Wat ik eet
    -Wat ik drink
    -Hoelang ik slaap
    -Mijn kleding
    En het laatste waar ze mee aankomen; Ik mag mijn 2 katten niet meer aanraken en het is maar beter als ik ze wegdoe, want de kattenharen kunnen mijn baby nu al ziek maken.

Nou sorry hoor, is er ook een asiel voor schoonfamilie..?? (Hele foute gedachtens heb ik af en toe ;))

Het ergste vind ik nog, dat mijn man alles van ze aanneemt en ze gelooft... En dan op mij inpraat als ik een x frisdrank wil drinken bijvoorbeeld.. Want frisdrank drinken is uit den boze bij mijn schoonfamilie, is slecht voor de baby.

Ik heb al vele discussies hierover gehad... en al heel wat gemopperd bij mijn vrienden en familie. Ik wil ook wel eens een compliment over dat ik en mijn baby het zo goed doen, de afgelopen (bijna) 4 maanden. En niet alleen maar: Dit mag niet, dat mag niet, luister nou eens.. Bla bla bla blaaaaa!!!!

Pfffff, nu moet ik weer even kalmeren want ik voel me bloeddruk alweer stijgen. Zijn er mensen die dit bekent voorkomt? Of die ook gewoon een mopper uurtje net als ik hebben? ;)

Liefs!!

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.867
    113
    Owwww, irritant zeg. En vooral dat je man het ook nog eens overneemt. Misschien kun je op internet een pagina opzoeken met wat wel en niet mag (en dat is bijna niks) en dat aan je man laten lezen.
    En je schoonfamilie..... adem in, adem uit en laat gaan.....

3. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Oh heel vervelend!

Weet je wat ik zou doen? Ik zou ze meenemen naar een voorlichting voor zwangeren (bijv zo'n avond bij de verloskundige of in het ziekenhuis) en daar zou ik al hun adviezen eens aan de deskundige voorleggen. Dus gewoon "ik heb gehoord dat ik geen frisdrank meer mag, klopt dat?" etc.
    (Of ipv een voorlichting gewoon een afspraak bij je verloskundige)

Waarschijnlijk staan ze dan met hun mond vol tanden en bij toekomstige adviezen herinner je ze gewoon even aan wat de verloskundige ook alweer zei :D

Sterkte! ;)

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je probleem is niet je schoonfamilie maar dat je een goedgelovige wat dommige vent hebt. Ik zou mijn energie daar mee eens op richten. Bemoeizucht kan alleen als daar ruimte voor gegeven wordt..en hij laat het toe.

Homepage | Voedingscentrum

en neem hem vooral mee naar de verloskundige en maak afspraken.

5. Bailief

Bailief Niet meer actief

Herkenbaar, helaas! Gelukkig moest mijn vriend niks van dat gezeik hebben. Het is hier uiteindelijk gestopt omdat we ons er niks van aantrokken. Nu krijg ik zelfs cola aangeboden ;). Je vriend mag zich wel eens wat meer verdiepen in jou ipv luisteren naar zijn ouders, vervelend!

6. Opnaarvijf

Opnaarvijf Actief lid

16 sep 2013
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb hier uit een ver verleden ervaring mee. Het is super irritant maar ik denk dat ze nooit veranderen. Toen ik ernstige bloedarmoede had zei mijn schoonfam. Je moet eens niet aan die pilletjes gaan dat lijkt wel interessant?? Maar gewoon een boterham met appelstroop eten. Dat was de druppel na ellenlange bemoeizucht. Toen heb ik het totaal doorgerekend. Als je aan je dagelijkse behoefte ijzer wil komen met appelstroop moet je een paar potten per dag eten. Laat staan als je dus een tekort hebt. Ik heb ze hiermee geconfronteerd maar geen reactie. Wel gelijk een hele hoop andere aanmerkingen. Mijn advies; ontlopen! Gelukkig heb ik er geen last meer van want heb al lang een andere man maar ik GRUWEL nog steeds als ik er aan denk. Altijd maar beter weten altijd commentaar brrrr ik leef met je mee

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou idd je man aanpakken, de schoonfamilie veranderd ws nooit, maar jouw man moet weten hoe het zit

8. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Precies.

Jij en je man krijgen een kindje samen. Heb je al eens aangegeven bij je man hoe je het vindt hoe zijn familie met jou omgaat en wat dat met je doet?
    Ga het gesprek aan met hem, geef aan wat het met je doet als zijn familie zo tegen jou praat. 'Ik voel me er rot onder, heb het gevoel dat ik het niet goed doe, wekt irritatie op' (dat is juist niet goed voor je kind;)) etc.
    Hij moet jou begrijpen en de kans is groter dat hij dat doet als jij duidelijk aangeeft hoe jij denkt en je voelt én door kennis/feiten.
    Dus neem hem mee naar de vk en bespreek daar wat wel en niet mag, dan hoort hij het van een professional.
    En dan pas kan je SAMEN bedenken hoe je in het vervolg gaat reageren op je schoonfamilie en vooral ook, wat gaat HIJ eraan doen. Hij heeft hier een belangrijke rol in.
    Succes.

9. Joes1

Joes1 Actief lid

16 jun 2013
    315
    1
    0
    U bent zwanger niet ziek!

10. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Hmmm een asiel voor schoonfamilie....klinkt wel goed :D

Ik zou zeker je vriend meenemen naar de vk om alle fabels uit de wereld te helpen.

11. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Vervelend zeg! Mijn schoonmoeder zegt regelmatig dat we dat en dat absoluut moeten kopen en dan natuurlijk in die en die uitvoering. Ik zeg dan: 'Bedankt voor de tip, we zullen er eens naar kijken'. En dan is het gelukkig ook klaar. Maar denk dat het bij jou niet zo makkelijk gaat..

12. Zwaluw88

Zwaluw88 Bekend lid

18 okt 2013
    610
    0
    0
    Zeeland
    Dankjulliewel voor alle reacties! Ik heb er zeker wat aan. Het zat me zo hoog toen ik dit topic aanmaakte... Ze bemoeien zich steeds meer met ons leven.. Straks zeggen ze nog in wat voor houding ik op de bank moet gaan zitten... En hoelaat ik moet gaan slapen. Het is een koppige familie, ik neem niks van ze aan, maar ze blijven maar zeuren dat ik naar ze moet luisteren. Ik luister naar mijn lichaam en als die iets wil, krijgt ie het ook...

Thnx dames!!

Liefs

13. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pff jeetje, bent je klaar mee! Met je man zou ik idd het gesprek aangaan en hem dingen laten zien van internet of vk wat wel en niet mag.. Je schoonfamilie zou ik denk ik ook een gesprek mee aangaan en ze confronteren met hun gedrag. Als het niet veranderd zou ik ze zeggen dat je ze niet meer wilt zien totdat de kleine geboren is. Alhoewel dat waarschijnlijk niks helpt, want zodra de kleine er is zullen ze zich er dan ook altijd mee bemoeien.

14. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Die schoonfamilie kan je eventueel nog negeren.
    Gewoon niet meer mee afspreken en niet te vaak binnenlaten.

Maar die man zou ik toch zwaar gaan bijwerken!
    Met wie is ie samen en met wie krijgt hij een kind? Met zijn moeder of met jou?

15. Gazy

Gazy Niet meer actief

weet je wat heti s.. als je nu niet een statement maakt en met je man op 1 lijn ziet te komen, hou je dit de rest van je leven. Want straks komt je bevalling waar zij alle ervaring en alles beter in weten en dan is je kindje er waar je tegen allerlei dingen aan gaat lopen waar je keuzes in gaat maken
    zoals wanneer ze komen als je bevallen bent etc. Ik was heel duidelijk geweest en ze vonden me niet aardig maar dat wij zouden bellen en de tijd aan zouden geven dat ze mochten komen. En dan het absoluut niet op prijs werd gesteld dat ze zomaar lang kwamen.
    Maar het werkte wel. Ookal vinden ze me dan niet aardig.
    Mn vriendin, had haar familie en haar schoonfamilie in huis zitten toen ze terug kwam uit het ziekenhuis! want ja ze moesten allemaal toch even kijken of ze iets voor der konden doen....... :mad:

Nu is de relatie tussen mijn schoonouders en ons niet makkelijk (kijk bij mijn topics) maar mijn man is van de week weer wezen praten met zijn ouders samen met zijn broer. En nu ben ik ineens een fijne schoondochter, omdat ik zo eerlijk ben en omdat mijn schoonzusje hun een beetje over haar kant laat gaan en het toch niet leuk vind is zij in eens de boe man.... Mijn man heeft heel lang niks gezegden was nu eindelijk eens boos... en ineens vinden ze het geweldig!
    Dus hoe rot het ook voelt, wees eerlijk...... ook in dit soort gevallen werkt eerlijkheid het langst. En als je dat echt transparant doet, wennen ze er vanzelf aan.. ik heb het inmiddels zelf ervaren ;)

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik zou helemaal boos worden.
    Het ergste wat er is in een zwangerschap is stress, stress is veel slechter dan frisdrank, te veel of te weinig slapen, een frietje eten of weet ik veel wat.

Je moet eens een keer goed boos worden en ze laten voelen dat je er niet van gediend bent, eventueel even afstand nemen zodat ze het doorhebben.

Jij bent zwanger, niet hun en zeg je vriend maar dat hij bij alles wat je zegt netjes "jaaaaa" knikt omdat anders je hormonen het eens gaan overnemen ;)

17. Zwaluw88

Zwaluw88 Bekend lid

18 okt 2013
    610
    0
    0
    Zeeland
    Dankjewel!! Ja ik probeer ook afstand te nemen, maar ze praten maar op mijn man in... zucht...

Ik zal nog eens een x heel duidelijk zijn, tegen mijn man en zijn familie. Ja, IK ben zwanger, IK wil een mooi kindje op de wereld zetten. Dus ik LUISTER naar MIJN EIGEN lichaam, wat het nodig heeft.

Dank jullie wel voor het duwtje in mijn rug!!

Wordt vervolgd ;)

18. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Ik zou ze een keer mee nemen naar de vk ! Dan is dat gezeur zo over denk ik ;)

Sterkte er mee :)

19. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.867
    113
    Goed zo. Moet ook echt, want wat hierboven ook al wordt gezegd, als je kindje er is, wordt dit nog vele malen erger.
    En wrs. niet alleen van je schoonfamillie.... :cool:

20. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hmm, maar eens een heel stevig gesprek aangaan met je man dus. Vraag hem vooral waarom hij alles gelooft wat ze zeggen en waar dat dan wel niet staat. Probeer met je man op 1 lijn te komen, dat lijkt me het belangrijkste.

En je schoonfamilie? Gewoon doen alsof je gek bent en heeeel onschuldig zeggen: Echt waar, mag dat niet? Snap niet hoe jullie aan die info komen hoor, volgens mij lopen jullie 20 jaar achter. Ik heb het aan mijn verloskundige gevraagd en volgens haar kan het geen kwaad hoor, zolang ik er maar geen liters per dag van opdrink.
    Met andere dingen is het idd beter om gewoon te zeggen: we zullen ernaar kijken.

Mijn schoonmoeder kan namelijk ook zo bemoeizuchtig zijn (verder een best mens hoor). Zo willen wij de zolder verbouwen en ze heeft precies haar mening klaar waar de dakramen moeten en hoe de kamers ingedeeld moeten worden. In plaats van er tegen in te gaan (en dus een zinloze discussie te krijgen) zeg ik: dat is een idee, we kijken ernaar. Om vervolgens lekker ons eigen gangetje te gaan. Soms komt ze op dingen terug en dan zeg ik: 'Ja, maar dat kwam niet goed uit' of 'ja dat wilden we zo niet'. En dan is het klaar :D

Deel Deze Pagina