Vanochtend bij de verloskundige (2e afspraak) te horen gekregen dat ik per direct overgedragen wordt aan het ziekenhuis. Dit ivm de vorige bevalling die niet helemaal soepeltjes verliep en een hoog BMI. Op zich niet heel erg natuurlijk, controle is controle, maar toch baal ik er wel van om nu al een "medisch geval" te zijn. Plus dat t voor mij veel omslachtiger is om bij het ziekenhuis te komen (halfuur met de bus) dan bij de VK (3 minuten fietsen). Hoe werkt t in het ziekenhuis? Doen ze toch nog wel een poging om je persoonlijk te behandelen? Moet je vaker dan naar de VK? Krijg je elke keer een echo? Iemand ervaring?
Zal helemaal aan het ziekenhuis en hun protocollen liggen. Bij mijn 2e ben ik vanaf 18 weken onder controle gekomen in het EMC, vanwege een ernstige afwijking bij onze dochter. De gyn die ons/mij vrijwel elke controle zag (elke 2 weken) was heel aardig en heel persoonlijk. Ik vond het wel heel heftig, elke 2 weken er naar toe en soms tussendoor ook nog voor andere afspraken. Toen ik zwanger was van mijn 3e was de afspraak dat die zwangerschap ook door hen gecontroleerd zou worden, maar wat was dat anders! Er werden vooral echo`s gemaakt (9-11-16-20 weken) tussendoor sprak ik niemand, dus niemand die vroeg hoe ik deze zwangerschap ervaarde na het overlijden van onze dochter, terwijl ik wel veel (spanning gerelateerde) klachten had. Na de GUO met 20 weken had ik de eerste afspraak met iemand sinds 9 weken! En die beste man begroette me met de woorden: zo, dus u bent die mw. met die voorgeschiedenis...! Toen onze zoon dan ook gezond bleek te zijn heb ik aangegeven terug te willen naar de 1e lijn, dat was oké. Deze 4e zwangerschap heb ik besloten alleen voor de echo`s naar het EMC te gaan en de rest van de zwangerschap door de vk te laten begeleiden.
Ik snap dat je baalt. Ben zelf sinds 21 weken medisch geworden ivm zwangerschapshypertensie en baalde ook behoorlijk. Maar inmiddels heb ik dat los kunnen laten. Het zal ongetwijfeld per ziekenhuis verschillen, maar hier is toch ook wel echt een persoonlijke benadering. De klinisch verloskundigen zijn ook gewoon verloskundigen en de meeste gynaecologen snappen ook het belang van een goede benadering is mijn ervaring. Hoeveelheid controles is aangepast op problematiek. Een buurvrouw moet 1x per 4 weken voorlopig, net als bij VK, terwijl ik minimaal 1x per week moet. Het verschilt ook hoe vaak je naar de gyn moet en hoe vaak de controle bij de klinisch vk plaatsvindt. Buurvrouw heeft 2 van haar controles slechts bij gyn, rest bij Kl vk. Ik ben nu in 2 weken tijd 3x bij gyn geweest. Ook aantal echo's is afhankelijk van de reden. Als er een reden is om bijv groei extra in de gaten te houden, dan zul je heel wat extra echo's krijgen, maar niet elke keer. En dat is dan ook weer afhankelijk van hoe vaak je op controle moet natuurlijk.
Heftig MirW! Ik ben van de eerste bevallen in t Sophia, maar dat was na 41 weken VK, dus geen ervaring met de controles daar. Fijn dat je nu terug kan/mag naar de 1e lijns. Dat is vaak zeg, Suzy85! Ik moet over 2 weken en dan waarschijnlijk pas weer met de 20 weken echo heb ik net gehoord, dus bij mij zullen ze wel de "normale" tussenpozen aanhouden. Ik hoop dat er in het RDGG ook een persoonlijke benadering is....
Ik was bij de tweede medisch en vond mijn gyn vele malen prettiger dan de vk's bij de oudste. Heel prettig in contact, kennis van zaken (vk's niet, ik moest zeuren om een doorverwijzing), gaf me geen moment het gevoel dat ik 'lastig' was (vk's dus wel)...
Lang verhaal, maar toen ik 40+1 was ben ik nog aan mijn stuitje geopereerd, met 41+3 bleek ik zwangerschapsvergiftiging te hebben dus werd ik ingeleid. Na bijna 4 dagen weeën en een morfinepomp (ruggenprik lukte niet omdat ik 2 weken daarvoor ook een aantal ruggenprikken had gehad) ging mijn gezondheid ineens heel hard achteruit dus werd t een spoedkeizersnede. Waarschijnlijk kwam het door stress niet goed genoeg op gang, want ik ben nooit verder gekomen dan iets van 6 centimeter.
Ik loop nu voor de derde zangerschap bij de Gyn en al vanaf de 5e week. Ben er heel erg blij mee! Ook voor mij is het omslachtig. Met OV bijna niet te doen dus iedere week een auto regelen en half uur rijden. Heb het ervoor over. Mijn vorige zwangerschap liep normaal en ik hoefde toen niet vaker heen dan bij de vk. Wel iedere afspraak een echo. Leuk! Mijn gyn is er fijn en denkt mee en ik kan met alles bij haar terecht. Persoonlijk vind ik het erg fijn dat als er ook masr iets blijkt te zijn dat ik dan al op de juiste plaats ben. Succes!
Ikzelf zit vanaf begin al bij de gynaecoloog en verloskundige in het ziekenhuis ivm eigen ziekte verleden. Nu ook medisch ivm bloedverlies, bloeddruk, rhesus d factor en te klein kindje extra in de gaten gehouden. Ik ervaar het als super fijne zorg en gesprekken. Heel persoonlijk en ze zijn goed op de hoogte van verleden enz (ook dat ziekenhuis toen). Vaste gynaecoloog om de 5 weken en steeds andere tussendoor, maar stuk voor stuk niks te klagen. Ik heb de ene keer 1x per week, 1x per 2 weken of om de 3 weken een afspraak. Erg veel, zwaar met reizen maar het ervoor over. Heel veel succes verder, hopelijk krijg je er ook een fijn gevoel bij ondanks dat het helaas via het ziekenhuis moet
Dat is per ziekenhuis zo verschillend! Bij de eerste heb ik een aantal weken in het Sint Franciscus gelopen. Was echt een babyfabriek! Heb geen gyn gezien, alleen maar arts assistenten en elke keer een andere. Soms daar in de wachtkamer een uur moeten wachten zonder dat iemand de moeite nam om je te informeren. Nu een aantal weken bij het IJsseland. Elke keer dezelfde echoscopiste gehad en elke keer dezelfde gyn gesproken. Wannneer afspraken uitliepen werden we netjes geïnformeerd door de balie hoe lang het zou duren. Ik mocht zelfs kiezen of ik terug wilde naar de vlos of bij de gyn wilde blijven omdat zij ook wel begreep dat het vervelend was om heel de tijd heen en weer te gaan. Ik heb dus echt compleet verschillende ervaringen!
Het is van de week ontzettend meegevallen, een pak van mijn hart! Ruim een halfuur binnen gezeten bij een ontzettend lieve, begripvolle klinisch verloskundige. De volgende afspraken zijn al heel duidelijk, er staat een schema op mijn afsprakenkaart met wanneer welke controle en of dat met gyn of met vk is. Ook even kort naar de kleine spruit gekeken, omdat ze dat zelf fijner vond dan de doppler... (vond ik niet zo erg natuurlijk ) ook heb ik volledige vrijheid om te kiezen voor natuurlijk bevallen of keizersnede. Een hele opluchting!