van de zotte: we houden in de bijstand meer over dan toen manlief nog werkte

Discussie in 'De lounge' gestart door beagle78, 7 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    Mijn man is helaas per 1 september werkloos geraak heeft 3 maanden ww en straks in december hebben we recht op een gezinsuitkering. We hebben een zoontje van 2 en we hebben er toendertijd voor gekozen dat ik full time moeder zou zijn. In ieder geval de eerste 4 jaar. Mijn Postnatale depressie heeft daar ook zeker in meegespeeld maar dat terzijde.

Nu dachten we er financieel flink op achteruit te gaan maar niets is minder waar. We houden netto gewoon meer over als toen hij nog werkte en hij zat op ongeveer 120% minimumloon.

Het is dat hij Graag weer aan het werk wil maar voor het geld hoef je het dus blijkbaar niet te doen.

Ik vind dit toch echt wel vreemd hoor. Kan me voorstellen dat het bepaalde mensen niet echt stimuleerr om een baan te zoeken.

2. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

maar dan zit je niet in de bijstand en woon je waarschijnlijk ook niet in NL.

Hier is de bijstand toch echt voor een gezin met kinderen max 1200 euro bruto als ik het goed heb!

3. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Goh, dat vind ik zeker heel vreemd. Het is dat jouw man weer wil werken maar er zijn er genoeg die denken, ik hou toch lekker veel geld over dus waarom zou ik gaan werken.
    Erg jammer dat mensen zo denken.

Gelukkig heeft jouw man een goede instelling.

4. tricia82

tricia82 Niet meer actief

het is natuurlijk wel zo dat je op een gegeven moment moet solliciteren en eventueel elke baan moet aan nemen die je aangeboden krijg anders stopt je uitkering volgens mij.
    dat was wel zo toen bij mijn moeder.

5. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.871
    5.144
    113
    Home
    je krijgt in de bijstand 1200 pm voor 2 personen
    dat is toch niet zo heel erg veel?

6. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    #6 beagle78, 7 nov 2010
    Laatst bewerkt: 7 nov 2010
    we krijgen straks idd 1230 euro. maar wel bijna 500 euro aan huur en zorgtoeslag en dergelijke.

nu krijgen we ook wel huur en zorgtoeslag maar in verhouding veel minder. Daar komt nog bij dat we nu overal vrijstelling voor kunnen krijgen(rioolheffing,onroerend goed belasting enz.) terwijl we daar met zijn inkomen allemaal net geen recht op hadden.En dit zijn best forse bedragen als je ze zelf moet betalen.

We waren met zijn inkomen blijkbaar een beetje een "tussen wal en schip geval"

En dan is het ook nog zo dat er heel veel regelingen zijn. eigen bijdrage kraamzorg wordt vergoed. moesten we toen ook zelf betalen.

als je al deze dingen verrekend hebben we het nu gewoon beter.
    Kan er niets anders van maken.

7. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    tuurlijk hij solliciteert zich suf en we verwachten ook dat het niet al te lang gaat duren. Nooit geweten ook dat die aanvraag zo vreselijk is. Wat een papierwerk.Het voelt ook gewoon niet goed om je hand op te houden maar goed. Het is ons overkomen en we gaan er maar weer tegenaan.

Ik heb nu gelukkig eerst vrijstelling gekregen voor het solliciteren omdat ik zoveel mogelijk rust moet hebben.
    Vorige zwangerschap laatste weken in het ziekenhuis doorgebracht en dat willen we nu toch voorkomen.

nou ja al met al valt het me gewoon niet tegen.

8. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

8 feb 2008
    6.688
    0
    36
    Wat fijn dat jullie het nu beter hebben, maar ik denk dat als je werkt je toch meer voldoening er uit haalt dan nu :D
    Het is wat dat betreft best vreemd geregeld, maar goed t is nu eenmaal zo!

9. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    wij zijn met zijn 2e .... nog wel..
    maar hij krijgt echt maat 737 euro . !
    ( ik ben ook minderjarig dus dat heeft er ook mee te maken .. ) ik ben pas 20 dan krijg je heel weinig

10. sapje

sapje Fanatiek lid

6 sep 2009
    1.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja dat zou idd best eens kunnen omdat je voor heel veel subs in aanmerking komt, vind dat persoonlijk niet altijd eerlijk omdat ik en vele met mij hard moeten werken en helaas net geen subs krijgen waardoor we soms idd minder over houden dan iemand met een uitkering, het stimuleert mensen ook niet echt om actief werk te zoeken vind dat ze dat best eens mogen aanpakken

overgens veel succes gewenst voor je man met het vinden van een baan;)

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Dat is inderdaad het belachelijke in nederland.
    Stimuleert niet bepaald voor het zoeken van een baan.
    Net zo goed dat wanneer je werkt je 1 op 1 gekort word (bij part-time) Echt niet bepaald motiverend

12. luuus

luuus Niet meer actief

ik kan daar ook echt serieus zooo kwaad om worden.. wij kennen veel mensen die echt misbruik maken van een ww uitkering.. en krijgen maar overal geld voor toe geschoven, terwijl ze er ook echt geen ene reet voor doen om zelf geld te verdiene..

mijn vriend is ook zn werk kwijt geraakt omdat dat bedrijf failliet ging.. heeft nu gelukkig wel weer ander werk maar we hebben daar echt veel problemen toen door gekregen.. terwijl wij allebei altijd hard werken voor onze centen..

van mij mogen ze echt een heeeeeeel stuk strenger gaan worden met een ww.. en niet mensen die te lui zijn om te werken maar geld toeschuiven! want je wil echt niet weten wat ze allemaal KRIJGEN.

13. joanita

joanita Fanatiek lid

7 okt 2008
    2.027
    0
    0
    verzorgende IG
    raamsdonksveer
    hier ook helaas een man in de WW
    kreeg 7 dagen van te voren te horen dat zijn contract niet verlengt werd,
    is nu ongeveer een maand thuis.
    WW was al heel snel aangevraagd,
    maar wij schrokken ook van wat hij ging krijgen via de ww
    ze kijken naar het laatst verdiende loon,

vind het ook heel raar,

hij solliciteerd zich suf maar heeft weer weinig papieren en dus helaas weinig plekken waar hij zonder papieren aan het werk kan,

14. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier ook in de bijstand, maar een veelste hoge huur helaas :( gelukkig krijgen we van de gemeente wat hulp (voor een jaar) en staan we 1,5 jaar in geschreven voor een andere woning.
    Maar niet iedereen is lui hoor!!!!! mijn man solliciteerd ook veel, maar hij heeft z'n leeftijd tegen, of hij heeft wel de kennis maar de papieren niet, of hij is overgekwaliviseerd.

15. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    helaas hier ook al eens meegemaakt...

een kennis zat mer haar kindje alleen thuis, zij in de ziektewet en daarna ww geloof ik.
    Maar zijn hield p.m. meer over dan ik hier met mijn man die 40 uur werkt en ik werk 24 uur! En wij moesten er toen met z'n 3tjes van doen!

echt belachelijk hoor! kan me er ook enorm boos over maken!

16. luuus

luuus Niet meer actief

Ik zeg ook zeker niet dat iedereen lui is hoor!! Ik gun alle mensen een ww die er echt een nodig hebben. Zeg alleen dat ik helaas veel mensen om me heen zie die allemaal centen toe geschoven krijgen waar anderen hard voor werken. Terwijl hun dus wel te lui zijn om er zelf moeite voor te doen.

Dat mogen ze van mij echt beter controleren. Ipv steeds meer belasting van anderen inhouden.

17. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    WW wordt ook veel misbruik van gemaakt, dat klopt, maar ik denk dat het percentage misbruik in de bijstand nog heel wat hoger ligt hoor!

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja dit had ik laatst dus ook al opgemerkt. Wij gaan er in de WW op vooruit en in de bijstand blijft het gelijk. Maar dat komt voornamelijk omdat wij een huurhuis hebben.

Maar goed, in die situatie zitten we niet gelukkig.

19. luuus

luuus Niet meer actief

Klopt is toch slecht dat dat kan!

20. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    nou ja we gaan er vanuit dat het tijdelijk is,maar ik had altijd het idee dat je toch wel redelijk arm bent als je in de bijstand zit. Dit valt mij dus erg mee maar nu zijn wij natuurlijk ook gewend om van 1 laag inkomen rond te komen.

tja er wordt veel misbruik van gemaakt dat denk ik ook wel.

Deel Deze Pagina