Vraagje voor een notaris of erfrechadvocaat: stel ik word aangewezen als executeur testamentair (van het testament van mijn ouders) maar tzt zie ik dat niet zo zitten. Is het dan "verplicht" gehoor te geven, er uitvoer aan te brengen of is het ook mogelijk dat ik dan een notaris in mijn plaats aanwijs?
https://www.erfrechtshulp.nl/executeur-testamentair/ In de link hierboven staat een hoop uitgelegd. Je kunt de rol van executeur testamentair weigeren.
Je bent niets verplicht. In dat geval neemt de notaris het over, dat zal denk ik de zelfde notaris zijn als waar de overledene zijn/haar testament heeft ondergebracht.
Mag ik even inbreken met een vraag over mezelf? De oom van mijn man is al ruim een jaar geleden overleden. Mijn man en nog 5 anderen waren erfgenamen. Nou alle schulden etc betaald. Bleef er pp 500 euro over. Nu zei die notaris dat hij dat geld (totaal dus 3000 euro) een half jaar vast zou houden voor eventuele onvoorziene rekeningen. Nu heeft mijn schoonvader een getekende brief gehad van de notaris dat alle schulden betaald zijn en dat hij 16 juni het geld aan de erfgenamen over zou maken. Nu kreeg mijn schoonvader ineens een brief van nog een schuldeiser! Terwijl de notaris een ondertekende brief had gestuurd dat alles uitbetaald was. Puntje bij paaltje. Nog geen erfgeld gezien en mijn schoonvader is niet al te vriendelijk verzocht niet meer te bellen. Mag dit wel? Ik krijg een beetje mijn bedenkingen hierbij...