Iemand verstand van zorgverzekering en eigen risico?

Discussie in 'De lounge' gestart door Marleen31, 30 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Hoi,

Ik ben sinds dit jaar verzekerd bij CZ, zorgbewust polis met aanvullende verzekering ‘gezinnen’.

Begin dit jaar ben ik bij de KNO arts geweest voor een klein onderzoek en in juni bij de kaakchirurg om een kies te trekken. Ik verwachtte dat ik daar een nota van zou krijgen voor het eigen risico.
    Nu zie ik dat het ziekenhuis beide behandelingen heeft gedeclareerd maar ik heb geen nota gekregen voor het eigen risico. Doet CZ dit altijd later? Of heb ik misschien geluk en hoef ik niks te betalen?
    Bij de declaratie zie je ook staan dat ik er geen eigen risico voor hoef te betalen.
    Iemand enig idee of dit later nog verrekend gaat worden?

Bijgevoegde bestanden:

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Bij mijn zorgverzekering doen ze die afrekening 1x per kwartaal. Dan duurt het nog een poosje voor je de rekening krijgt.
    Maar als ik op je schermprint kijk lijkt het inderdaad alsof alles vergoed wordt. Je hebt je eigen risico niet al opgemaakt aan iets anders? Of wordt het vanuit je aanvullende verzekering nog extra vegoed? Bij mijn zorgverzekeraar kan ik apart bekijken hoeveel van mijn eigen risico er nog open staatvoor dit jaar. Heb jij misschien ook zo’n overzichtje?
    Ik zie dat je nota onderdeel is van een groter geheel, is er op dat andere deel ook geen eigen risico ingehouden? Het kan zijn dat een kaakchirurg bepaalde handelingen verricht die vanuit je tandartsverzekering vergoed worden, als dat het geval is gaat dat niet van je eigen risisco af. Ik weet niet of daar hier sprake van is?

3. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Mijn eigen risico is nog niks van op, staat nog op 0/385. Ook de andere declaraties staat 0 eigen risico.
    Ik ga er maar vanuit dat de nota nog komt.

Bijgevoegde bestanden:

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik kan steeds net de verrichtingen niet lezen, die valt onder van het scherm af denk ik. Die die ik wel kan lezen gaat om een foto. Die zal vergoed worden vanuit je aanvullende tandartsverzekering.

5. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.892
    8.065
    113
    Pas als de DBC gesloten is krijg je de rekening. Dit kan afhankelijk van wat er gedaan is tot 90 dagen duren.

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Maar ze heeft de rekening van het ziekenhuis toch al gehad? Alleen hij lijkt helemaal vergoed te worden. Dus de dbc is dan tochal gesloten?

7. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Oo zo bedoel je. Ik heb 250 euro per jaar tandartsvergoeding, maar die was na een bezoek aan de tandarts met een paar röntgenfoto’s en een keer naar de mondhygiënist al op.

8. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.892
    8.065
    113
    Oh overheen gelezen. Klopt, dan is de dbc gesloten en als je dan zelf geen rekening ontvangt is er blijkbaar geen eigen risico.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Kan ik mij haast niet voorstellen. Dat geldt toch voor alles zo ongeveer?
    Ik ben eerder bang dat het gewoon nog komt, heeft hier ook wel eens langer dan een half jaar geduurd

10. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.369
    2.845
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Normaal gesproken wordt bij CZ eigen risico direct verrekend. Niet achteraf alsnog. Heb ik in alle jaren in elk geval nog niet meegemaakt.

Het trekken van de kies valt onder je aanvullende verzekering, dus daar zul je geen eigen risico voor betalen. Eventueel kan t zijn dat die eerder verwerkt is dan je tandartsrekening en je daarom daar een deel van moet gaan betalen als je over de 250 euro heen gaat.

Maar de KNO arts kan ik niet verklaren. Ik zou zelf eigenlijk gewoon even bellen met CZ. Je wil ook niet einde van het jaar opeens een dikke rekening moeten betalen, omdat er nu eventueel iets mis is gegaan en ze er alsnog recht op hebben om dat geld te ontvangen toch?

11. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    437
    63
    Het kan zijn dat er nog een rekening achter ligt die je nu nog niet ziet in het online systeem omdat deze eerder is ingediend maar nog niet is afgehandeld. Bij berekening van het eigen risico wordt dit berekend op de eerste nota die binnenkomt, dus dat kan het verklaren.

Of je hebt gespreid betalen eigen risico aan staan, dit wordt dan pas later verrekend, dit doet cz heel raar namelijk in het declaratiesysteem.
    Het beste is om cz even te bellen dan weet je het zeker.

12. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.418
    30.765
    113
    Vrouw
    Als er op de app van je zorgverzekering staat dat het vergoed is, dan neem ik aan dat dit buiten het eigen risico valt.

Zo staat het er. De nota is ingediend. De verzekering heeft alles vergoed. Er is 0 eigen risico en 0 eigen bijdrage.

13. PeChAn

PeChAn Actief lid

11 mrt 2022
    288
    316
    63
    Vrouw
    De nota's die je nu kunt zien zijn afgehandeld. Maar het kan zijn dat er nog een nota onderweg is of nog in behandeling bij je zorgverzekeraar. Nota's van ziekenhuizen worden in bulk ingediend bij de zorgverzekeraar en kunnen pas ingediend worden wanneer de DBC is gesloten. Hier kan best een flinke tijd overheen gaan.

De behandelingen die je hebt gehad worden vergoed vanuit de basisverzekering en dus zal je helaas te maken hebben met een nota het eigen risico.
    Ik zou er rekening mee houden dat deze nog komt.

Deel Deze Pagina