Ik heb een zware avond en nacht achter de rug met een klein meisje met veel krampen en pijn, dus waarschijnlijk kan ik daardoor weinig hebben, maar ik ben zo geketst, zo boos. Ik kreeg zojuist een aantal oude documenten onder ogen. Sommige had ik nog nooit gezien. 1 was een brief die mijn moeder ca 10,5 jr geleden geschreven heeft aan mij, mn broer en mn vader. Een brief vol verwijten, een klaagzang over hoe weinig we haar waarderen, over ons gedrag en over wat zij allemaal wel niet heeft gedaan en gelaten voor ons. En nou zal iedere ouder wel een keer een dag hebben dat die zich zo voelt, maar deze brief kwetst mij zo. Er staan onwaarheden in en de schuld wordt volledig bij ons gelegd. De schuld van waarom ze zo vaak dronken was, al sinds ik een jaar of 8 was, de schuld waarom haar leven zo mis is gelopen, de schuld waarom zij ongelukkig was. Het liefst zou ik haar er op aanspreken, haar verhaal aanhoren en haar er op wijzen dat zij zelf ook verantwoording moet nemen. Haar een keer eens echt de waarheid vertellen. Maar dat gaat niet. Het gaat niet omdat ze enkele weken nar het schrijven van deze brief is overleden. Overleden door haar alcoholverslaving. Een verslaving waar ik en mn broer en mn vader volgens haar de oorzaak van zijn geweest...
Och meid, wat vreselijk zul jij je voelen....Besef dat jullie hoe dan ook geen enkele schuld hebben aan hoe zij zich gevoeld heeft. Geluk hangt nl niet van anderen af, alleen maar van jezelf. Dat zij dit wel zo heeft gevoeld komt waarschijnlijk door haar verslaving zelf. Ik denk dat ze dat zelf niet zo ervaren zal hebben, verslaving doet veel (vooral negatief) voor iemand. En als je bovenstaande zelf echt, diep van binnen beseft, is de kans dat je haar hierom kan vergeven groter. Een hele dikke knuffel voor jou.
Weet niet zo goed wat te zeggen maar wou ook niet zomaar volgende klikken. Ik kan me goed voorstellen dat het kwetsend is om te lezen. Heb een soortgelijke ervaring met mijn moeder, waarin zij totaal geen verantwoordelijkheid neemt. Helaas kan jij je moeder er niet meer op aanspreken. Misschien kan je er met je broer/vader over praten? Sterkte.
Schrijft een brief. Ook al is ze overleden jij mag je on genoeg best uiten. Schrijft het helemaal van je af. Je bent moe. Leest deze brieven en dan komt het verdriet en de boosheid. Stamp het van v je af. Dikke knuffel. Onhoud wat ze ook geschreven heeft jij bent niet verantwoordelijk.
Dat is typisch gedrag van een alcoholist de schuld nooit bij zichzelf leggen. Mijn moeder is 13 jaar gelden gestorven dankzij de alcohol. Ik heb het ook allemaal moeten aanhoren tijdens mijn pubertijd dat ik niks waard was. Geloof mij het ligt niet aan jullie het is een geestes ziekte die ze hebben. Sterkte in ieder geval. Ik draag het ook nog iedere dag met me mee.
Wauw. Ik had al helemaal in mij hoofd wat ik wilde typen, maar toen las ik dat ze overleden was. Dan lijkt mij die hele brief nog veel moeilijker te behappen. Ik kan mij er wel een beetje een voorstelling van maken trouwens. veel herkenning ook, alleen leeft mijn moeder nog. Ik denk dat de alcohol een grote vinger in de pap heeft gehad bij deze brief. Ze zal waarschijnlijk heel erg dronken zijn geweest ten tijden van het schrijven en na een lange tijd dronken veranderd je karakter zo erg dat ook al als ze nuchter was, haar manier van de wereld bekijken al te erg beïnvloed was. Het feit dat ze ontvankelijk was voor deze mate van verslaving zegt ook al dat ze allerminst labiel was om mee te beginnen denk ik. Heeft ze veel meegemaakt voordat ze verslaafd raakte? Ze klinkt het wel wel en dat is ook meteen mijn punt van herkenning bij mijn eigen moeder. Ik kan wel zeggen dat je het je niet moet aantrekken, maar het feit dat je het er niet meer over kan hebben is gewoonweg f*king moeilijk. De brief zou ik wel houden. Het is voor haar een manier geweest om alles te reflecteren en haar gedachten kwijt te kunnen, ook al zijn die gedachten niet terecht. Misschien was ze niet eens van plan hem ooit te laten zien, maar wilde ze heel graag op het moeilijkste punt in haar leven eens de schuld bij iemand anders leggen dan bij haarzelf. Want dat is nog moeilijker, om te erkennen dat het allemaal je eigen schuld is. Even uithuilen en vooral iemand anders de schuld geven. Mijn moeder deed dat ook. Iedereen had er schuld aan, behalve zij. Het is de onmacht die dan spreekt en eigenlijk heel zielig. Ook is het heel zielig dat ze er niet wat aan heeft kunnen doen. Had ze bij leven ook aangegeven dat ze vond dat het jullie schuld was of was het een binnenvetter? Heb je de brief al aan anderen laten lezen? Ik zou dat wel doen en dan kan je er via die manier alsnog over praten en proberen het een plekje te geven. Heel veel sterkte.
Dit lijkt mij een hele goede tip. Zo kun jij het ook misschien meer verwerken. Verder...hele dikke knuffel. Lijkt mij erg verdrietig allemaal...
Eens met Elmo, schrijf idd die brief, gooi het eruit! Verder een hele dikke knuffel, wat moet dit moeilijk zijn zeg
Kan het zijn dat ze in een dronken bui de brief geschreven heeft? niet dat het dan 'geaccepteerd' moet worden maar misschien dacht ze niet helder? je moet het denk ik met een korreltje zout nemen. Net een puber die boos op de hele wereld. (dit is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk) De tip van Elmo vond ik een goede. Schrijf die brief! Praat er met je broer en je vader over ( als dat gaat) En echt het is niet jullie schuld!! Ze dronk het toch echt zelf op!
Dit doet mij denken aan een vraag die ik gisteren heb ingevuld in mijn vijf-jaren-dagboek. Mijn biologische moeder kampt ook met een alcoholverslaving en legt altijd de schuld bij iedereen behalve zijzelf. Probeer jezelf alsjeblieft in te prenten en honderdtachtigduizend keer te herhalen dat het niet jouw schuld is. Dat is het niet. Nooit niet. Zoveel macht kan iemand anders nooit over je hebben!!! Dit is wat ik schreef:
Lijkt me heel moeilijk om zo'n brief te vinden en kan mij voorstellen dat je gekwetst bent. Maar je moeder was een alcohol verslaafde, en in zo'n situatie is het al het aller makkelijkst om anderen de schuld te geven in plaats van naar jezelf te kijken. En als zij een paar weken daarna is overleden, was zij hoogstwaarschijnlijk zowel lichamelijk als mentaal een wrak. Als mensen heel gefrustreerd zijn dan roepen ze vaak dingen die ze achteraf gezien niet menen in een opwelling. Alleen helaas heeft zij die woorden nooit meer terug kunnen nemen.
Dank jullie voor de lieve en bemoedigende reacties. Helaas kan ik er met mijn broer en vader niet over spreken. Mijn vader is helaas ook overleden en mijn broer, tja dat is echt iemand die nooit zegt hoe die zich voelt, wat ie wil of wat hem raakt. Gelukkig snapt mn man het wel, maar hij is wat makkelijker in dingen van zich afzetten, dus dat maakt het iets lastiger. Ik heb al wel het advies van de brief schrijven net gevolgd, al denk ik dat er nog wat meer brieven of aanpassingen op de brief volgen. Ik merk dat ik na al die jaren nu toch echt nog moeite heb met al wat er niet uitgesproken is in ons gezin. We zijn/waren allemaal zo dat we dingen niet uitspreken en ik besefte me vanmiddag dat ik mij net als mijn moeder erg verantwoordelijk voor alles voel én van anderen hetzelfde versntwoordelijkheidsgevoel verlang. Dat was een eyeopener vanmiddag. Wat ik daar precies mee ga doen weet ik nog niet, maar k heb mezelf 1 ding beloofd: ik ga niet zo teleurgesteld in anderen (of mezelf) raken, dat mijn kinderen op een dag met zo'n brief geconfronteerd worden. Nogmaals bedankt voor jullie woorden. Ik hoop dat ik eea snel wat beter kan relativeren. Er zijn veel leukere dingen in m'n leven waar ik energie in wil steken (1 ervan lgt nu op m'n schoot te slapen . )
Je bent al super bezig en al schrijf je nog 100 brieven, als het helpt, zeker doen! En mooi dat je het verdriet van je eigen jeugd, niet zult doorgeven aan je eigen kinderen. Dat is ontzettend lastig en zal een hele uitdaging zijn, maar zo te lezen kom je er zeker!