Ik geloof helemaal van wat ik hier van jou lees dat jij dat goed kunt inschatten hoor. Maar ik hoor nog echt te vaak dat wat jij als grapje bedoelde hier dat dat dus serieus gebeurd. Ik snap wel dat leerkrachten soms "de zenuwen krijgen" van het oordeel van de ouders. Mijn zoon heeft een klasgenootje waarbij dat nu in groep 7 al speelt. Over 2 weken krijgen ze hier het voorlopig advies en moeder zei al: ik hoop maar voor de juf dat er minimaal HAVO in het advies zit, anders gaan ze wat beleven hier. Bij de oudste ging het ook zo, ouders beweerden dat het kind jaren op VWO niveau zat, wat al onzin is, want voor groep 7 wordt daar bij ons geen enkele uitspraak over gedaan. En in groep 6 ging ze minder scoren (wat vaker gebeurd) en dat lag aan de leerkracht en die kreeg een voorlopig en definitief kader advies. Toen was het ook ruzie op school.
Soms ligt het wel echt aan de leerkracht. Ik zou willen dat ik meer op mijn strepen had gestaan bij school. Niet mbt resultaten, maar wel ivm hoe mijn kind zich voelde. Ik ken hier in de omgeving ook genoeg kinderen waarbij een andere leerkracht een kind van havo/vwo naar vmbo kreeg en andersom en dat lag echt niet aan het veranderen van het daadwerkelijke vermogen van het kind, wel aan de aanpak van de leerkracht en de veiligheid in de klas (wat ook verband had met de leerkracht) ed. Iedere ouder wil het beste voor zijn kind, ga ik vanuit. Het is alleen de vraag wat het beste is. Voor alle situaties zijn er voorbeelden waarbij ‘de ander’ fout zit. Daarom ben ik voor een combi van zoveel mogelijk informatiebronnen, zo kun je volgens mij zo goed mogelijk onderbouwd een beslissing nemen.
Ik geloof ook best dat er op scholen fouten gemaakt worden, of dingen niet gezien worden. Maar ik blijf me er gewoon over verbazen (in het dagelijks leven en hier) dat mensen "vinden" dat hun kind in groep 3, 4 of 5 op HAVO of VWO niveau zit. Dat is echt de grootste onzin. Voor groep 7 is er überhaupt geen sprake van een niveau. Dat 1 scores op de cito betekenen dat je kind op VWO zit is iets wat mensen er zelf bij bedenken. (In groep 7 en 8 ja, maar daarvoor zegt het niets). Het is algemeen bekend dat groep 6 en vooral 7 een stuk pittiger worden, logisch dat de scores dan naar beneden gaan. Ik blijf erbij dat de meeste ouders veel te veel bezig zijn (ook in de lagere klassen) met het niveau van hun kind en waar dat op zou "moeten zitten".
Een goede leraar heeft die toetsen en resultaten inderdaad niet nodig, helaas hebben mijn kinderen niet veel leraren gehad die zagen wat nodig was en daar naar handelden. Op sommige vlakken met vervelende gevolgen. Dan hebben we nog meerdere keren meegemaakt dat Cito's niet correct werden afgenomen of dat leraren niets deden met de informatie die je uit zo'n Cito zou kunnen halen. Kortom, het is van zoveel factoren afhankelijk of het nut heeft of niet en of het het juiste beeld geeft. Dat geldt voor elk LVS. Ik ben ook voor een mix aan keuzes, dus of gelijk kiezen voor een bepaald niveau of kunnen kiezen voor een dakpanklas of een klas met meerdere niveaus. Als je ver van het gemiddelde afwijkt, is het juist vaak een opluchting om op het juiste niveau te zitten na je al 8 jaar aangepast te hebben.
Verheug me nu al op de rapportgesprekken met de vraag over het uitstroomadvies inderdaad. Dit jaar nog maar van 5 ouders die vraag gehad. Ter info: ik heb een groep 4
Hier ook slechte ervaringen qua adviezen, en wij waren niet de enige op die school met die ervaring. Jongste is heel slim, dat was ons al heel lang duidelijk en de leerkrachten t/m groep 6 ook, maar ze kwamen in groep 7 met als voorlopig advies mavo. Daar waren wij het niet mee eens en ik denk dat de (jonge en onervaren) leraressen ons heel vervelend en eigenwijs vonden. Onze dochter functioneerde dat jaar heel slecht in de klas, ze werd niet begrepen en er werd al helemaal niet naar haar (of naar ons) geluisterd. Het was een vreselijk jaar voor haar, en voor ons. Niet zo gek dat de toetsresultaten kelderden. Ze keken absoluut niet naar het kind, alleen maar naar cijfertjes, en hadden helemaal geen ervaring met kinderen die 'anders' zijn. Eind groep 7 bleek uit testen dat ze een bovengemiddeld IQ heeft, en autisme (wij hadden al zo'n vermoeden dat er meer aan de hand was maar er werd dus niet naar ons geluisterd). In groep 8 gelukkig een fijne en begripvolle leraar gehad, relatief fijn jaar gehad en mavo havo advies gekregen. In een mavo havo klas gekomen en ze zit nu in 2 havo, met haar cijfers zou naar vwo kunnen. Maar voor haar is havo helemaal prima in verband met haar autisme, niet te veel druk en genoeg tijd om thuis te ontspannen.
Ik weet dat er bij jullie ook verschillende scholengemeenschappen zijn. Was ze met het MAVO advies ook niet gewoon in de MAVO/HAVO klas gekomen? Fijn dat het nu zo gelopen is, maar het is geen giga verschil natuurlijk in advies. De verbazing die ik heb is vooral van ouders die vanaf de middenbouw roepen dat hun kind op VWO niveau zit en dan een kader advies krijgen. Ik geloof niet dat een school er vaak zo naast zit, dat scheelt 3 niveau's.
serieus, jemig weet niet eens wat ik daar op moet zeggen. Nope kan geen enkele reden bedenken om in gr 4 te weten wat het uitstroomadvies zou zijn. Wij waren toen bezig met wat kunnen ze bieden, hoe krijgen we hem gelukkig, hoe stoppen ze het pesten en verplaatsen naar andere school. Is het school die in een betere wijk staat?
Hier is de school ook dit jaar over gestapt op IEP en vorige week hebben de kinderen het rapport gekregen. Daar waar ik bij CITO dus goed de opgebouwde leercurve kon zien, moeten we bij IEP opnieuw beginnen. Die leercurve was bij mijn zoontje al grillig, maar nu kan ik er helemaal geen chocola van maken. Dus ik snap wat je zoekt @Koraal82 ben je inmiddels wijzer geworden?
Ja heb inmiddels van mijn jongste een gesprek gehad (groep 5) en vanmiddag van mijn oudste (groep 7). Beide zien er anders uit. Voor groep 5 was er blijkbaar een maximale score 43. Dus daar kon je het mee vergelijken om te zien waar je kind ongeveer stond. Als je toch nog een soort van vergelijking wilde hebben qua niveau dan stond 43 voor vwo en 42 vlg mij ook vwo/havo. 40 was mavo/havo. Ik dacht dat je niet minder kon halen dan 28 maar weet ik niet zeker. Voor lezen keek men alleen of het niveau midden groep 5 behaald werd. Ze deden bij ons niet verder testen. Bij de iep ging het bij het lezen niet om de snelheid maar of je bijv ook echt het vragend deed lezen als er een vraagteken stond. Ik hoop vanmiddag nog meer info te krijgen.
Dank je wel! Ik heb donderdag een gesprek op school, als het dan nog onduidelijk is, dan maak ik daar graag gebruik van
De leerkracht zou het goed uit moeten kunnen leggen. Maar voor hen is het ook wennen als het nieuw is. Wij hoorden pas een schooljaar later hoe het werkte met die soort halve rondjes. Had de leerkracht van het schooljaar ervoor ook niet verteld
Bizar… Alsof dat relevant is in groep 4?! Ik hou me er sowieso niet mee bezig.. oudste zit in groep 5. En we horen vanzelf wel in groep 7 wat het advies is.
Mavo advies wordt dan een mavo klas, op enkele uitzonderingen na. Maar voor een slim kind, dat zichzelf telkens naar beneden praat, horen dat het mavo advies is ipv havo of vwo, is gewoon heel vervelend. Die leraressen hadden haar al het hele jaar een slecht gevoel gegeven en dit voelde als een trap na. En ik vind het nogal een verschil, mavo advies voor een kind dat vwo aan kan. Het is dat ze in groep 8 een veel betere leerkracht heeft gekregen die veel meer naar het kind zelf keek.
Ik bedoelde geen groot verschil tussen het eerdere mavo advies en het uiteindelijke mavo/havo advies. Maar hier had ze bij beide scholen zelf voor een mavo/havo klas kunnen kiezen, dus dat is dan anders dan bij jullie. Daar zijn die dakpanklassen juist zo fijn voor.
Dit zijn de scores per leerjaar, vond ik ook wel handig om te weten. Ze kunnen dus niet achteruit in punten, alleen vooruit. De a staat voor halverwege het jaar en de b is het einde van het jaar.
Fantastische uitleg! Wij hebben ook de IEP en ik zei al tegen m'n oudste dat ik z'n rapport zo ingewikkeld vond