Dit is de link met de hele uitleg. https://view.publitas.com/bureau-ice/iep-lvs-stappenplan-resultaten-analyseren-fase-2/page/1
Oef dan heb je je handen en hoofd ook vol genoeg zeg.... ik heb 2 niet in de hokjes passende kinderen met 9 jaar leeftijdsverschil en dat kost me al zat gepieker en energie...
Bij 71 hebben ze dan dus al door getest? Gaat het door testen bij 59 vanzelf of is dat iets om te vragen?
Ik kan ook nog wel wat andere redenen bedenken. Die niet altijd aan ouders liggen en zeker niet alleen aan ouders.
Het verschil tussen communicatie uitslag Cito en IEP valt me trouwens tegen. Bij beide wordt het kind langs een lat gelegd. Verschil is alleen dat bij Cito in het overzicht ook nog de niveaus binnen een leerjaar in de grafiek zichtbaar worden gemaakt en bij de IEP niet. Voor mijn kinderen had dat, denk ik, niet veel verschil gemaakt in wat zij er van ‘meenemen’.
Het is een ander systeem waardoor het niet makkelijk duidelijk is waar een kind zit vergeleken met de 5 niveaus. Maar eigenlijk zijn er gewoon een paar lagen toegevoegd. V, III en I zijn denk ik wel duidelijk. Namelijk de ondergrens, de drempel en de hoogste score op dat deel. De overgang maakt het vooral onduidelijk. Hopelijk zit het hem in de manier waarop de toetsen worden afgenomen en de vraagstellingen.
Die vijf niveaus zijn ook ‘maar’ bedacht. De vraag is wat de waarde daarvan is en inderdaad of drie niveaus per half leerjaar (en alles wat daar tussen zit) niet ook voldoende informatie geeft.
Het doortoetsen gaat niet vanzelf bij een ‘maximale’ toetsscore. De leerkracht zal dan de volgende toets klaar moeten zetten en de leerling moet dan nogmaals een toets maken. Hebben ze nu 6A gemaakt, die ‘normaal’ halverwege groep 6 afgenomen wordt, dan zal daarna 6B (eind groep 6) afgenomen kunnen worden.
Dankjewel hiervoor! Vorig jaar heb ik me rot zitten zoeken wat die scores nou precies betekenen maar kon het nergens vinden. Ik begrijp nu dat er echt een maximum aan zit. Mijn jongste zoon had 11 voor lezen/schrijven en dat leek me zo laag maar dat is gewoon het maximum van de 3a test. Ze zijn er pas halverwege vorig jaar mee begonnen dus ik had ook nog geen groep 3 waardes gezien.
Mag ik wat vragen? Mijn dochter zit in groep 6 en ze heeft op 2 onderdelen 66/74 op de iep. Betekent het dan dat ze haar doorgetoetst hebben? Mijn andere kind zit in groep 4. Daar zit hij op 2 dingen op 27 en 1 op 26. 27 is Max van groep 4 1e rapport. Maar als ik dan naar de plaatjes van de leergroei kijk zit hij bij beide onder de middellijn. Is hij dan minder hard gegroeid tov vorig rapport? Maar als hij wel op de max van 1e helft groep 4 zit, hoe had hij dan meer moeten groeien? ben de draad kwijt haha
Is het in zo’n soort ‘cirkel’ waar dan 66/74 staat? Dan is het uit mijn hoofd dat ze 66 van de 74 vragen goed heeft, maar dat klinkt wel heel veel qua vragen. Dan neem ik aan dat ze haar op die twee onderdelen doorgetoetst hebben en dat ze dus 66 en 74 gescoord heeft. Je kunt dit een een rapport gesprek natuurlijk even navragen. 27 is de maximale score van groep 4 op dit toets moment, dat klopt. Als je groep 4 kind minder hard gegroeid is dan verwacht vermoed ik dat hij vorig jaar, bij de laatste toets ook hoog gescoord heeft en in verhouding dan nu ‘minder’ gegroeid is. Dit zou je in het rapport terug kunnen kijken bij de vorige toetsperiode. School kan er bij een score van 27 voor kiezen om nog een moeilijkere toets af te nemen om te zien wat er dan uit komt. Dit hoeft niet, maar kan een keuze zijn. Stel eind groep 3 scoorde hij ook hoog, dan lijkt het nu net alsof hij ‘minder dan gemiddeld’ gegroeid is terwijl dit niet perse zo is. Als hij doorgetoetst wordt kan hij evt een hogere score halen en dan zit je weer op ‘gemiddelde’ groei. Het is ook niet zo dat je direct hier iets mee moet. Ik neem aan dat zijn juf of meester zijn resultaten zal analyseren en kijken naar mogelijke ‘oorzaken’ en aan de hand van die analyse (indien nodig) actie ondernemen. Hoop dat het je zo een beetje duidelijker geworden is.
Had school al gemaild over dochter. Blijkbaar wordt vanaf groep 6 standaard de toets verlengd in 1f. Rekenen nog niet. Dus daarom zie we hogere scores dan de Max van 6a. zoon scoorde zowel vorig jaar als dit jaar maximaal (die boven de drempelnorm, weet even niet meer hoe het heet). Ze worden niet doorgetoetst. Dus 2x achter elkaar Max score maar dat rondje met die wijzer over de groei staat maar tm de helft. Misschien kan hij alleen meer groeien als ze wel doortoetsen.
Als je zoon nu maximaal scoort (maximale ontwikkelscore) kan ervoor gekozen worden om door te toetsen, maar dit hoeft niet. Op de volgende toets komen ook dingen aan bod die hij nog niet gehad heeft, dus dit kan ook demotiverend zijn. School kan er ook voor kiezen om hem de volgende periode extra (moeilijker) werk te geven. Per school verschilt het hoe dit genoemd wordt, bijv pluswerk of levelwerk ofzo, dat zijn opties. Qua score kan hij alleen ‘meer’ groeien als er doorgetoetst wordt volgens mij.
Je laatste zin was ik idd naar op zoek. Dennis een gemiddelde groei dus prima. Doortoetsen doen ze hier op school niet aan. Levelwerk heeft hij al.
Hier wordt het dus door school gevoed hè. Ik kreeg voor mijn dochter toen groep 4 een telefoontje omdat de toetsuitslagen iets ‘tegenvielen’. En dan belde ze alvast om ons niet te laten schrikken. Let wel: ze had gewoon een gemiddelde score. Laat dat kind lekker! Zo lang ze lekker in haar vel zit maakt het toch geen ene bal uit?
Wat erg! Hier het tegenovergestelde, school wuift alle iep resultaten altijd weg als: we zien wel wat een kind in de klas kan. Tot groep 6 of 7 en dan is het ineens toch van belang wat er op de toetsen gedaan wordt. Ben daarom heel benieuwd naar het voorlopige advies (gr 7). Gekeken naar zn normale toets resultaten is absoluut duidelijk wat hij kan, ook in de plusklas. Groep 6 iep was goed, maar elke keer toch een verrassing wat hij uitgespookt heeft op die toetsen
Mijn dochter zit in groep 7 en wij lopen tegen hetzelfde aan; Altijd citotoets gehad en sinds dit schooljaar IEP. Dus lastiger interpreteren. Als ik jouw uitleg naast haar resultaten leg is het dus prima allemaal? Rekenen was afgelopen jaar een uitdaging. Dit schooljaar gaat het supergoed, een 8½ en een 9 op haar rapport. Ik ben sowieso trots op mijn kind, maar had begrepen dat groep 7 het lastigste schooljaar is dus zo knap dat het beter gaat met rekenen.
Ja prima is het altijd natuurlijk Maar het is fijn als het in lijn der verwachting is natuurlijk. Ze loopt goed op het niveau van groep 7 inderdaad. En begrijpend lezen is heel goed.