ik heb gevoel dat ik overspannen ben kan weinig hebben, Steeds piekeren Druk gejaagd gevoel Kan slecht tegen drukte en geluid Kids zijn snel tedruk/teveel Weinig puf zin in dingen ( voor de kids doe ik wel) Huishouden ligt ook op zeer laag pitje Alle energie gaat eigenlijk op aan me werk. Er er iets aan medicatie wat dit wat beter maakt en dan liefst geen anti deprisiva?
St janskruid kan helpen bij lichte depressies. Maar dat werkt wel door op de pil geloof ik dus die is dan niet meer veilig.
Ik zou een afspraak maken bij de huisarts en niet zelf gaan experimenteren met bijv. Sint janskruid. Het is namelijk niet een geheel ongevaarlijk middel. De vraag is of medicijnen de oplossing zijn voor je klachten? Ik denk dat er eerst duidelijkheid moet komen over wat je mankeert, ben je overspannen, depressief of is er sprake van een lichamelijke oorzaak van je klachten? Pas als je dat duidelijk hebt, kun je kijken wat je nodig hebt om je beter te voelen.
Ik zou niet meteen opzoek gaan naar symptoombestrijding (medicatie) maar de oorzaak aanpakken. Ga naar de ha, bespreek samen wat je zou kunnen helpen en kijk dan weer verder. Sterkte!
Laat je bloed prikken bij de HA. Vitamine B en of D tekorten geven ook zulke klachten en dan is de oplossing vrij simpel. Is dat het niet laat je dan begeleiden door je huisarts of een psycholoog. Bij echte overspannenheid is rust het belangrijkst.
Geen medicijnen tips, maar ik raad je aan om Wandelcoaching eens te proberen. Weet niet in welke regio je woont anders kan ik je evt wel een coach aanraden als je interesse zou hebben. Het werkt echt heel goed en is heel fijn en ontspannend.
Schildklier al nagekeken?klinkt bekend. Verder zou je kunnen sporten schijnt te helpen, ipv antidepressiva
Wat naar dat je niet fijn in je vel zit. Goed dat je het aan wil pakken. Alternatieven voor medicatie - wandelen/ sporten/ bewegen - meditatie/ mindfullnes - een (gespreks)therapie waarbij de oorzaak wordt onderzocht en/ of aangepakt. - valeriaan Ik heb met allemaal een goede ervaring en zou je ook vooral aanraden om de oorzaak aan te pakken. Toch wil ik ook nog even zeggen dat ik heel goed begrijp hoe hoog de drempel is om medicatie te gaan nemen. Dat is op zich niet slecht, maar in sommige situaties is dat misschien net wat je even nodig hebt. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, maar het is denk ik wel verstandig om met de huisarts in gesprek te gaan en de optie voor medicatie niet helemaal uit te sluiten. Heel veel succes, ik hoop dat je je snel beter voelt.
- Meer tijd voor jezelf creëren, kinderen naar opa/oma/oppas/met papa mee weg etc. - Jezelf (tijdelijk) ontlasten door dingen uit te besteden of hulp te vragen. Denk aan huishoudelijke hulp, strijk dienst, boodschappen bestellen etc. - Een hobby zoeken/ tijd aan een hobby besteden. Iets wat helemaal voor jezelf is en waar je van kan ontspannen. - Goed dag en nacht-ritme aanhouden. Opdezelfde tijd gaan slapen en iedere dag op dezelfde tijd opstaan, ook in het weekend. Evt melatonine gebruiken om goed te kunnen slapen. - Iedere dag wandelen in een omgeving met groen (hiervan is bewezen dat dit werkt!) - Sporten. Daar ga je vanzelf goede stofjes van aanmaken. - 5-HTP en L-Tyrosine. Dit zijn aminozuren die zorgen voor de aanmaak van de neurotransmitters dopamine, serotonine en noradrenaline. Waar je bij depressie een tekort aan hebt (vooral serotonine).
Ik zou ook naar de huisarts gaan en niet zelf gaan dokteren. anti-depressiva zijn ook geen oplossing voor overspannenheid maar vrij heftige medicatie voor als je echt niet met therapie etc. uit een depressie kunt komen.. Je geeft aan dat je denkt dat het vooral door je werk komt. Dan zou ik gaan kijken of je bijv. minder kunt gaan werken. Of als dit voorheen wel goed ging en je nu echt een burn-out hebt je tijdelijk ziekmelden? Maar ik denk dat de huisarts dat beter kan bepalen/adviseren..