Over afbouwen, vochtinname en flesweigeren

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Hellen1971, May 17, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik heb deze vragen ook wel aan de andere borstvoedende dames gesteld, maar ik zou het heel fijn vinden als u er ook even naar wilde kijken!

Over 4 weken komt er een einde aan mijn kolfverlof en ik heb daarna geen mogelijkheden om op andere tijdstippen door te kolven. Ook niet in de lunchpauze, dat heeft met mijn werk te maken.

Maar...mijn dochter heeft het sinds ze een maand of 4,5- 5 was, niet meer op flesjes. Bij mij neemt ze ze sowieso niet, bij opa en oma vaak wel (soms geheel en soms gedeeltelijk) en het KDV heeft te weinig tijd, dus daar lukt het hoogstzelden. Dus tussen de middag voed ik nog live. Inmiddels heeft Roos een heel arsenaal aan flesjes, speentjes, bekers met rietje, anti-lektuit en de difrax oefenbeker. Soms drinkt ze daar een beetje uit, soms helemaal niets. Soms drinkt ze uit pakjes met een rietje (en mens moet toch wat als de kleine weigert te drinken?)..maar niets beklijft echt. Ik bied moedermelk, kunstvoeding, thee, water, diksap en heel soms dus wat anders aan) Ze gaat 2 x per week naar mijn ouders en 2 x per week naar het KDV.

Nu ben ik toch bang, dat ik haar alleen nog op de harde manier kan laten afbouwen..door gewoonweg op een goed moment maar niet meer op te komen dagen en dan maar hópen, dat ze de boodschap begrijpt en eieren voor haar geld gaat kiezen.

Vraag 1:

Hoe lang is het verantwoord om haar zonder drinken te laten zitten, want ze neemt tussendoor dus ook zeer zelden iets. Ze heeft al een keer zeer forse obstipatie gehad.
    Verder eet ze al wel heel goed met een lepeltje, dus eet ze pap, fruit, prakje en yoghurt. Maar of dat genoeg vocht is als de middagvoeding wegvalt en ze verder weigert te drinken weet ik niet.

Vraag 2:

Afgelopen dagen heb ik de ochtendkolfsessie afgebouwd. Dat ging goed. Nu weet ik dat je geen opeenvolgende momenten moet afbouwen, dus de volgende op mijn lijst wordt de laatste voeding voor ik ga slapen. Zo rond 23-23.30 uur. Als ik haar in de weekends laat liggen tot ze zelf komt, dan slaapt ze zo'n 7 uur door. Soms wat langer, maar meestal zoiets. Om half 8-8 uur 's avonds gaat ze naar bed. Nu vrees ik, dat ze dus (nu nog) niet in staat is om door te slapen tot de ochtend (ik sta om half 6 op en voed haar doorgaans een uurtje later) en weer om nachtvoedingen gaat komen. Ik zit daar dus echt niet op te wachten, omdat ik er elke ochtend zo ontzettend vroeg uit moet en doordeweeks alleen met haar ben.

Is het dan raadzaam om de eerste tijd nog iets ter vervanging te bieden (ik hoop dat ze in semi-slapende toestand wellicht wel een flesje met pyamapap o.i.d. neemt) en heb je nog tips voor me?

Alvast hartelijk dank voor het delen/meedenken!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,

Wanneen een kindje minder drinkt, is het heel belangrijk goed te letten op voldoende plasluiers. Je zou een extra papvoeding kunnen geven met en lepeltje bij opa en oma. Wat extra vruchtensap voor kindjes toevoegen aan een fruithapje kan werken. Er zijn ook smoothies voor kindjes, die zijn lekker dik, misschien is dat nog iets.

Je kunt zeker wel aan de laatste voeding iets extra's toevoegen om je kindje de nacht beter door te laten komen hoor.

Groeten eveline

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Okee..dat van die smoothies wist ik niet!

En een extra papje is dus geen probleem? Want we zitten nu op het volgende schema:

6.30 BV
    plm 10 uur pap
    rond 1 uur BV en soms ook al wat brood
    in de loop van de middag fruit ( potje of zelfgemaakt , bij zelfgemaakt knikker ik er ook wat sap door)
    rond 6 uur prakje en magere yoghurt toe
    om half 8 BV
    en nu dan nog om 23/23.30 BV

Ze plast eigenlijk nooit heel erg veel...alleen 's ochtends wordt ze met een enorme plasluier wakker. Vandaar dus mijn angst voor het vochttekort. (Hoeveel plasluiers moet ze op deze leeftijd eigenlijk hebben??)

Dank je wel!!!

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,

Je kunt het beste even aan je CB vragen hoeveel plasluiers voor jouw kindje normaal is.

Groeten eveline

Share This Page